Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS400d eller Nikon D40X?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zphea

Ny medlem
Hej alla!
Jag är en glad amatör som nyss (för 10 min sen) blev medlem på denna sida. Hittills fotograferar jag med en liten enkel digitalkamera, men ska nu i veckan äntligen köpa mig en digital systemkamera, och det är Canon EOS 400d och Nikon D40X det står mellan. Har kollat recensioner på dem båda, men kan inte riktigt bestämma mig.

Har ni lust att hjälpa mig? Har hört att det blir något bättre och mer naturliga färger med Canon, nån som vet om det stämmer?

Tacksam för svar!
/Sofia

Köp canon för den kan ta upp till 60 olika objektiv men nikonen kan bara ta typ 20 pga att denint ear autofokusmotor i huset som många av nikons objektiv kräver.

Ja de här brukar ju va ett hett ämne. Canonägarna tycker att du ska ha canon och vice versa.

Både Nikon och Canon gör mycket bra prylar. Kamerorna är helt likvärdiga. Det som skiljer är utseende och handhavande. Köp den du tycker bäst som. Många förespråkar att du far till en affär och känner lite på dem och jämför.
Det du kanske ska tänka på är att du nu, förmodligen, väljer vilket kamerasystem du ska ha i framtiden. Tycker du bättre om Nikon i allmänhet men väljer Canon för att just 400d verkar vara lite bättre än d40, gör du kanske ett dåligt val.

Kort sagt är både mycket bra och skillnaderna är inte stora.

Vissa vill ha Volvo, andra Saab. Så är det bara. Men både är bra bilar. Titta på tillbehören och se vilket system som du tycker ser bäst ut i längden. Ser det lika bra ut, ta den du gillar bäst.

Du blir nöjd vilket som.
Lycka till!

D40x är en bättre kamera, och med färgerna är det tvärt om, du får naturligare färger med enD40x.

Skämt och sido, vilket kamera tror du folk kommer rekomendera dig i ett Canon forum ?

Båda kamerorna är bra, köp den som känns trevligast i dina händer.

/kent

Tack alla för svar... kanske är det så att canon rekommenderas i ett canonforum - men man vet aldrig... Ska ge mig ut imorgon och känna vilken som känns bäst i mina amatörhänder :)

Låter som en god idé. Passa även på att kika lite på inställningar och menyer. Om jag förstått saken rätt skiljer det en hel del på den biten mellan 400D och D40.

Står själv i begrepp att åter igen införskaffa en systemkamera fast denna gången i den digitala världen! Jag har, med största sannolikhet, bestämt mig men det är mitt val varför jag håller det för mig själv! ;-)

Tipset jag vill ge dig är dock att inte stirra dig blind ENBART på kamerahusen utan att, innan du slutligen bestämmer dig, jämföra HELA system. Dvs. vad finns det för objektiv/vad kostar de, Vad finns det för övriga tillbhehör? Hur ser utbudet av tredjeparts-tillbehör (pirattillverkare) till de olika systemen? Hur ser tillgången på begagnatmarknaden ut för de olika systemen?

Nåja, jag tror du fattar hur jag tänker!?

Lycka till!
// Niklas

Tack för tips..!

Kan ju faktiskt bekänna att jag nu bestämt mig. I förrgår blev han min... Vad det blev..?
Jodå, det blev en Canon till slut. Den kändes bäst, och har - vad jag förstått - störst utbud vad gäller objektiv och andra tillbehör.
Har hunnit knäppa drygt ett par hundra kort redan, och är hittills jättenöjd.
/Sofia

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar