Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon FL-P 38mm 2,8 Pelix

Produkter
(logga in för att koppla)
Gammalt objektiv, sent 60tal, tror jag. Canon Fl är objektivfattningen en föregångare till Canons fd-fattning. Pellix var en kamera med halvgenomskinlig spegel.

Gammalt objektiv, sent 60tal, tror jag. Canon Fl är objektivfattningen en föregångare till Canons fd-fattning. Pellix var en kamera med halvgenomskinlig spegel.

Tack.
Finns det adapter så det går använda på någon annan kamera? Kanske är dålig på att söka, men jag hittar inget.

Värt att notera är att objektivet endast passade till Pelix-kameran (därav FL-P), på grund av dess konstruktion skulle spegeln på Canons ”vanliga” spegelreflexkameror slå i objektivet vid expneringen. Därav var även objektivfattningen konstruerad så att det inte gick att montera på andra kameror än Pelix/Pelix QL

Eventuellt går det att använda objektivet på spegellösa systemkameror förutsatt att det går att finna en lämplig adapter.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto