Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CANON EOS R6 eller SONYA7R III A BODY ?

Produkter
(logga in för att koppla)

JosefineM1

Medlem
Hej!
jag ska nu köpa en ny kamera, de jag väljer mellan är antingen Canon EOS R6 Eller Sony A7R III A Body med tillhörande objektivet Sigma 24-70mm f/2,8 DG DN Art till Sony FE.

jag är inte beroende av varken canon eller Sony, så vilken spelar egentligen ingen roll, jag har först varit inne på Sony väldigt mycket, men faller lite tillbaka på Canon. Kameran kommer jag ha mycket med mig, som tex i sommar när vi kommer vara i norge mycket och fota landskap, porträtt, mycket makro osv. Jag fotar framförallt mycket matbilder. Jag är långt ifrån ett proffs när det kommer till kameror, men jag vet iallafall att jag vill investera i någon av dessa kameror. har ni något tips? vilken föredrar ni helst? och om ni skulle välja, vilken av dessa kameror skulle det bli? och varför? är verkligen tacksam för alla tips!!


 
Ju mer man vet om sina krav desto mindre svårt blir valet.

Det är inte ETT kamerahus du väljer utan ett helt system med objektiv
och tillbehör.

Börja studera husen och dess specifikationer:

Sony A7R III

Canon EOS R6

Det finns fullt med alternativa recensioner tex. på Youtube om ovanstående behöver kompletteras.

Allt för få på Fotosidan rekommenderar annat än vad de själva har erfarenhet av, bättre att studera professionella testare på nätet som har betydligt mer erfarenhet.
 
Alltså hus klarar nästan allt idag utom att steka ägg.
Titta på objektiv som du är intresserad av o jämför kostnaderna.
Kanske blixtar oxå men det finns fina 3-parts idag, tex Godox o då är kostnaden lika för oavsett vilket system du väljer.

Vilket system kan du låna speciella objektiv till som du kanske använder 1 till 2 gånger om året?
Fina objektiv är dyra!
 
Alltså hus klarar nästan allt idag utom att steka ägg.
Titta på objektiv som du är intresserad av o jämför kostnaderna.
Kanske blixtar oxå men det finns fina 3-parts idag, tex Godox o då är kostnaden lika för oavsett vilket system du väljer.

Vilket system kan du låna speciella objektiv till som du kanske använder 1 till 2 gånger om året?
Fina objektiv är dyra!

Tack för svar! jag fastnade för objektivet jag nämnde till Sonyn, har kollat många recensioner om både sony och canon, men vilket man ska välja, ja det vet jag inte...
 
Ju mer man vet om sina krav desto mindre svårt blir valet.

Det är inte ETT kamerahus du väljer utan ett helt system med objektiv
och tillbehör.

Börja studera husen och dess specifikationer:

Sony A7R III

Canon EOS R6

Det finns fullt med alternativa recensioner tex. på Youtube om ovanstående behöver kompletteras.

Allt för få på Fotosidan rekommenderar annat än vad de själva har erfarenhet av, bättre att studera professionella testare på nätet som har betydligt mer erfarenhet.

Tack för svar! Att det är objektiven man väljer bland vet jag, Tack det ska jag göra, har som sagt kollat mycket recensioner på både Sonys och Canon, men har verkligen så svårt att välja vilken...
 
Det finns några saker man kan tänka på.
Ljusstyrka, brännvidd o pengar!
Hur mycket är du beredd att lägga på 5års sikt?

24-70/2,8 är bra objektiv. Finns inga bottennapp av dessa.
När man börjar titta på billigare objektiv, ja då sjunker kvalitén OCH priset.

Du nämnde själv nyss makro. I vilken brännvidd?

Är du intresserad av 300/2,8 400/2,8. Jättedyra objektiv som är fantastiskt bra men behöver du dem?
Jag skulle älska ett 200/2,0 ... men inte min plånbok.... Framförallt inte när jag skulle använt det kanske 2ggr om året.
105/1,4 sägs ge motsvarande resultat, mycket billigare.

Är 2,8 good enough? eller vill du ha möjlighet till ännu mer ljus?

Behöver jag ljusstyrka så har jag ett 50/1,8. Billigt o fantastiskt bra för sitt pris.

The holy trinity tar en långt men är det dem DU vill ha om 5 år?
Det är frågor som bara du kan svara på.
O därför är det bra att välja ett system som du kan låna ur.
Har kompisen Canon - köp Canon!

Och när du har hittat några önskeobjektiv som är intressanta på 5 års sikt.
Jämför prisbilden mellan olika system för de objektiven, i ditt fall Canon/Sony.
 
Nu vet jag inte var du bor, men om du har möjlighet, gå till en fotohandlare och känn på dem. Hur ligger kameran i handen? Det är rätt viktigt för känslan. Jag ska inte rekommendera eller nedvärdera någon, jag har själv haft olika Nikon i 35 år, men jag vet att en del upplever Sony som lite kantig plus att deras menyer lär vara lite svårnavigerade. Andra tycker inte alls det. (Svar från alla glada sonyägare undanbedes)
 
också.... Du menar väl eller?
Sony A7R III har 42 MP sensor och Canon R6 har 20 MP. Ju fler MP desto
större krav på objektiven, särskilt vid extrema förstoringar. Å andra sidan tar ju fler MP större plats på minneskort och i datorn som får det lite jobbigare (slöare) vid efterbehandling.

Kanske A7 IV som har en 33 MP sensor kan vara en kompromisskandidat?

Eller varför inte en beggad A7 III (24 MP) så blir det pengar över till ett objektiv till?
 
Jag ska precis sälja av min A7R III + Sigma 24-70 2.8 FE och byta över till Canon R6 då jobbet har gamla EF objektiv och har precis börjat investera i RF objektiv.

Så om du är intresserad av att köpa en begagnad så har jag precis en sån kombo som jag ska bli av med nu de närmsta dagarna :)
 
Canon R6 är rappare, har bättre skärm, smidigare menyer, bättre lågljusegenskaper, det finns dyra men spännande alternativ på objektivsidan som konkurrenterna saknar. Med adapter finns ett stort utbud EF-objektiv som håller hög klass till hyfsade pengar.

Sony a7r3 har högre upplösning, bättre tillgång på objektiv som passar direkt i Sonys E-fattning, lite snällare videofiler vid redigering. Egentligen är väl R6 och A74 mer rättvist att jämföra. Har du inte specifikt behov av många pixlar är R6 i mitt tycke det bättre valet vid ren jämförelse med A7r3.
 
Du har fått kloka råd. I denna prisklass bör man se över vilket system man vill investera i. Sedan är Sony A7RIII (A) och Canon R6 inte de naturliga alternativen då den första är en hög mp kamera medan R6 är mer all-round. Egentligen är det väl A7RIII och A7RIV som skall jämföras med Canon R5 medan A7III och A7IV är jämförbara med R6. Bara för att priserna mellan A7RIII och R6 är liknande innebär det inte att de är för samma segment. Men båda gör jobbet! Du kanske bör koll även Nikon då deras Z7 är jämförbar med Sonys A7R serie och Z6 är jämförbar med A7 serien vad gäller upplösning.

Vad gäller själva kamerorna måste man vara vän med dem och de skall kännas rätt i handen. Är man nybörjare är det svårt att veta vad "rätt" är förstås. Själv har jag haft Sony och imponeras över deras prestanda men de passar bara inte MIG men de kan vara helt rätt för andra.

Sedan detta med system. Väldigt viktigt. Har man en väldigt stor budget spelar det nog mindre roll. Man bör även fundera på om man vill köpa begagnade objektiv eller enbart nytt. Sony har fördelen att det finns flest objektiv för just FE fattningen medan om man kan tänka sig köra med Canons egna adapter med Canons egna objektiv (och många tredjeparts) får man full funktionalitet till ett bra pris men det är lite klumpigare. T ex finns överkomliga beg supertelen till Canon EF medan det finns få till Sony och de är ofta mycket dyrare. I gengäld om man vill ha objektiv att använda utan adapter för maximal kompakthet kommer man i regel undan billigare, eller mycket billigare, med Sony, åtminstone på beg marknaden då utbudet är mycket större. Tänk även igenom vilka objektiv du kan tänkas vilja ha. Tänk också på att vid ren makrofoto behövs nog inte autofokus så man kan köpa ett billigare tredjepartsmakro (om man inte också skall ha det till annat).

