Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon IS Mode 1 och 2 ( förklaring följer )

Produkter
(logga in för att koppla)

2L8

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag och många andra med Canon IS objektiv har nog kanske undrat hur dom olika inställningarna fungerar! jag hittade denna information från Canon! Dock på engelska!!

Every Canon SLR lens that has an Image Stabilizer built in has two so-called "gyro sensors" oriented at right angles to each other. With this design, the level of IS functionality is the same whether the camera is in landscape or portrait orientation. When the camera is in portrait orientation, the level of IS functionality is the same whether the hand grip of the camera is on the top or the bottom.

In all of these cases, IS lenses that have a Mode 2 setting operate as follows when Mode 2 is selected: Both gyro sensors sample the direction and amplitude of lens shake simultaneously and continuously whenever the IS system is activated. The resulting data is analyzed by a dedicated microcomputer in the lens, and that microcomputer in turn controls the behavior of the electromagnets surrounding the movable optical components of the IS lens. These electromagnets are also oriented at right angles to each other. If the lens is set to Mode 2 *and* the microcomputer determines that intentional panning is taking place, it shuts off stabilization in the panning direction regardless of camera orientation. If, on the other hand, the microcomputer does not detect intentional panning, then horizontal and vertical stabilization is executed simultaneously, just as it is in Mode 1.

Canon anticipates that in most cases, the camera and lens will be held either horizontally or vertically, in order to keep horizon lines straight in the resulting picture. In such cases, the typical behavior of the IS system is covered by the explanation above. If, on the other hand, the panning direction is diagonal with respect to the orientation of the gyro sensors, and Mode 2 is selected, there is a possibility that the level of panning detected by each gyro sensor will be sufficient to cause the microcomputer in the lens to shut off stabilization in both directions at once. Since the decision to shut off stabilization in Mode 2 is made by the microcomputer, there is no overt way for the photographer to control it.

Let me know if this helps to answer your question.

Best Regards,

Chuck Westfall
Director/Media & Customer Relationship
Camera Marketing Group/Canon U.S.A., Inc.


Det betyder att jag alltid kommer att köra med MODE 2 när jag har stativ!
 
Canon anticipates that in most cases, the camera and lens will be held either horizontally or vertically, in order to keep horizon lines straight in the resulting picture. In such cases, the typical behavior of the IS system is covered by the explanation above. If, on the other hand, the panning direction is diagonal with respect to the orientation of the gyro sensors, and Mode 2 is selected, there is a possibility that the level of panning detected by each gyro sensor will be sufficient to cause the microcomputer in the lens to shut off stabilization in both directions at once. Since the decision to shut off stabilization in Mode 2 is made by the microcomputer, there is no overt way for the photographer to control it.

Jag trodde att panoreringen kunde ske i vilken riktning som helst och att stabilisering skulle ske vinkelrätt mot den riktningen oavsett om den är strikt horisontell, strikt vertikal eller något däremellan. Det var i alla fall vad jag upplevde hände när jag testade läge 2 med ett Sigma. Har hört att det ska vara samma beteende på Canons L-optik.
 
Vilket som är rätt och fel vet jag inte.

Men vid ett annat tillfälle har informationen gått ut på att om man panorerar diagonalt, då utförs ingen stabilisering i panoreringsriktningen då heller, fast den fortfarande pågår vinkelrätt mot panoreringsriktningen. I detta fall är det alltså inte X eller Y på stabiliseringen som stängs av, utan den samlade verkan av X och Y som inte utför något i panoreringsriktningen, men tillsammans fortfarande stabiliserar vinkelrätt mot panoreringen.

Det var det jag menade med senilitet. Han pratar mot sig själv. Eller så har uppdaterad information kommit honom tillhanda. Eller så är det olika i olika objektiv. Canon uppdaterar ju IS-funktionaliteten stup i kvarten, så det är inte heller omöjligt.

Oavsett så känns det som att om man alltid ställer sina IS-objektiv med mode-omkopplare i läge 2, då ligger man bra till. Panorerar man inte så blir det som läge 1, och panorerar man så blir det som läge 2. Alltså förvandlas "gamla" IS-objektiv, med manuell omkoppling, till "moderna", som sköter detta själv, bara genom att ställa de gamla i läge 2. Vad man då ska med läge 1 till kan man undra? Spärra ev. förvirrrad omkopplingsautomatik i vissa situationer, kanske.
 
Det betyder att jag alltid kommer att köra med MODE 2 när jag har stativ!

Nu är jag kanske trög, så ni får gärna upplysa mig, men kan man dra den slutsatsen? Texten handlade väl om hur IS fungerar vid panorering eller inte panorering handhållet?

Jag inser att Mode 1 känns överflödigt vid handhållet, om Mode 2 funkar likadant så länge man inte panorerar. MEN, är det inte fortfarande bättre att köra utan IS när man fotar med stativ?
 
Senast ändrad:
Nu är jag kanske trög, så ni får gärna upplysa mig, men kan man dra den slutsatsen? Texten handlade väl om hur IS fungerar vid panorering eller inte panorering handhållet?

Jag inser att Mode 1 känns överflödigt vid handhållet, om Mode 2 funkar likadant så länge man inte panorerar. MEN, är det inte fortfarande bättre att köra utan IS när man fotar med stativ?

När vi pratar om Canon så är det bara 100-400 L IS USM och 300/4 L IS USM som inte känner av om du använder stativ! Alla andra objektiv känner av om du använder stativ! Det jag har läst från bland annat Arthur Morris och Brutus Östling så använder dom MODE 2 tillsammans med stativ!
Det står också lite var stans att en man bör stänga av IS när slutartiden är 1 sekund eller långsammare!
IS hjälper inte bara mot kameraskak utan också mot spegelns vibrationer!
Sedan tror jag det finns många som tycker och tänker här i världen! Tex så är det många som stänger av IS när slutartiden blir snabbare än 1/1000s ! Jag brukar inte göra det och jag har inte lidit av att ISen skulle ställa till det!

MODE 1 är inte alls överflödigt vid handhållet! snarare tvärt om! Om du inte ska ta flygande fågel!

Nu är inte jag nåt proffs på detta utan jag beskriver det jag har läst på internet! Det vore roligt om Canon en gång för alla kunde berätta hur det ligger till på SVENSKA :)
 
Nytt för mig. Då har man lärt sig nåt idag också. Tack för info!

...inkluderar detta ett gammalt EF 28-135 IS också alltså?

Ehh sorry jag tänkte bara på Canons L-teleobjektiv! Jag vet inte hur det är med dom andra! Det finns nån sida där dom listar alla men jag hittar inte på den!

/M
 
Hela listan har jag inte, men nä, det gäller inte ganska gamla EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM. Den har en tvåstegs stabilisering som inte förstår varför ett stativ inte skakar som du brukar göra.

Jag har ett sånt själv, så därför vet jag...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.