Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon FD på Eos DIgital?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickie77

Aktiv medlem
Lost som jag är mellan alla olika förkortningar undrar jag; Fungerar Canon FD objektiv på min digitala 350?

Har nämligen hittat ett prisvärt 600mms objektiv...
 
LeadHead skrev:
Inte utan adapter. Tyvärr kan jag inte säga hur bra det funkar och vilken funktionalitet man får med adapter.

Visst är det väl så att du med adaptern får du blända ner manuellt för ljusmätningen? Och så fungerar inte AF vad jag vet.
 
Det finns adaptrar, dels linslösa som gör att du tappar möjligheten att fokusera långt bort och sådana med optik i som gör att du antagligen tappar mycket av skärpan.


/Richard (som väntar på att man skall bygga en digitalkamera som tar hans canon FD optik)

Edit: wow fyra inlägg inom loppet av en minut, och jag var sist.
 
Trogna Canonkillar!

Tackar för alla svar. verkar med andra ord inte vara en kanonidé... Tänk om man hade råd med ett nytt...

Antar att det är bättre att satsa på en telekonverter?
 
"Och så fungerar inte AF vad jag vet."
Nej det låter vettigt eftersom FD-objektiven har manuellt fokus ..
Må gott !
mvh Ale
 
Den gamla Canon 600 5,6L med fokusratt skall ju vara superbra för sin ringa peng.. Poppar upp på ebay ngn gång per år.

Finns en FD 500 4,5 i perfekt skick på blocket nu,, hade inte tvekat om jag ville ha äldre klass.


Mvh Niclas,
 
Om det är Canons egna lite lyxigare telen är det ju lite annorlunda. Då kan det ju vara värt det.

Är det inte så att Canon tog fram egna adaptrar för de dyraste FD-objektiven när EOS lanserades? Adaptrar som bara gick att använda med dessa telen? Det är någon jag har i b bakhuvudet i alla fall, men jag är inte hundra på att det stämmer.
 
Jodå, det fanns en 1,26x konverter-adapter för att montera FD-telen på EOS. Fungerade bara på långa L-telen och såldes endast via CPS (Canons "proffsklubb").

Den billiga FD-EOS adaptern är en 1,17x telekonverter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.