Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon FDn Optik på EF fattning
- Trådstartare Jeppe
- Start datum
Pentapix
Aktiv medlem
Från bra till sämre
Allmänt sett är det sällan bra att göra så. Om du är petig märker du av en liten brännviddsförlängning. Adaptrarna som jag sett resulterar i vinjettering samt dålig kantskärpa, särskilt om du använder ljusstark optik som ju har en stor bakre lins. Spara till ett hederligt hus till dina objektiv & få bra bilder.
Allmänt sett är det sällan bra att göra så. Om du är petig märker du av en liten brännviddsförlängning. Adaptrarna som jag sett resulterar i vinjettering samt dålig kantskärpa, särskilt om du använder ljusstark optik som ju har en stor bakre lins. Spara till ett hederligt hus till dina objektiv & få bra bilder.
Skulle inte rekommendera det. Med ett spegeltele har du inte råd att förlora mer skärpa. Men då pratar jag om FD-EOS-adapter förstås. Om det är adaptall är det en annan sak, för de innehåller ingen optik. Men då är inte ditt spegeltele speciellt till för FD heller utan snarare ett universal. Adaptall är helt enkelt en obligatorisk adapter som används oavsett kamerahus på de objektiv som ingår i det systemet.Jeppe skrev:
Tja..jag hade tänkt använda/skaffa ett 500mm spegel.. dom e ju INTE billiga... tänkte man kunde hitta ett billigt till Canon FD o sen en adapter.. Tamron har visst en som heter adaptall 2 tror jag visst..
Sinuslinus
Aktiv medlem
Det blir nog svårt att hitta den där adaptern nu för tiden då den bara tillverkades i liten volym.
Det krävs en lins i adaptern som förlänger brännvidden med 1.2x pga av ökat avstånd till filmplanet.
Man förlorar även autofikusen.
Det krävs en lins i adaptern som förlänger brännvidden med 1.2x pga av ökat avstånd till filmplanet.
Man förlorar även autofikusen.
Sinuslinus
Aktiv medlem
Jag har läst lite mer nu.
Man fölorar också exponeringsautomatiken och får mäta med hjälp av nedbländning.
tvi, två Canoninlägg på raken. Var ska det här sluta?
Man fölorar också exponeringsautomatiken och får mäta med hjälp av nedbländning.
tvi, två Canoninlägg på raken. Var ska det här sluta?