Annons

Canon, Nikon eller Panasonic? FÖRVIRRAD!

Produkter
(logga in för att koppla)

d3mishock

Medlem
Nu är det så här att jag ska köpa en ny kamera, och de jag väljer mellan är Canon Powershot G10, Nikon Coolpix P90 och Panasonic DMC-FZ28.

Vilken ska jag ta? Det som är viktigast för mig är att kameran är grym när det kommer till att fota med makro. Även att bilderna håller bra kvalité när de ska laddas upp på diverse hemsidor osv.

Det skulle vara till stor hjälp om ni som har några åsikter skriver dem här, gärna för/nackdelar osv. Eller ni kanske till och med har ett förslag på en annan bra kamera?

Tack på förhand! :)
 
Gå till en välsorterad butik, t.ex Japanphoto om det finns där du bor eller Mediamarkt eller något och känn och kläm på kamerorna :)
 
Ricoh har den bästa macron av de jag har testat - ger väldigt bra bilder också över hela lineup'en...
 
Lite udda samling kameror du valt. Nikonen och Panasonicen är långzoomar. Canon gör såna också, tex SX10 som är grym.

G10 är en lite annan produkt. Kolla in dpreview, dom har en jämförelse mellan långzoomarna som nämnts.

Där kan du läsa om G10 också, som även den är grym fast på ett annat sätt. :)
 
Lite udda samling kameror du valt. Nikonen och Panasonicen är långzoomar. Canon gör såna också, tex SX10 som är grym.

G10 är en lite annan produkt. Kolla in dpreview, dom har en jämförelse mellan långzoomarna som nämnts.

Där kan du läsa om G10 också, som även den är grym fast på ett annat sätt. :)

Ja, jag vet. Kan inte bestämma mig om jag ska köra på en långzoom eller kompakt. Hade en canon powershot G7 förut, och jag trivdes jättebra med den, men känner samtidigt att det skulle vara kul att prova på något nytt...

Huvva, beslutsångest vare här jajamen!
Men tack för tipsen :)
 
Ja då skulle jag slå till på en långzoom, som Canonist skulle jag sikta på SX10. Flexibla som få (från vidvinkel till tele i imponerande optik) och lika mycket inställningsmöjligheter som G7-G10. Starta upp en i en affär och dra i zoomreglaget för att få en liten försmak på vad dom kan ... :)
 
Ja då skulle jag slå till på en långzoom, som Canonist skulle jag sikta på SX10. Flexibla som få (från vidvinkel till tele i imponerande optik) och lika mycket inställningsmöjligheter som G7-G10. Starta upp en i en affär och dra i zoomreglaget för att få en liten försmak på vad dom kan ... :)

Har kikat på den men när jag såg att den behövde AAbatterier var den inte längre ett alternativ tyvärr :p
 
Jaså. De AA-batteridrivna kameror jag har haft har bokstavligen ÄTIT batterier nämligen, och flera bekanta säger likadant.
Jag ska först be om ursäkt för att jag slarvade i mitt resonemang -- batteriet till G10 är ju på 7,4V, ett AA-batteri bara på 1,3V. Men ändå: fyra moderna laddningsbara AA-batterier ger betydligt mer ström än ett G10-batteri.

Jag har själv använt den typen av AA-batterier i en Minolta Z5 och den klarade sig minst lika bra som min Minolta A2 med "riktigt" kamerabatteri.

"Vanliga" AA-batterier däremot (icke laddningsbara) är en helt annan sak. Sådana ska man inte använda i kameror, utom i rena nödsituationer.
 
Om makro är viktigt kanske FZ28 är värd att titta närmare på då den har makro även i teleläget. Alltså det går zooma in i närbild och skärma av ett mindre utsnitt av bakgrunden runt motivet. Det går inte med makro i vidvinkelläget, då får man alltid med en vid vy av bakgrunden bakom huvudmotivet man vill fotografera. Fördelen med en avskärmad vy är att det är lättare att välja ut snygga utsnitt ur bakrundsvyn som bakgrund till huvudmotivet. Jag vet inte hur det är med telemakrofunktion på de övriga kamerorna, men FZ28 har det. Tilläggas kan att den naturligtvis även har makro i vidvinkelläget som de andra.
 
Jag ska först be om ursäkt för att jag slarvade i mitt resonemang -- batteriet till G10 är ju på 7,4V, ett AA-batteri bara på 1,3V. Men ändå: fyra moderna laddningsbara AA-batterier ger betydligt mer ström än ett G10-batteri.

Jag har själv använt den typen av AA-batterier i en Minolta Z5 och den klarade sig minst lika bra som min Minolta A2 med "riktigt" kamerabatteri.

"Vanliga" AA-batterier däremot (icke laddningsbara) är en helt annan sak. Sådana ska man inte använda i kameror, utom i rena nödsituationer.


I min gamla mellanformats kamera pentax 645N hade man 6st AA batterier. På den tiden hade inte uppladdningsbara slagit igenom o jag körde vanliga o det fungerade alldeles utmärkt. Idag kör jag uppladdningsbara till blixtarna SB 900 Nikon o dom räcker väldigt länge. Den stora fördelen med kameror med AA batterier är att du kan ha med dig vanliga som backup o riskerar aldrig att stå utan.

Själv så är jag tvungen att ha extra batterier till mina kameror o se till att alla är laddade. Jag skulle se det som väldigt positivt att ha AA batterier i en kompakt kamera för dels så drar dom inte speciellt mycket o man riskerar aldrig ett tomt batteri.
 
Jag köpte ett laddpack från kjell&co till min Canon S3 IS (föregångare till nuv. SX10), en laddning räckte till flera hundra exponeringar. Samma fyra batterier sitter nu, 3 år senare, i min 430EX blixt och har massa kräm att ge varje laddning. Minns inte, men kostade kanske 200:- då. AA batterier är kanon, speciellt som man faktiskt i nödlägen kan handla i kiosken... :)
 
Apropå kamerafrågan tycker jag absolut som de andra att du ska prova kamerorna i en välsorterad handlare så att den känns bra hanteringsmässigt och är tillräckligt snabb o säker. jag har t ex haft ett par Nikonkompakter som levererat utmärkt bildresultat men varit odrägligt långsamma. De allra senaste verkar vara lite bättre, men med tanke på hur sega de flesta kompakter är skulle jag prova först.

Laddar förresten inte laddbara AA ur ganska snabbt? Inget problem om man laddar ofta förstås.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.