Så tänk på helheten. Alla dagens system är bra, ibland på olika sätt
 
Hej!
jag ska nu köpa en ny kamera, de jag väljer mellan är antingen Canon EOS R6 Eller Sony A7R III A Body med tillhörande objektivet Sigma 24-70mm f/2,8 DG DN Art till Sony FE.

jag är inte beroende av varken canon eller Sony, så vilken spelar egentligen ingen roll, jag har först varit inne på Sony väldigt mycket, men faller lite tillbaka på Canon. Kameran kommer jag ha mycket med mig, som tex i sommar när vi kommer vara i norge mycket och fota landskap, porträtt, mycket makro osv. Jag fotar framförallt mycket matbilder. Jag är långt ifrån ett proffs när det kommer till kameror, men jag vet iallafall att jag vill investera i någon av dessa kameror. har ni något tips? vilken föredrar ni helst? och om ni skulle välja, vilken av dessa kameror skulle det bli? och varför? är verkligen tacksam för alla tips!!



Varför står det just mellan de två kamerahusen? De skiljer sig ju en del iom. att R6 är lågupplöst och A7RIII är högupplöst.
R6 är ju mer jämförbar med Sony A7III eller A7IV.
A7RIII är mer jämförbar med Canon R5.

Som andra även nämnt så är det ju ett system man köper in sig i och inte bara ett kamerahus. Du bör kolla minst lika mycket på objektiv då det ju är där det mesta av bildkvalitén ligger och dessutom såklart ha objektiv med specifikationer som lämpar sig till det man fotar.

Om du inte behöver den högre upplösningen så skulle du ju t.ex kunna köra på en A7III och då få mer pengar över till objektiv istället.

Sen finns ju även Nikon Z som jag tycker du bör fundera på också. Du skulle t.ex kunna ta en Z6II och ett eller två av deras mycket fina S-line objektiv.

Om du inte måste ha fullformat(vilket du antagligen inte måste) så finns ju även Fujis X-system med mycket fina kameror och objektiv. Då kan du även få ett lättare och mer kompakt system. Deras grejor är också väldigt intuitiva och roliga att fota med.
 
Ovanstående inlägg beskriver bra, två helt olika kameror tycker jag nog, A7RIII kom oktober 2017 alltså för 5 år sedan, presterar lika bra nu som då, men äldre autofokus modul, har väl fått en uppdaterad A7RIIIa med högre upplösning på stora skärmen, men inte det nya Realtime fokus som sagt. R6 mycket nyare med rapp autofokus och bra video, A7RIII klarar nog några sportbilder hyggligt men där är R6 modernare och klart rappare. Kan tänka att det är priserna som kan vara mera lika.
 
saxat från TS' inledningsanförande: "fota landskap, porträtt, mycket makro osv. Jag fotar framförallt mycket matbilder "

Kan någon förklara varför TS behöver extremt snabb autofokus för dessa motiv?

Har själv fotat ovanstående motiv helt utan AF med framgång.
 
saxat från TS' inledningsanförande: "fota landskap, porträtt, mycket makro osv. Jag fotar framförallt mycket matbilder "

Kan någon förklara varför TS behöver extremt snabb autofokus för dessa motiv?

Har själv fotat ovanstående motiv helt utan AF med framgång.

Helt riktigt TS söker ingen supersport kamera. ( Jag är nog påverkad av den totala dominansen av värsting autofokus i varenda test numera, fotade själv manuell fokus i nästan 20 år förut.
 
Tack för svar! jag fastnade för objektivet jag nämnde till Sonyn, har kollat många recensioner om både sony och canon, men vilket man ska välja, ja det vet jag inte...
Sigma 24-70mm f/2,8 DG DN Art finns för Sony E-mount och L-mount.

L-mount används av Leica och Panasonic, så om just det objektivet är ett måste så kan det vara vits att titta lite på Leicas och Panasonics kameror också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.