Enligt vad jag läst så har Canon Ixus 430/500 bättre optik än Ixus 40, jag hade en Ixus 500 som jag var mycket nöjd med, helt suverän bild i den klassen, framförallt var det smidigt att kunna sätta slutartiden upptill 15sek, man kunde ta snygga nattbilder eller inomhusbilder med lång slutartid. Den är smidig och gediget byggd, Ixus 40 har en stor display som också blir mer känslig för stötar och kan gå sönder, Ixus 430/500 displayen räcker gott... enda anledningen att köpa en Ixus 40 tycker jag är om man vill ha en något tunnare kamera, kanske något bättre filmning och större display, men för mig är bildkvalitén det viktigaste. vad gäller canon Ixus 430 så är det så vitt jag vet samma kamera som Ixus 500 bara att den har 4Mega pixel istället för 5Mp, och mellan 4 och 5 Megapixel är det mariginell skillnad, så är det stor prisskillnad mellan dem tycker jag Ixus 430 räcker gott, jag tror det ska vara samma sensor på dem bara att på ixus 500 har man tryckt in fler pixlar... Jag ska köpa mig en Ixus 430 snart i alla fall, bäst enligt mig. Fördelen med den är också att den tar Compact Flash-kort som är billigast och vanligast idag... Sony tar Memorystick-minneskort i vissa fall och de är dyra.
/Magnus