ANNONS
Annons

Canon mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

matsru

Medlem
Jag har en Eos30d med ett sigma 150mm macro och nu undrar jag om det är någon som vet om det fungerar med canons mellanringar typ CANON MELLANRING EF-25 II.

Mvh
Mats

Ja, EF 12/EF 25 fungerar båda två. Oscars svar är något krypiskt. Ett bättre val är att köpa Kenkos eller liknande, säljes i sats om tre för ett pris som är lägre eller ungefär som en orginalring. Det är bara luft mellan, så det har ingen inverkan på prestandan. Däremot vet jag inte hur det ligger till med den elektriska överföringen, men det torde inte vara några problem.

Versionsbeteckningen II avser att de även går att använda på EF-S objektiv, något som inte kenkos gör. De funkar bara på objektiv med EF-fattning (I Canon-versionen då alltså).

Förvänta dig dock ingen större effekt då utdraget inte är så stort i förhållande till brännvidden.

Hej Mats!

Jag har också en 30D med Sigma 150mm EX macro.

Jag har Soligor 12/24/36 mm mellanringsset från Cyberphoto, och det fungerar utmärkt. De har elektrisk överföring, så autofokusen fungerar även med dessa. De är betydligt billigare än Canons, och eftersom det inte är någon elektronik eller glas i mellanringar, borde det inte mellan märkena skilja i annat än möjligen mekanisk kvalitet.

Jag har även Sigma 1,4X converter och Soligor 2X d:eek:. Jag har provat dessa var för sig, i och i kombinationer med mellanringarna.

En converter ger något sämre resultat än mellanringarna, och sämst är Soligor 2X, men kan ändå fungera i vissa lägen. Jag har t ex en bild här som är tagen med samtliga mellanringar + 2X converter:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/672284.htm

En konverter är mera generell och kan ju användas även med teleobjektiv. Du får också en större ökning av avbildningsskalan med en converter pga den långa brännvidden hos Sigma 150 (som Jesper Ekvall tidigare påpekat i denna tråd).

Mellanringar förkortar också maximala zoomavståndet från oändligheten till betydligt kortare. Detta är dock inte något större problem om man är ute efter maximal avbildningsskala, men om man t ex snabbt vill kunna snurra objektivet och fånga en hare på 10 meters håll, är då en converter flexiblare.

Glöm inte att ljusmängden minskar med ökad avbildningsskala. Över 1:1 behövs ofta antingen direkt solljus eller blixt; den inbyggda kan fungera hyggligt.

Ett tredje alternativ för att öka avbildningsskalan är en försättslins. Canon gör en sådan som heter 500D och som i 72 mm fattning passar Sigma 150. Man skruvar fast den i filterhållaren. Här är en bild från igår som är tagen med 36 mm mellanring och 500D försättslins, samt blixt:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/749014.htm

Personligen började jag med en 1,4 converter; jag tyckte det var den mest flexibla lösningen.

/Hälsningar

Björn

Jag var inne och kollade på dina bilder och då kommer jag fram till att sigmas 1,4X kommer nog att passa mig bäst.

Väldigt läckra bilder.

Mvh
Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar