Annons

Canon G12 vs SONY NEX-5

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket intressanta svar.

Jag är av rang en amatörfotograf men vet någorlunda vad som intresserar mig.
Det jag tycker om är att kunna ta bra bilder i dåliga ljusförhållanden i ett vidvinkligt perspektiv. Men också en snabb kamera som klarar av att prestera bra bilder i hastigheter.

Jag cyklar oerhört mycket och det vore ju kul att kunna fånga bra ögonblick.

Jag blev väldigt nyfiken på den Samsung EX-1 som någon ovan fint nämnde. Den verkar ha väldigt bra ljusförhållanden men hur är den på att plåta bilder snabbt?

Av det ni sagt verkar NEX-5 vara ett mycket bra alternativ.

Kan någon vänlig själ gärna berätta mer vad skillnaden är mellan NEX-5 och Samsung EX-1 som kamera, foto egenskaper och i vilka områden man kan använda respektive kamera. Är som sagt ingen höjdare på det här..
Det kanske är som att jämföra en cabriolet med en jeep..

Senast ändrad:
Sonyn har lika stor sensor som en DSLR och borde ge mindre brus. Om hastigheten på serietagning är viktig är SONY outstanding med 7bilder/sekund. Men SONY är en rejäl klump om man inte kör med det fasta pannkaksobjektivet. Dessutom är brännviddsförlängningen 2ggr, vilket gör att det i nuläget inte finns tillgång till vettig vidvinkeleffekt.

Nej den är x1.5 som på alla Sonys APC-S DSLR:er.

Just att kunna få bra bokeh är något jag saknar med min G10. En fråga till er här: blir det stor skillnad i bakgrundsoskärpa mellan micro4/3 (2x brännviddsförlängning) och kameror med 1,5 gånger brännviddsförlängning, som NEX-modellerna?

Just att kunna få bra bokeh är något jag saknar med min G10. En fråga till er här: blir det stor skillnad i bakgrundsoskärpa mellan micro4/3 (2x brännviddsförlängning) och kameror med 1,5 gånger brännviddsförlängning, som NEX-modellerna?

Ja. m4/3 har bara halva sensorstorleken mot NEX. Skärpedjupet upplevs alltså som större, men det är ändå stor skillnad mot kompaktkameror som har pyttesmå sensorer allihop.

Mycket intressanta svar.

Jag är av rang en amatörfotograf men vet någorlunda vad som intresserar mig.
Det jag tycker om är att kunna ta bra bilder i dåliga ljusförhållanden i ett vidvinkligt perspektiv. Men också en snabb kamera som klarar av att prestera bra bilder i hastigheter.

Ok, då gå alla digitalkompakter bort kan jag tycka. Kika hellre på NEX eller annan kompakt DSLR som tidigare föreslagits. Vet inte vad du gillar den här stilen, men det här är en fantastisk vacker kamera som säkert kommer vara i klass med NEX; http://www.dpreview.com/news/1009/10091910fujifilmx100.asp

Ja. m4/3 har bara halva sensorstorleken mot NEX. Skärpedjupet upplevs alltså som större, men det är ändå stor skillnad mot kompaktkameror som har pyttesmå sensorer allihop.

Det stämmer väl inte alls? Det finns väl kompaktkameror med sensorstorlekar med allt från 1/3,6" (4 x 3 mm) till åtminstone APS-C.

Det stämmer väl inte alls? Det finns väl kompaktkameror med sensorstorlekar med allt från 1/3,6" (4 x 3 mm) till åtminstone APS-C.

Nej, det är ett stort hopp från den största storlek som används av kompakt idag. 1/1,7" och 4/3rds 4/3 " (fram till en kamerageneration sedan använde Fuji 2/3" i sina långzoomare - då var den alltså 1/4 så stor som 4/3rds. Dagens 1/1,7" är ca1/6 så stor som 4/3rds. Kan tillägga attFuji gjort ett jättekliv nedåt i sensorstorlek medsenaste superzoom 1/2,3".

För kompletthetens skull: det finns 3 kompakter med sensor i stort sett Dx storlek: Sigma DP (1s,2), Leica X1 och den kommande Fujin (X100? Eller vad den nu heter). Alla har fast brännvidd.

Hej kära fotovänner!

Jag har tänkt att skaffa mig en kompakt systemkamera och jag står i dagsläget mellan två modeller.
Canon G12 eller Sony NEX-5 (har inte bestämt mig vilken modell av dessa ännu).

Vad säger ni?
Jag har alltid trot att Canon är vassare än Sony men denna skönhet verkar vara riktigt komplett.
Framför allt så gillar jag att man kan byta gluggar på sonys nex.

Ni som kan lite mer får gärna dela med er av era åsikter och erfarenheter.

Det kanske finns en ytterligare modell av kompakt storlek som jag missat..

Tack!

Panasonic GF1 eller GF2 är fina kameror i denna klass.

Om vi utgår från fullformat 36x24mm så är nedanstående mindre sensorers yta:
Nikon DX och Sony NEX sensorn ca 42% av fullformat
Canon APS-C ca 38% av fullformat
Panasonic 4/3 ca 28% av fullformat
Canon G12 ca 5% av fullformat
Canon Ixus ca 3,3% av fullformat

Om vi istället utgår från NEX som 100% är:
Panasonic 4/3 ca 67% av NEX
Canon G12 ca 12% av NEX

Jo men visst :) ..jag var jättenöjd med G7 men saknade raw möjligheten . Och lite mycket brus på den , ska bli kul att testa G12 :an .....den blir bra som "släpa med sig kamera" när man inte vill släpa på tyngre artelleriet :)
Owe

Jg blev aldrid vän med min G7........brände högljus väl mycket ;-(
G10 har varit min goding, men den chrashade på väg till RCC för rep av objektivskyddet.
Nu fick jag en G12 som "plaster på såret". Med en Speelite 270 värkar den mycket lovande.

Lite pillrig rundt kring ratten, men det blir så med många knappar i litet förmat.

!!! Kolla kalibreringen av den elektroniska nivån. Den skall visa korrekt i både bredd- och höjd-format. Jag hittade fel på 3 av 5 i butiken..................:-(

/ Emil

Om vi utgår från fullformat 36x24mm så är nedanstående mindre sensorers yta:
Nikon DX och Sony NEX sensorn ca 42% av fullformat
Canon APS-C ca 38% av fullformat
Panasonic 4/3 ca 28% av fullformat
Canon G12 ca 5% av fullformat
Canon Ixus ca 3,3% av fullformat

Om vi istället utgår från NEX som 100% är:
Panasonic 4/3 ca 67% av NEX
Canon G12 ca 12% av NEX

Bra sammanställning!
Jag vet att man åtminstone förr också räknade med en annan (mindre) tum än standardtumen (som är 25.4mm) För rättvisa jämförelser bör alltså mått i mm användas om man vill jämföra korrekt.

Bra sammanställning!
Jag vet att man åtminstone förr också räknade med en annan (mindre) tum än standardtumen (som är 25.4mm) För rättvisa jämförelser bör alltså mått i mm användas om man vill jämföra korrekt.

Är detta sant? Är det inte så snarare att tummåttet angavs för bildcirkeln som objektivet behövde utlysa för att täcka sensorn varför sensorns diagonal var 2/3 av bildcirkeln - varför Dx och APS-C har en diagonal 2/3 av FF med "förlängningsfaktor 1,5-1,6 och sensoryta 1/2,2 av FF?

Är detta sant? Är det inte så snarare att tummåttet angavs för bildcirkeln som objektivet behövde utlysa för att täcka sensorn varför sensorns diagonal var 2/3 av bildcirkeln - varför Dx och APS-C har en diagonal 2/3 av FF med "förlängningsfaktor 1,5-1,6 och sensoryta 1/2,2 av FF?

Näe, tum-måttet härrör från den tiden man blåste tv-skärmars bildrör i glas i en viss storlek och sedan skar ut en liten bit som skulle vara så platt som möjligt. (Jo, det är sant.) Ungefär som att ange oxfiléns storlek genom att säga hur mycket kon vägde före slakt. Måttangivelse i tumstorlek är därför bara förvirrande och bör mönstras ut till förmån för ett exakt millimetermått.

Anders

Näe, tum-måttet härrör från den tiden man blåste tv-skärmars bildrör i glas i en viss storlek och sedan skar ut en liten bit som skulle vara så platt som möjligt. (Jo, det är sant.)
Nej, det är inte sant. Måttet kommer från den första typen av videokameror som hade ett optiskt rör (istf dagens sensorer). Standardstorleken på röret hade en ytterdiameter på just en tum och den effektiva bildytans diagonal var 16 mm. Alltså är diagonalen på en 1 tums sensor 16 mm.

En typisk kompaktkamera har sensorstorleken 1/2,3 vilket alltså innebär att diagonalen på sensorn är 16/2,3=7 mm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar