Annons

Canon Macro 100 mm med IS

Produkter
(logga in för att koppla)
11 975 kr på CP

Bra att Canon äntligen kommer med en ersättare till deras föråldrade och bristfälliga gamla 100 mm Macro!

Skall bli spännande att se test av denna - verkar onekligen verkligt spännande!
Allt kan förstås bli bättre, men jag har inte hört speciellt många klagomål på nuvarande version. Vad tycker du är "bristfälligt"?

11 975 kr på CP

Bra att Canon äntligen kommer med en ersättare till deras föråldrade och bristfälliga gamla 100 mm Macro!

Skall bli spännande att se test av denna - verkar onekligen verkligt spännande!

Canons nuvarande 100 macro är mycket bra och även relativt nytt. Det ersatte ju det gamla 100 macro utan USM idigare

Allt kan förstås bli bättre, men jag har inte hört speciellt många klagomål på nuvarande version. Vad tycker du är "bristfälligt"?

En stor nackdel med nuvarande version är den 8-kantiga bländaröppningen. Det gör det omöjligt att tex fotografera en makrobild med solen som bakgrund. Jag vill ha en rund sol och inte en 8-kantig. Märkligt att inte Canon fixat det tidigare när andra tillverkare har det.

Tror aldrig jag själv har upplevt att bokeh är ett problem i en macrobild, men jag har å andra sidan sällan eller aldrig försökt mig på att ha starka ljuskällor i rutan heller. Men jag köper att rund bländaröppning är bra, om inte annat för om man vill använda objektivet till annat än macro.

Enda egentliga uppgraderingen jag skulle uppskatta är väderskyddet, det är ju lite blött ute i verkligheten ibland.

Vi får väl se när det finns lite användarrapporter, hur effektiv IS är för macro och om det finns någon synbar skillnad i bildkvalitet. Förmodligen kan man överleva rätt bra med dagens objektiv om man har ett sådant - jag är rätt säker på att det inte är objektivet som gör mina macrobilder oskarpa. :)

Ja, enligt prisjakt är det ett bra pris. Nästan det lägsta - dock är variansen låg, de flesta kör säkert på något rekomendrat pris än så länge.

Jag är väldigt sugen. Men så var det det där med nya Vinterhjul till bilen, och det kan inte vänta. Prioriteringar.............

Hann precis hem innan det blev mörkt. Slängde på gluggen och sköt några skott mot balkonglådornas blommor men det var inget att visa upp.

Rent spontant så känns gluggen mer "trevlig" än "wow". IS verkar funka bra vid "vanligt" foto, men när man kryper riktigt nära så måste man ha snabbare tid eller stativ för att undvika skakningsoskärpa.

AF verkar snabb och säker. Det är dock lite segt när man går från riktigt nära till långt bort, då måste AF jobba en del och det tar tid. Väntat antar jag.

Jag skall försöka testa lite mer och kanske göra någon direkt jämförelse med mitt Tamron 90.

Tog mig lite tid att skjuta av några testfoton där jag jämförde den nya Canonen mot Tamrons 90 2.8

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=258945

Min helt amatörmässiga slutsats efter detta amatörmässiga test är att det är nästan dött lopp mellan de båda när det gäller skärpa/upplösning. Kanske behövs det en bättre sensor än 400D för att dra nytta av denna nya glugg?

Nåväl, jag har ju inte köpt den för att skärpan på Tamron är dålig, den är ju tvärtom bland det bästa som finns. Mitt motiv är främst att få tillgång till IS. Jag använder min makroglugg lika mycket till porträtt och "vanligt" foto som till makro och då är ju IS guld värt.

Skall bli intressant att testa mer och se hur det klarar av vanligt foto.

"Min helt amatörmässiga slutsats efter detta amatörmässiga test är att det är nästan dött lopp mellan de båda när det gäller skärpa/upplösning. Kanske behövs det en bättre sensor än 400D för att dra nytta av denna nya glugg?"

Ja, det låter rimligt. En av de bästa macrolinserna som finns kanske kräver mer än en tre år gammal instegskamera för att göras rättvis. Det som avgör till stor del är säkert fullformat, för det vore ju en typisk grej att Tamrons skulle vara sämre utåt kanterna och inte kunna tillrättavisa en sensor på 21mpx.

Någon som vet om det finns testkartor på den uppe på nätet ännu? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar