Annons

Canon-färger i Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannormen

Aktiv medlem
Hej,

Älskar den lite varmare ton Canon kameror har. Det var det första och enda jag just nu saknar med min Nikon. min fundering är om någon vet nått sätt att komma lite närmare denna färgton? Att lägga till lite värme blir itne samma sak då allt även bakgrund m.m. gärna vill bli lite brunare/gulare eller rödare.

Hudtonerna blir inte lika kalla etc som i Nikon.

Hörde något om att man nämligen kunde ställa om kameran för att uppnå detta.
 
Hej Johan!

Då jag är nikonian så har jag ingen erfarenhet av Canon. Har du en eller ett par exempelbilder som du kan länka till eller visa? En från Canon som har de varma tonerna och en från din Nikon du tycker saknar det. Det finns mängder med inställningsmöjligheter i kamerorna. Om det är en D700 du har (enligt din profil) så är jag säker på att du kan få fram den ton som Canon har. Du kan skapa helt egna kontrastkurvor, justera vitbalansen mm. Det finns även flera olika bildstilar (Picture Control på nikonspråk) som du direkt kan prova. Se min tråd här (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=104067) för lite snabbstart.

Ditt fotografiska resultat är fantastiskt bra, så där kan jag inte tillföra så mycket. Jag hjälper dig dock så gott jag kan beträffande olika bildstilar osv.

MVH
Fredrik
 
Man tackar... skall kolla. Nej har inga egna bilder från canon tyvärr...
Många har ju manipulerat sina. Hade dock en canon 450 får något årsedan bytte till Nikon då canon kändes så plastig och kompisar hade/har nikon gluggar som jag då kunde låna... Vet att jag alltid sedan dess tycker nikon har en liten kallare ton i röda och gula partier...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.