Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS Viewer

Produkter
(logga in för att koppla)

allj

Aktiv medlem
Vart hittar man Canon EOS Viewer nu för tiden?
Canons hemsida är ju helt värdelös som vi alla redan vet.

Jag kör Mac OS X 10.6.2

Canons hemsida är ju helt värdelös som vi alla redan vet.
Är den?

Från www.canon.se klickar man på Drivrutiner & Firmware (under rubriken Snabblänkar, direkt under den stora bildblaffan). Ett ganska logiskt val tycker jag.

På sidan som då kommer fram måste du välja din produkt (kamera i det här fallet). Kom igen nu, du klarar det här!

Med endast två val har du nu kommit till sidan där du kan bläddra nedåt i listan för att hitta programmet du vill ha.

Om du istället vill så är det också möjligt att där filtrera listan genom finmaskigare val så att den bara visar programmen som finns till ditt operativsystem men det är valfritt.

Det är möjligt att det kunde vara enklare men särskilt svårt att hitta är det inte.

Är den?

Från www.canon.se klickar man på Drivrutiner & Firmware (under rubriken Snabblänkar, direkt under den stora bildblaffan). Ett ganska logiskt val tycker jag.

På sidan som då kommer fram måste du välja din produkt (kamera i det här fallet). Kom igen nu, du klarar det här!

Med endast två val har du nu kommit till sidan där du kan bläddra nedåt i listan för att hitta programmet du vill ha.

Om du istället vill så är det också möjligt att där filtrera listan genom finmaskigare val så att den bara visar programmen som finns till ditt operativsystem men det är valfritt.

Det är möjligt att det kunde vara enklare men särskilt svårt att hitta är det inte.

Ja, men på den sidan finns endast uppdateringar som kräver att man har det fulla programmet redan installerat på datorn. Det är alltså EOS Viewer jag är intresserad av och inte EOS Viewer Utility Updater.

Håller med om att deras sida är otroligt rörig, speciellt när man t.ex. ska hitta rätt drivrutin att ladda ner.

Om det fungerar likadant som för Windowsprogrammen så finns det inte (och har aldrig funnits?) på Canons webb utan på CD:n som följde med din kamera. När man har installerat originalprogrammet hämtar man uppdateringen på webben.

Annars får man ta nödlösningen TPB eller OneSwarm för att tanka ned en gammal version därifrån.

Ja, med de risker som det innebär att starta program i sin dator som kommer från ett annat ställe än från den officiella källan.

Om jag var trojanspridare så är det just de nätverken jag skulle välja för att sprida mina alster.

Om man nu har tappat bort sin CD så kan man kanske låna en original-CD av någon annan? Åtminstone för mig skulle det kännas som ett betydligt tryggare alternativ.

Med Windows-versionen finns det också möjlighet att installera Canons uppdateringar utan original-programmet efter lite register-modifieringar om jag har förstått saken rätt. Fast motsvarande kanske inte går för Mac?

Ja, med de risker som det innebär att starta program i sin dator som kommer från ett annat ställe än från den officiella källan.

Om jag var trojanspridare så är det just de nätverken jag skulle välja för att sprida mina alster.

Om man nu har tappat bort sin CD så kan man kanske låna en original-CD av någon annan? Åtminstone för mig skulle det kännas som ett betydligt tryggare alternativ.

Med Windows-versionen finns det också möjlighet att installera Canons uppdateringar utan original-programmet efter lite register-modifieringar om jag har förstått saken rätt. Fast motsvarande kanske inte går för Mac?
Finns inte så många trojaner till OSX. Chansen är större att vinna på lotto.

Förvisso, men för varje dag som Mac ökar sin marknadsandel blir de en intressantare plattform även för den mörka sidan.

Även om risken är liten är det alltid säkrare att helt undvika den.

Ofta går det att installera även Mac-versionerna från ett uppdateringspaket, utan att ha något installerat tidigare. Praktiskt om man t.ex. som jag har en urgammal CD med PowerPC-binärer på, men en Intel-baserad Mac (och vill slippa dra in Rosetta...). Den enklaste varianten jag sett är att helt enkelt plocka bort filen "update.plist" som finns i updater-bundlen, och sedan köra på som vanligt. Funkade för mig med DPP i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar