apersson850
Aktiv medlem
Noteras ska väl då att teleförlängare av generation III inte går att stacka med varandra, vare sig man vill eller ej. De passar helt enkelt inte ihop.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är inte så enkelt att extendern bara förstorar oskärpan från originaloptiken. Olika objektiv fungerar olika bra med olika extendrar, så det går alltså att anpassa en extender till vissa objektiv för att få bästa resultat. Det påstår Canon att de gjort, men det syns ingen dramatisk skillnad vad jag har sett heller. Det gör också att de nya extendrarna inte nödvändigtvis ger bättre resultat än de gamla, om man sätter dem på gamla objektiv. Men de är inte sämre heller, vad jag sett.
Noteras ska väl då att teleförlängare av generation III inte går att stacka med varandra, vare sig man vill eller ej. De passar helt enkelt inte ihop.
En extender gör inget annat än förstorar. Orsaken till att det blir olika resultat med olika objektiv är att de bilder objektiven lämnar ifrån sig inte är skarpa förrän i bildplanet och extendern fångar upp dem tidigare och fortsätter bearbetningen. Det finns alltså ingen objektivgemensam punkt där objektivets avlämnade skärpa stämmer med konverterns behov om de inte är gjorda för varandra.
Dock bara med en linjär fokuspunkt i mitten, väl att märka. Fokusspecifikation anno 1987, med andra ord.
Mycket intressant har sagts i denna tråd men det är en sak jag undrar över och det är vad det ovanstående innebär i praktiken - till exempel vid sportfotografering.
Jag har inte använt någon 1D med objektiv med största bländare på f/8, så jag vet inte vad det innebär i praktiken.
Men om man tar en 1D Mark IV, med sina 45 fokuspunkter, där en del av dem är korsformade vid f/2,8 och i vissa fall även f/4, så är det som återstår vid f/8 bara fokuspunkten i mitten, och då är den inte korsformig heller. Alltså finns det en linjär fokuspunkt att tillgå.
Fotograferar man en fågel mot himlen får man väl alltid någon kant att fokusera på, men en idrottare mot någon lagom rörig bakgrund (orienterare i skogen) är förstås värre.
Ni som har provat - hur fungerar det i praktiken?
Ni som har provat - hur fungerar det i praktiken?
Mycket intressant har sagts i denna tråd men det är en sak jag undrar över och det är vad det ovanstående innebär i praktiken - till exempel vid sportfotografering.