Jovisst, kunden har ju alltid rätt, även när han är korkad. Money talks.
Nu började man ju göra film med 16 och 24 bilder per sekund, beroende på ambitionsnivå och teknik. Förhållandet 2:3 var jämnt och bra.
När sen televisionen kom in i bilden (!) var man, av tekniska skäl, till en början tvungen att ge den en bildfrekvens som var relaterad till nätfrekvensen. Eftersom TV-bilder ritads upp som halvbilder, blev det då hälften så många helbilder per sekund som frekvensen var. Alltså 25 respektive 30 bilder per sekund.
Jag vågar dock påstå att om man, av en händelse, hade börjat göra film med 25 eller 30 bilder per sekund, så det sen hade stämt med åtminstone något TV-system, hade ingen gnällt om att film med 24 bilder per sekund var så oändligt överlägsen den med 25 eller 30.
Men nu har en del filmkonässörer inbillat sig att denna skillnad är detsamma som om filmen är njutbar eller direkt kan förpassas till kalkonträsket. Det är helt i analogi med de HiFi-stollar, som inbillar sig att högtalarkabel förlagd 5 cm från en trävägg gör att ljudet blir bättre, än om kabeln är klamrad på väggen.
Det enda de hör är det större ekot från den tommare plånboken.
Men det är ju ett gott tecken att Canon kan lyssna på gnälliga kunder, och göra dem till viljes. Det finns en del annat som jag skulle vilja ha i mina Canon-kameror också, men som de inte tyckte var värdefullt, eller som de inte kommit på än. Jag får nog börja en gnällkampanj, jag också. Undrar om det går att få igång ett internetdrev, månne?
Rent tekniskt borde det inte vara alltför svårt att spela in filmer med valfritt antal bilder per sekund, upp till kamerans maxkapacitet. Då kan man ju få 22 bilder per sekund, eller 34, 11, 72 eller 47, allt efter humör. Bör väl gå att få till olika effekter på motiv som rör sig med olika intensitet på det sättet.