Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS M (fd Nyheter från Canon på måndag?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt H

Aktiv medlem
Tydligen skall Canon presentera sina nyheter på måndag den 23 juni
Enligt rykten skall det bl.a. vara en spegellös kamera och några objektiv till den.
Dessutom skall tydligen den nya 200-400mm zoomen äntligen vara klar.

Vi får se på måndag.
Mvh. Bengt H
 
Det ska bli intressant att se vad (om?) de visar upp en spegellös kamera. Håller tummarna att det blir en stor sensor, vikbar skärm och att den kan köra EF-objektiv (med adapter) samt kompatibel med Canons blixtar. Den på bilden ser ok ut, möjligtvis att den ser ut att ha lite oroväckande få knappar på ovansidan.
 
Som Jens säger så är det oroväckande få knappar på ovansidan, kanske det blir en touchskärm på baksidan. En annan sak är det här med modellbeteckningen, skulle den alltså heta EOS-M som det står på toppen? Det är ganska ovanligt med modellbeteckningen där uppe och sen känns EOS-M mer som en benämning på det systemet och inte en kameramodell. Om den ska heta EOS-M så verkar det som att det bara kommer en version och inte som Nikon två versioner. Vilket då innebär (fortfarande förutsatt att bilden stämmer) att den kommer sakna inbyggd blixt.
 
Jag tror sannolikheten för att bilden är äkta är ganska stor.
Dock - är osäker på om jag köper en till kamera utan sökare. Idealet vore om den har elektronisk sökare baktill men det ser inte så ut.
 
Fel månad.....

Jag råkade skriva fel månad.....:(
23 Juli skall det naturligtvis vara.

Mvh. Bengt H
 
Hoppas på en helt ny fattning och en lagom liten sensor. Jag skulle vilja ha en (rock)fickvänlig kamera, annars kan jag lika gärna dra med min 5D eller 550. Är noll intresserad att använda mina feta EF-objektiv till den.
Frågan är hur den står sig mot sonys RX100 i det avseendet.
 
Då måste kamerahuset vara lika tjockt som en Canon systemkamera. Så antagligen blir det nej på den frågan.

Nej, jag fattar att det är ny fattning då objektivet heter EF-M, men nån adapter borde finnas precis som till NEX-systemet.
Hade varit gött med 40/2.8 isåfall till resor.



/Stefan R. Nilsson
 
Hoppas på en helt ny fattning och en lagom liten sensor. Jag skulle vilja ha en (rock)fickvänlig kamera, annars kan jag lika gärna dra med min 5D eller 550. Är noll intresserad att använda mina feta EF-objektiv till den.
Frågan är hur den står sig mot sonys RX100 i det avseendet.

Det är väl rätt uppenbart att den kommer vara större och inte alls lika fickvänlig som Sonys RX100...speciellt inte om man skall ha ett objektiv på kameran som motsvarar Sony RX100 zoomomfång.
 
Nej, jag fattar att det är ny fattning då objektivet heter EF-M, men nån adapter borde finnas precis som till NEX-systemet.
Hade varit gött med 40/2.8 isåfall till resor.



/Stefan R. Nilsson

Kommer garanterat att komma en adapter men som med alla andra EF-objektiv så kommer AF:en att vara väldigt långsam med kontrast AF.
 
Om 22mm objektivet på bilden är normalobjektivet kan vi inte hoppas på en aps-c sensor utan en mindre variant. Trist, men antagligen sant.
 
Det är väl rätt uppenbart att den kommer vara större och inte alls lika fickvänlig som Sonys RX100...speciellt inte om man skall ha ett objektiv på kameran som motsvarar Sony RX100 zoomomfång.

Visst, så är det ju.
Ser ut som den skulle vara stor som Panasonics GF-3/5 ungefär.
För övrigt är ju filterdiametern 43mm, dvs ungefär samma som bajonettringen. Huset är alltså ca. 50mm högt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.