Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Macro 100 mm med IS

Produkter
(logga in för att koppla)
ÄR det värt att byta upp sig från vanliga 100 Macrot tro om man fotar med en 5D MKII? Jag har helt missat det här objektivet.
 
ÄR det värt att byta upp sig från vanliga 100 Macrot tro om man fotar med en 5D MKII? Jag har helt missat det här objektivet.

Enda anledningen att byta är om du behöver ett väderskyddat objektiv eller tycker att du vill ha IS.
Bildkvaliteten verka vara i det närmaste identisk.
 
Enda anledningen att byta är om du behöver ett väderskyddat objektiv eller tycker att du vill ha IS.
Bildkvaliteten verka vara i det närmaste identisk.

Tja jag fotar ju mkt på frihand så det kanske hade varit nåt? Väderskyddet behöver jag inte. Men jag antar att man ökar på ryggsäcken lite i vikt. Det är inte bra. :)
 
Den tömmer plånboken på minst så mycket, så det jämnar ut sig.

Äh jag har ingen. Plånböcker är ungefär som nyckelknippor, ett utmärkt sätt att bli av med allt man har på en enda gång. :) Skämt åsido, nog skulle det vara underbart med IS när man ligger på mage och försöker fokusera på en fjäril. Stativ spelar det ju inte lika mkt roll men det är sällan jag använder för macro faktiskt.
 
Tycker själv att 200 mm skulle varit mer användbart på ett makro med bildstabilisering. Det har jag efterlyst i flera år. När man fotar fjärilar och annat småkryp är det betydligt mer användbart än 100mm.
 
Det testet säger inte speciellt mycket när dom testad den på en gammal aps-c hus 20D. Varför ens bemöda sig att testa en ny glugg på en stenålders aps-c hus?
 
För att kunna jämföra

Det testet säger inte speciellt mycket när dom testad den på en gammal aps-c hus 20D. Varför ens bemöda sig att testa en ny glugg på en stenålders aps-c hus?

En väldigt bra anledning att testa med 20D är väl att man då kan jämföra med tidigare tester av andra objektiv. AF i 20D är förstås lite seg jämfört med t.ex. 7D men bildkvalitémässigt står sig den kameran mycket väl också jämfört med 50D och 7D (även om man interpolerar upp bilden till samma storlek. Jämför du t.ex obehandlade jpg-bilder från 20D så sopar de ju nästan banan med hus som 40D och 50D på 100-400 ISO. Men visst, kanske borde man också göra en sådan test med t.ex. 5DMKII eller med 7D för att kolla AF-prestanda som verkar skilja sig mycket mellan olika macroobjektiv.
 
Canons converter passar nog inte. Det är pirat som gäller på objektiv som inte var tänkta att köras med converter. Jag har dock inte något nytt fint 100 mm f/2.8L IS USM så jag vet inte att det inte passar, men 135 an är en TC-surportad glugg vet jag iaf.
 
Canons converter passar nog inte. Det är pirat som gäller på objektiv som inte var tänkta att köras med converter. Jag har dock inte något nytt fint 100 mm f/2.8L IS USM så jag vet inte att det inte passar, men 135 an är en TC-surportad glugg vet jag iaf.

Tack för svar.

Undrar varför man valt att göra denna glugg icke-kompatibel? Jag kan tycka att det vore en kombination som är önskvärd.
 
En väldigt bra anledning att testa med 20D är väl att man då kan jämföra med tidigare tester av andra objektiv. AF i 20D är förstås lite seg jämfört med t.ex. 7D men bildkvalitémässigt står sig den kameran mycket väl också jämfört med 50D och 7D (även om man interpolerar upp bilden till samma storlek. Jämför du t.ex obehandlade jpg-bilder från 20D så sopar de ju nästan banan med hus som 40D och 50D på 100-400 ISO. Men visst, kanske borde man också göra en sådan test med t.ex. 5DMKII eller med 7D för att kolla AF-prestanda som verkar skilja sig mycket mellan olika macroobjektiv.



Så du menar att 20D sopar banan med 40D och 50D på iso 100-400? Jag har då aldrig sett ett test som visat det. Sedan så har aldrig haft någon ny kamera som varit sämre än föregångaren. Är det samma sak med 5D? är den bättre än 5D mark 2 på 100-400iso oxå?
 
Jpg

Så du menar att 20D sopar banan med 40D och 50D på iso 100-400? Jag har då aldrig sett ett test som visat det. Sedan så har aldrig haft någon ny kamera som varit sämre än föregångaren. Är det samma sak med 5D? är den bättre än 5D mark 2 på 100-400iso oxå?

Som du ser om du läser en gång till pratade jag om jpg-bilder direkt ur kameran. JPG-bilder direkt ur kameran med en 40D är ingen vacker syn. Näst intill omöjligt att få bra bett och skärpa utan att efterbehandla eller köra RAW. 20D var faktiskt riktigt bra på detta. När jag jämför jpg´s från 20D och 40D (100-400ISO) så är 20D bättre alla dagar i veckan vad gäller skärpa. 40D dras dessutom med zickzackmönster i skarpa övergångar med diagonala ytor. Detta ser man inte alls på samma sätt hos 20D. (vid 100% crop). Skärpan på jpg´s från 40D är inget nytt och det finns många trådar att söka rätt på om du vill läsa mer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.