Annons

canon g12

Produkter
(logga in för att koppla)

parakatla

Medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa en canon g12 och undrar om någon som har erfarenhet kan berätta lite om möjligheten till att sätta på lösa objektiv som jag förstått att man tydligen kan göra på denna kompaktkamera.
Finns det möjligheten att sätta på teleobjektiv?
Det är inget som jag skulle göra just nu men kan man sätta på ett 200 mms teleobjektiv på en sån liten kamera?
Tack på förhand

Jag har inte erfarenhet men jag har googleskills :)
Det brukar finnas vidvinkeladaptrar och teleadaptrar till canons g-serie. Det innebär inte att du kan sätta på vilket objektiv du vill, utan att du kan "förlänga" eller "förkorta" det befintliga objektivets brännvidd något.

Till G12 finns det en 1.4x-adapter, vilket innebär att den längsta brännvidden på kamerans zoomobjektiv 30.5mm förlängs till 42mm.

Om vi jämför det med en digitalkamera med småbildssensor som Canon 5D eller Nikon D700 så ger det samma förändring som att förlänga från ca 140mm till ca 200mm.

Det borde finnas en typ av adapter som du kan skruva en teleconverter eller vidvinkelconverter på.

Du kan däremot inte ta bort objektivet och skruva på ett annat som på en systemkamera.

Edit: jag pausade när jag skrev så jelu hann före. Convertrarna är svindyra.

ok tack det är genom googleskills som jag hittat att man kan sätta på någonslags adapter och lösa filter och objektiv.
jag är inte så hemma på teknik delarna så det du säger att den förlängs till 42 mm betyder det att den zoomar på samma vis som ett 200 mm teleobjektiv skulle göra?
det jag kommer ev behöva den till längre fram är en liten kamera som jag även kan zooma massa med för fotografering av typ valar som är svåra att komma tillräckligt nära.
jag vet att egentligen vore det bästa en systemkamera med lösa teleobjektiv men av olika anledningar (ekonomiska däribland) tror jag att denna kamera bättre kan uppfylla de övriga behov jag har med en kamera.
det jag försöker förstå är hur mycket det är möjligt att med olika adaptrar eller objektiv kan vara möjligt att zooma med denna kamera, vilket egentligen är det teleobjektiven gör om jag inte fått allt om bakfoten?

är det något som det här fast för g12 som ni menar med converten?
http://www.amazon.com/Canon-TC-DC58D-Converter-requires-LA-DC58K/dp/B001G5ZTUE/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1337696134&sr=8-3

Cyberphoto har både hållaren och konvertern för 500kr resp 1400kr. Det är samma som du länkade till.

jag är inte så hemma på teknik delarna så det du säger att den förlängs till 42 mm betyder det att den zoomar på samma vis som ett 200 mm teleobjektiv skulle göra?

Ja, du får med lika mycket förutsatt att 200mm-objektivet sitter på en kamera med småbildssensor (t.ex Nikon D700 och Canon 5D) eller en kamera med vanlig 135-film. Vilket utsnitt en viss brännvidd ger beror på hur stor sensorn i kameran är.

Om det är i huvudsak långa brännvidder du behöver så kanske en annan kompaktkamera än Canon G12 är att föredra. Det är inte just "mycket zoom" som är den kamerans paradnummer.

ok tack så mycket för förklaringen. jag tror jag har förstått
jag får alltså så mycket zoom det går att få genom att sätta på ett 1,4adapter som ökar brännvidden och därmed även zoomen?
ja egentligen vore en system och inte en kompaktkamera det rätta för just den här situationen men jag behöver en kamera som är liten och kan mer eller mindre funka för alla de olika behov jag kommer att ha. tyvärr tar en systemkamera med tillhörande objektiv med min livsstil för stor plats och leder till slut för att det blir mindre bilder.

Jag har inte erfarenhet men jag har googleskills :)

Till G12 finns det en 1.4x-adapter, vilket innebär att den längsta brännvidden på kamerans zoomobjektiv 30.5mm förlängs till 42mm.

Om vi jämför det med en digitalkamera med småbildssensor som Canon 5D eller Nikon D700 så ger det samma förändring som att förlänga från ca 140mm till ca 200mm.

Vilken adapter är det? Visste inte att det fanns. Har en G12 nämligen.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Canon LA-DC58K Linsadapter till Powershot G10/G11/G12

Canon TC-DC58D telekonverter 1,4x till Powershot G10, G11, G12 (kräver LA-DC58K)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar