Annons

Canon MP-E 65mm Macro Lens

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja läste lite information om det.
Tror inte heller det är så himla vanligt men en ganska så läcker grej.

kostar nog en hel del kan jag tänka mig.
138.000 YEN.. men det fra,går inte om det är japanska yen eller kinesiska yen.. en hel del skillnad på dom.

Senast ändrad:
Hej Benny

Jag köpte det här objektivet i oktober och det är ett helt underbart objektiv om man gillar macro. Nämre Lennart Nilsson kan man knappast komma. Men ack vad det är svårjobbat. Skärpedjupet är så extremt så det blir lite svårjobbat ibland. Om du funderar på att köpa det rekommenderar jag att du köper blixtringen till också. Själv köpte jag objektivet och blixten på B&H i New York och jag betalade för objektivet, 810 US dollar och blixten heter Canon MR-14 EX ring lite och den kostade 450 dollar. Det finns andra blixtringar också men dom har jag inte koll på.

Här är en länk till en bild jag har tagit med det objektivet. Det är mina egna hårstrån.

http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=50246

Ciao Annika

Ja det hade nog vatt det enklaste.. Får tänka ett tag på saken.. Är väldigt sugen på en sådan.

Hej
Vet att denna tråden är ganska gammal men jag har blivet väldigt sugen på detta objektivet
Ni som har och använder detta snälla svara på ett par frågor
1.Vet att skärpedjupet blir litet men kan ni hänvisa mig till lite bilder med bild info och berätta om dom är tagna direkt eller stackade
2. Är dom så jobbiga att jobba med som sägs? vet att det är olika för olika personer men ändå
3,Någon som har ett i eller runt Malmö som skulle vara intresserad att visa mig lite hur man arbetar med detta?
4. Någon som har ett som bara samlar damm?? :) Då kan jag kanske hjälpa till att städa hem det till mig :) eller med andra ord någon som är intresserad av att sälja ett till för oss båda bra pris?
Mats

Hej
Vet att denna tråden är ganska gammal men jag har blivet väldigt sugen på detta objektivet
Ni som har och använder detta snälla svara på ett par frågor
1.Vet att skärpedjupet blir litet men kan ni hänvisa mig till lite bilder med bild info och berätta om dom är tagna direkt eller stackade

Har ett sådant objektiv, och visst är skärperplanet kort, men vid skala 1:1 så är det inte tunnar än vanliga makron. Kan dock tycka att detta objektiv tappar skärpa efter f/9, vilket är synd då man ofta vill ha bättre skärperdjup. Läste att den är som skarpast på f/2.8, och det tycks också stämma.

2. Är dom så jobbiga att jobba med som sägs? vet att det är olika för olika personer men ändå

Tycker själv att det är busenkelt, kör oftast utan stativ, och ibland helt handhållet, upp till skala 3:1, därefter blir det jäkligt svårt utan stativ. Visst, många bilder blir suddiga eller så sitter inte skärpan exakt där det var tänkt. Med stativ går det inte att misslyckas. Det är skarpt och jag upplever att det har något bättre kontrast/skärpa än 180L.

Mycket kul att jobba med, och fina bilder fixar den, men de två stora nackdelarna är skärpan på f/9 och däröver, samt rätt ful oskärpa på reflexer om man bländar ned (5 eller sex bländarblad bara). Rätt klantigt konstruerat för att vara ett makroobjektiv måste jag säga.

/rikard

Ja läste lite information om det.
Tror inte heller det är så himla vanligt men en ganska så läcker grej.

kostar nog en hel del kan jag tänka mig.
138.000 YEN.. men det fra,går inte om det är japanska yen eller kinesiska yen.. en hel del skillnad på dom.

Eller svenska yen???

Yuan heter väl kinas valuta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar