ANNONS
Annons

canon g12 vs canon s100?

Produkter
(logga in för att koppla)

LottaSofia

Medlem
hej!
funderar på att köpa en kompaktkamera som komplement till min systemkamera 550D. och sambon (med mindre fotointresse) vill gärna ha en egen. (kan ju alltid låna) :)
står i valet och kvalet mellan canon g12 och canon s100. vet att dom är hyfsat tekninskt lika och att 100s:en är ett snäpp mindre.
vad finns det mer för skillnader värt att beakta?
gillar canons produkter men har även kikat lite på lumix gf2:an.
snälla, tyck gärna om produkterna!

tack på förhand!

lotta

G12 har ett ljussvagare, men mycket bättre objektiv än G100. Om du inte behöver ljusstyrkan och att kameran är liten, ger G12 bättre bilder mtp optiken.

En annan sak som skiljer en hel del är ju de manuella inställningarna, G12 har stora rattar som är lättmanövrerade och bra om man vill jobba manuellt medan S100 inte är lika enkel men däremot mycket mindre och smidigare.

S100 har macro nästan bara i vidvinkelläget medan man på G12 kan zooma in och ta närbilder på kryp och annat på rimligare avstånd, 10-20cm.

G12 har ett ljussvagare, men mycket bättre objektiv än G100.
Hur vet du det, har du testat S100?

En annan sak som skiljer en hel del är ju de manuella inställningarna, G12 har stora rattar som är lättmanövrerade och bra om man vill jobba manuellt medan S100 inte är lika enkel men däremot mycket mindre och smidigare.
Visst har G12 fler rattar, men ganska enkelt att göra inställningar på G90/95/100 också. En alldeles fantastiskt trevlig ratt runt objektivet som gör det du själv väljer (t ex bländare) och tumhjul som enkelt klarar av det viktigaste (t ex exp-komp).

Jag har inte sett så mycket tester ännu på S100, men den nya sensorn och det nya objektivet ger ju hopp om att den ska ge G12 en match optiskt och kanske klå "storebror" när det gäller brus och DR. Dessutom trevligare brännviddsområde imho.

Hur vet du det, har du testat S100?

Visst har G12 fler rattar, men ganska enkelt att göra inställningar på G90/95/100 också. En alldeles fantastiskt trevlig ratt runt objektivet som gör det du själv väljer (t ex bländare) och tumhjul som enkelt klarar av det viktigaste (t ex exp-komp).

Jag har inte sett så mycket tester ännu på S100, men den nya sensorn och det nya objektivet ger ju hopp om att den ska ge G12 en match optiskt och kanske klå "storebror" när det gäller brus och DR. Dessutom trevligare brännviddsområde imho.

Hoppsan, trodde det var samma gamla optik som i S90 och S95, men har de bytt så kan det ju bli annorlunda. Men antagligen inte, en såpass mkt mindre optik har antagligen fler kompromisser, och G12:s objektiv är ju erkänt väldigt bra. Men visst, man får väl testa eller avvakta tester innan man kan uttala sig, tur att vi har dig Erland här på sidan när vi andra säger fel.

Hej, har haft S90 & S95 men var inte särskilt nöjd med optiken - det blev liksom ingen riktig skärpa nånstans tycker jag samt att de har den typiska digital kompaktkamera-looken i bilderna. S100 har mer zoom så jag tror knappast den optiken är skarpare och på dpreview.com är de rätt missnöjda med kameran och en del tycker den har mer brus. G12 är lite skarpare men då tycker jag XZ-1 är ännu lite skarpare och dessutom ljusstarkare då du zoomar in lite och kan även fokusera under filmning.
Ett annat tips är GF2 som säljs just idag på cyberphoto för 2990 inkl 14/2.5 och väska. Fokuserar mycket snabbare och ger bättre skärpa.
mvh/Kalle P

Utan att ha testat någon av dem skulle jag aldrig för mitt liv betala ca 4300kr för en ny G12 eller S100, så bra är de inte.

Idag kan man köpa en S95 för 2785kr och det är ju i princip samma kamera som en S100. http://www.fotokungen.com/canon-powershot-s95-p-4844.aspx

G12 förstår jag mig inte på över huvud taget, lillepluttsensor men ändå 400 gram kamera, väger alltså lika mycket som två S95or.

Jag kan instämma om att S90/S95/S100 är "smidigare" men bara så länge man inte använder dem till foto ;)
Att hantera dem för vad de klarar av är bara jobbigt när man ska gå igenom menyerna för varje inställning...
Själv skulle jag mycket gärna ha en G12 vid sidan om systemaren!

Imaging Resource comparometer

hej!
funderar på att köpa en kompaktkamera som komplement till min systemkamera 550D. och sambon (med mindre fotointresse) vill gärna ha en egen. (kan ju alltid låna) :)
står i valet och kvalet mellan canon g12 och canon s100. vet att dom är hyfsat tekninskt lika och att 100s:en är ett snäpp mindre.
vad finns det mer för skillnader värt att beakta?
gillar canons produkter men har även kikat lite på lumix gf2:an.
snälla, tyck gärna om produkterna!

tack på förhand!

lotta

Bägge ligger som alternativ i Image comparometer hos Imaging-Resource. S100 är klart bättre vid höga ISO

Idag kan man köpa en S95 för 2785kr och det är ju i princip samma kamera som en S100. http://www.fotokungen.com/canon-powershot-s95-p-4844.aspx
Nej, det är inte "i princip samma kamera". S100 har ett helt annat objektiv, en helt annan sensor och en helt annan processor.

Att hantera dem för vad de klarar av är bara jobbigt när man ska gå igenom menyerna för varje inställning...
Själv skulle jag mycket gärna ha en G12 vid sidan om systemaren!
Nej, det behöver man inte. Du har två inställningshjul med direkt åtkomst till två olika parametrar, och på den bakre hjulet är det mycket enkelt att växla till en tredje parameter.

På G12 har du också två inställningshjul, den största skillnaden är att du dessutom har direkt åtkomst till exponeringskompensation på en speciell ratt.

Nej, det är inte "i princip samma kamera". S100 har ett helt annat objektiv, en helt annan sensor och en helt annan processor.

Med i princip menar jag inte exakt, utan i princip samma formfaktor, handhavande och bildresultat. Är det värt ett 55% högre pris? Jag tycker inte det, du får tycka vad du vill.

Nej, det behöver man inte. Du har två inställningshjul med direkt åtkomst till två olika parametrar, och på den bakre hjulet är det mycket enkelt att växla till en tredje parameter.

På G12 har du också två inställningshjul, den största skillnaden är att du dessutom har direkt åtkomst till exponeringskompensation på en speciell ratt.

Största skillnaden skulle jag se G12 som betydligt bättre ergonomiskt men andra saker jag värderar är att den har vridbar skärm, optisk sökare, blixtsko, ratt för justering av iso (!!), knapp för att smidigt stänga av display, den har nivåmätare för att se att bilden blir rak, främre "pekfinger"-hjul, och sannolikt trevligare optik för att nämna några aspekter.

Med i princip menar jag inte exakt, utan i princip samma formfaktor, handhavande och bildresultat.
Om du med "formfaktor" menar form så har du ju rätt, den ser ungefär likadan ut (men är lite mindre). Handhavandet kan man gissa är ganska likt, eftersom knappar och vred inte tycks vara förändrade på något radikalt vis. Att bildresultatet är "i princip samma" är möjligt, själv har jag inte testat den, men jag har lite svårt att tro att ett nytt objektiv, ny sensor och ny processor (dvs i princip allt som påverkar bilden) inte skulle ge något synligt resultat.

Största skillnaden skulle jag se G12 som betydligt bättre ergonomiskt men andra saker jag värderar är att den har vridbar skärm, optisk sökare, blixtsko, ratt för justering av iso (!!), knapp för att smidigt stänga av display, den har nivåmätare för att se att bilden blir rak, främre "pekfinger"-hjul, och sannolikt trevligare optik för att nämna några aspekter.
Om större är bättre eller sämre kan man ha olika åsikter om. Att S90/95/100 inte har optisk sökare tycker jag är den största nackdelen, å andra sidan är sökaren på G12 i praktiken oanvändbar. Hjulet runt objektivet som S90/95/100 har är imho en mycket trevligare lösning än G12s pekfingerhjul.

Att optiken på G12 är bättre än den på S90/95 kan man nog konstatera, men om den är bättre än den nya optiken på S100 är kanske lite tidigt att säga. För mig har iaf S100 ett trevligare omfång. Den är dessutom ljusstarkare på vidvinkelsidan.

Nu nämnde jag inte nödvändigtvis storleken utan ergonomin på modellen, därtill har jag personligen hällre pekfingerhjulet.
I vilket fall som helst så anser jag G12 som en bättre kamera (för mig) än S100 skulle vara på så många punkter där de jag nämnde tidigare var de viktigaste - en S100 är inte intressant alls helt enkelt.

Anyways lär G13 hinna komma ut innan jag bestämmer mig ;)

hej!
funderar på att köpa en kompaktkamera som komplement till min systemkamera 550D. (...) står i valet och kvalet mellan canon g12 och canon s100. vet att dom är hyfsat tekninskt lika och att 100s:en är ett snäpp mindre.

Nu är det möjligen lite off topic, men vad menar du med komplement? Om jag bara hade min systemkamera och funderade över en kompaktkamera skulle det antagligen vara för att ha en kamera när jag tycker att min systemkamera är för stor. Då skulle storleken på komplementkompakten vara viktigare än tex ett bländarsteg i optiken (inom rimliga gränser). Närmare bestämt - jag tycker att G12 verkar vara en alldeles strålande kompaktkamera, men jag skulle nog ändå ta en S100 eller S95 (möjligen en Olympus XZ-1) helt enkelt för att en sådan går ned i fickan när en G12 inte gör det.

Det skulle liksom kännas dumt att ha en kamera som är alldeles för stor och en som är bara lite för stor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar