Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon + Mamiya RZ optik och TS

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, RZ-systemet fokuserar ju med bälg på huset, så du skulle gå miste om fokuseringen. Däremot har jag sett adaptrar för andra system, som Hasselblad, Pentacon 6 mm. Kolla på Ebay, där finns mängder av varianter. Jag har försökt hitta T/S-adaptrar mellan Nikon och Pentax 645, men det var det ont om.

Just nu kör jag tiltad Nikonoptik på Micro 4/3 ibland, och snart blir det shiftbar Canon FD. Det ska nog funka det med...

Jag har själv en Pentacon 6 -> EOS adapter med tilt. Dock blir resultatet lite halvdant då objektiven till mellanformat sällan kan ge samma skärpa som moderna objektiv, samt att det kan bli problem med kontrast/färger när man börjar vinkla objektivet.
Däremot om man vill prova på Tilt så kan det vara ett billigt sätt att börja.

Fast mellanformats- och tilt/shift för småbild har det gemensamt att de tecknar ut en större bildcirkel än småbildsformatet, och delar därmed också egenskapen lägre upplösning. Att Pentacon 6-objektivet inte funkar så bra, beror nog mer på att det är en gammal DDR-konstruktion än att det är ett mellanformatsobjektiv. Modernare mellisoptik bör funka bra.

Fast mellanformats- och tilt/shift för småbild har det gemensamt att de tecknar ut en större bildcirkel än småbildsformatet, och delar därmed också egenskapen lägre upplösning. Att Pentacon 6-objektivet inte funkar så bra, beror nog mer på att det är en gammal DDR-konstruktion än att det är ett mellanformatsobjektiv. Modernare mellisoptik bör funka bra.

Det håller jag med om. Jag tänkte att om totala kostnaden för mellanformatsobjektivet+tilt/shift adaptern skulle ligga under kostnaden för ett motsvarande TS-E objektiv så tror jag att det blir svårt att hitta något med likvärdiga egenskaper till en lägre kostnad.

Ja, kanske, men jag tror man kan göra en del fynd när det gäller Mamiya 645 t ex. Bildcirkeln borde räcka. Eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar