Annons

Canon Ixus 500

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur är denna kamera jämfört med 430 modellen ?
Vad jag förstått så är det mer brus i bilderna
Jag står i valet och kvalet mellan dessa 2 modeller så jag vore jätte tacksam för lite råd

Denna är tagen med Ixus 500. Inget störande brus vad jag kan se.

En av de bästa och roligaste kameror jag haft. Kan bara rekommendera, men man måste ha i åtanke att det är fotografen som gör bilden. Inte kameran.

cf kort

Ser nu en annan andldning att köpa 500 modellen..
jag föredrar CF kort eftersom jag har en 10D redan .. sedan skjiljer det väääldigt lite i pris mellan de 2 modellerna

Tror att det främst är tekniknördar som är mer intresserade av vad man får fram i ett lab än hur bilderna blir som är negativa.

Dom som funderar på vad dom skall köpa tycker att tekniknördarna verkar jättekloka och följer deras råd....

Jag har 500:an och tycker nog bildkvaliten är bra om förutsättningarna är goda. Blixtbilder är en plåga men det har ju med kompaktformatet att göra. Närgränsen för makro är ju inte så där imponerande (Finepix 602 Zoom var mycket roligare) men i stort är jag nöjd med den som PaS. Har skrivit ut någon bild i A3+ och det är helt OK att ha på väggen hemma även om det kanske inte duger i galleriet./gunnar

fel av mig

Såg till min fårvåning att Ixus 40 och Ixus 430 inte är samma kamera ... det för ändrar ju saken
Ixus 40 har Digic II vilket är ett litet plus i kanten kanske .. och den är även mindre än 500 och billigare ... så det blir nog 40 modellen även om man måste investera i ett SD kort extra

Du blir nog nöjd. Det ryktas om 40 inte har riktigt lika bra optik. Den har också lika många pixlar på displayen baktill trots att den är större. Snabbheten och mycket bättre kvalitet med rörliga bilder kanske väger upp det, plus att den är mindre.

Ixus 500 har något bättre upplösning vid filmning än Ixus 430, 640 x 480 mot 320 x 240, om man tycker det är viktigt.
Annars är det väl inget som skiljer, förutom pixelantal. Själv har jag en 430 och är nöjd. Det jag saknar är anständig batteri-indikator, den visar inget i displayen förrän batteriet börjar ta slut. Gissar att det är likadant på 500.
Ixus 500 är nog ett bra köp. 430 är väl utgången?

val

Ok .. om jag formulerar om min fråga då
Jag tycker ixus 40 verkar vara ett bättre alternativ idag motför 500 modellen ... man kan filma i 640x480 som med 500 ... men man får ju den nya Digic II processorn i 40 modellen och den är mindre

valet

Jag kan fan inte bestämma mig ... det står mellan 3 kameror just nu ... Kan någon säga konkret vilken av dessa som ger bäst bildkvalla utan massa svammel hit o dit

1.Ixus 40
2.Ixus 500
3.Sony W1

Enligt vad jag läst så har Canon Ixus 430/500 bättre optik än Ixus 40, jag hade en Ixus 500 som jag var mycket nöjd med, helt suverän bild i den klassen, framförallt var det smidigt att kunna sätta slutartiden upptill 15sek, man kunde ta snygga nattbilder eller inomhusbilder med lång slutartid. Den är smidig och gediget byggd, Ixus 40 har en stor display som också blir mer känslig för stötar och kan gå sönder, Ixus 430/500 displayen räcker gott... enda anledningen att köpa en Ixus 40 tycker jag är om man vill ha en något tunnare kamera, kanske något bättre filmning och större display, men för mig är bildkvalitén det viktigaste. vad gäller canon Ixus 430 så är det så vitt jag vet samma kamera som Ixus 500 bara att den har 4Mega pixel istället för 5Mp, och mellan 4 och 5 Megapixel är det mariginell skillnad, så är det stor prisskillnad mellan dem tycker jag Ixus 430 räcker gott, jag tror det ska vara samma sensor på dem bara att på ixus 500 har man tryckt in fler pixlar... Jag ska köpa mig en Ixus 430 snart i alla fall, bäst enligt mig. Fördelen med den är också att den tar Compact Flash-kort som är billigast och vanligast idag... Sony tar Memorystick-minneskort i vissa fall och de är dyra.

/Magnus

ANNONS