Annons

Canon Extender EF 2x II till Macroobjektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Aqt

Avslutat medlemskap
Funkar den här bra för att få mer förstoring vid macrofotografering;

Canon Extender EF 2x II:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1010

Att användas till Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro.

Någon som är duktig på vilka prylar som passar ihop samt om det ger bra resultat!?

Vet att det alltid blir lite sämre med en Converter men om det passar rent tekniskt eller om det finns bättre alternativ?

Tack på förhand för råd och tips!

Canons extendrar (både 1,4x och 2x) har en utskjutande del som sticker in i det objektiv man sätter den på - såvitt jag vet fungerar de endast med L-objektiv från 135mm brännvidd och uppåt, samt på alla 70-200L.

Genom att sätta en mellanring mellan extendern och objektivet går det att komma runt den begränsningen, och det gör ju också att du kan komma ännu närmare motivet. Med en 2x extender tror jag dock du tappar för mycket skärpa för att det ska vara värt det med Sigma-makrot.

Sigmas konvertrar har också denna utstående del, deras macro 150/2.8 ska fungera med dessa i alla fall..

j3n5 skrev:
Sigmas konvertrar har också denna utstående del, deras macro 150/2.8 ska fungera med dessa i alla fall..

Då kan nog även Canons konvertrar fungera - förutsatt att den utstickande delen inte är för tjock.

Canons extendrar passar inte, jag har själv både EF 1.4x och Sigmas 150/2.8 och den bakre linsen är inte tillräckligt långt in. 2x extendern är av samma konstruktion.

Ok, då vet jag vad som gäller. Satsar på Sigmas
istället. Tack för era svar!

Finns det något sätt att avgöra om Sigmas 2x extender passar till ett givet objektiv? Jag är lite sugen på en 2x till mitt Tokina 100mm macro men frågan är om Sigmas 2x fungerar eller om men hellre bör köpa Kenko eller liknande.

Jo, jag får väl helt enkelt plocka med objektivet till en handlare.

Problemet är att Canons och Sigmas extender "officiellt" bara stödjer deras egna objektiv,
Kenko m.fl. ska väl passa det mesta med jag är lite osäker på kvalitén, särskilt eftersom det är en x2 extender jag är ute efter.

Jag har köpt sigmas 2x. Är väldigt nöjd med den. Men å andra sidan har jag inte testat andra, men skärpan o.s.v är bra tycker jag.
Lite skärpeförlust blir det alltid med konverter, får man leva med.
Skiljer nog inte alls mycket i kvalité mellan olika märken i samma prisklass.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar