Annons

Canon FDn Optik på EF fattning

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Som jag förstått det så behövs en mellanring för att kunna använda FD gluggar på mitt EOS hus. Finns det olika fabrikat på ringarna ?
Tappar man bländarsteg eller andra nackdelar ??
:confused:

Tror inte att man tappar ett dugg... Nja, möjligen lite skärpa??

Men jag är oxå intresserad av att få veta av någon som vet...

Från bra till sämre

Allmänt sett är det sällan bra att göra så. Om du är petig märker du av en liten brännviddsförlängning. Adaptrarna som jag sett resulterar i vinjettering samt dålig kantskärpa, särskilt om du använder ljusstark optik som ju har en stor bakre lins. Spara till ett hederligt hus till dina objektiv & få bra bilder.

Tja..jag hade tänkt använda/skaffa ett 500mm spegel.. dom e ju INTE billiga... tänkte man kunde hitta ett billigt till Canon FD o sen en adapter.. Tamron har visst en som heter adaptall 2 tror jag visst..

Canon gör/gjorde två såna adapters. Den ena är för macroobjektiv (blir även en mellanring), den andra för teleobjektiv (även telekonverter som förlänger med 1,26).
Både mellanringar och telekonverters ger ljusförlust.

Jeppe skrev:
Tja..jag hade tänkt använda/skaffa ett 500mm spegel.. dom e ju INTE billiga... tänkte man kunde hitta ett billigt till Canon FD o sen en adapter.. Tamron har visst en som heter adaptall 2 tror jag visst..
Skulle inte rekommendera det. Med ett spegeltele har du inte råd att förlora mer skärpa. Men då pratar jag om FD-EOS-adapter förstås. Om det är adaptall är det en annan sak, för de innehåller ingen optik. Men då är inte ditt spegeltele speciellt till för FD heller utan snarare ett universal. Adaptall är helt enkelt en obligatorisk adapter som används oavsett kamerahus på de objektiv som ingår i det systemet.

Det blir nog svårt att hitta den där adaptern nu för tiden då den bara tillverkades i liten volym.
Det krävs en lins i adaptern som förlänger brännvidden med 1.2x pga av ökat avstånd till filmplanet.
Man förlorar även autofikusen.

Jag har läst lite mer nu.
Man fölorar också exponeringsautomatiken och får mäta med hjälp av nedbländning.

tvi, två Canoninlägg på raken. Var ska det här sluta? ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar