Annons

Canon extender 1,4 med EF 100-400L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Go4it

Medlem
Är det nån som vet om jag tappar autofocusen vid användning av Canon Extender 1,4 mellan min Canon EOS 650d och Canon EF 100-400 f/4,5-5,6 L IS USM?
 
Tony har delvis rätt.
De flesta Canon-hus måste ha en ett objektiv med max-bländare 5,6 för att AF skall fungera.

Men faktum är att om du har ett hus i 1D-serien.
Så funkar AF även med maxbländare 8.
 
.... tack för svaren, och fick även samma svar från Canon ......... men var sugen på att chansa på ett köp av denna extender, men lägger ner den tanken nu.
 
... var sugen på att chansa på ett köp av denna extender, men lägger ner den tanken nu.

Precis som Tony skrev funkar det om man tejpar kontakterna på extendern. Af blir långsammare och osäkrare än normalt, men det är användbart i vissa situationer och imho värt att prova om inte extendern är alltför dyr.
 
Precis som Tony skrev funkar det om man tejpar kontakterna på extendern. Af blir långsammare och osäkrare än normalt, men det är användbart i vissa situationer och imho värt att prova om inte extendern är alltför dyr.

.... mao värt att prova om prislappen är rätt, ......... tack för tipset till Er båda.
 
Kenko

Har testat med 600D och 100-400. Då fungerar AF hyfsat (men inte jättebra) med kenko 1,4 DGX utan att tejpa. Betydligt bättre dock än om du tejpar en originalextender. Extendern ger riktigt skarpa bilder med 400/5,6 och är också skarp med 100-400 om du har ett skarpt exemplar av zoomen(de varierar en aning). Du kan kika på testbilder här under bildtetsterna med 5DIII:
http://www.naturreportage.se/manadens_12/okt_nov_12/oktnov_12.htm
 

... en utmärkt idé, skall höra med nån fotoaffär om möjligheten till att hyra här i Syd Afrika där jag är nu, sen tillbringar min lediga tid med min Canon utr. i Kruger National Park ............ ett rese tips till Er alla, kolla upp det via YouTube .......... helt fantastiska upplevelser, vid varje besök. Sist så jagade en Elefanthane oss och alla andra bilar, och han finns på bild.
 

Bilagor

  • IMG_1282.jpg
    IMG_1282.jpg
    29.1 KB · Visningar: 325
Har testat med 600D och 100-400. Då fungerar AF hyfsat (men inte jättebra) med kenko 1,4 DGX utan att tejpa. Betydligt bättre dock än om du tejpar en originalextender. Extendern ger riktigt skarpa bilder med 400/5,6 och är också skarp med 100-400 om du har ett skarpt exemplar av zoomen(de varierar en aning). Du kan kika på testbilder här under bildtetsterna med 5DIII:
http://www.naturreportage.se/manadens_12/okt_nov_12/oktnov_12.htm

... mycket fina bilder via din länk ........ skickar med 2 bilder på fåglar varav den sista vet jag ej va det är för en krabat, notera gadarna på vingarna. Båda är från Krugerparken i Syd Afrika.
 

Bilagor

  • IMG_0894.jpg
    IMG_0894.jpg
    21.7 KB · Visningar: 324
  • IMG_0422.jpg
    IMG_0422.jpg
    26 KB · Visningar: 373
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.