Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS M (fd Nyheter från Canon på måndag?)

Produkter
(logga in för att koppla)
fack yeah

vill ha begär!

jag hoppas att dom gör sensorn något mindre än aps c.

mest för att jag gillar tanken på att slänga på en 400 5,6 och få ut typ 6 - 800 i slutändan ?:)

vet inte varför alla tycker den är ful ? kan ju inte påstå att olympus direkt är snyggare än den.

hoppas på ett bra pris också men de kan man väl bara drömma om ;)

Kommer garanterat att komma en adapter men som med alla andra EF-objektiv så kommer AF:en att vara väldigt långsam med kontrast AF.

Vitsen är väl att den har samma hybrid-AF som EOS 650D, just för att PDAF ska ge snabbhet åt EF-objektiv, men att sen CDAF tar över för finliret på slutet eftersom den implementationen av PDAF har en del begränsningar.

STM-objektiven kommer såklart att fungera optimalt.
Min gissning är att 40 mm pannkakan kommer i en särskild EF-M version, och/eller att det finns en EF-adapter redan från start.

Det här kan inte bli annat än en framgång för Canon! Ser mycket bra ut.
Vi får väl se vad den levererar för bildkvalitet med 1,85 crop-sensorn.
Kan mycket väl vara en lagom kompromiss.

/Mats

Vitsen är väl att den har samma hybrid-AF som EOS 650D, just för att PDAF ska ge snabbhet åt EF-objektiv, men att sen CDAF tar över för finliret på slutet eftersom den implementationen av PDAF har en del begränsningar.

STM-objektiven kommer såklart att fungera optimalt.
Min gissning är att 40 mm pannkakan kommer i en särskild EF-M version, och/eller att det finns en EF-adapter redan från start.

Det här kan inte bli annat än en framgång för Canon! Ser mycket bra ut.
Vi får väl se vad den levererar för bildkvalitet med 1,85 crop-sensorn.
Kan mycket väl vara en lagom kompromiss.

/Mats

Visst är det så...PDAF kommer fungerar utmärkt i quick-af läget(PDAF) o inom det område det täcker in men utanför det området/dom AF-punkterna så kommer det gå långsamt med EF-objektiv och CDAF.
Dock är det ju inget som säger att denna kamera kommer att ha hybrid-AF....STM har ju inget med det o göra utan är ju bara namnet på den nya AF-motorn som är konstruerad för/mer lämpad för video.

Tror det blir APS-C.
Ja det ser lovande o förutom att kameran är ful som stryk(smaksak) :)
Sägs att det skall komma en mer avancerad modell i slutet av året.

Hoppas dom får fart på utvecklingen av sensorerna också för just nu ligger dom efter på den punkten....menar Sonys m43 sensor som sitter i Olympus OM-D presterar ju bättre än Canons APS-C sensor.

Varför kan vi inte det...22mm på APS-C motsvara ju ca 35mm vilket är en väldigt uppskattad brännvidd av många..

Hoppas, hoppas sensorn är mindre. Det är ju NEX största blunder - det går inte att göra objektiven särskilt små. Många väljer 4/3 just därför.
Halva sensorstorlek av APS-C vore lagom.

Hoppas, hoppas sensorn är mindre. Det är ju NEX största blunder - det går inte att göra objektiven särskilt små. Många väljer 4/3 just därför.
Halva sensorstorlek av APS-C vore lagom.
Hur i h.... kan man hoppas på mindre sensorer!?! Kompromissa med bildkvalité för att kameran ska bli några gram lättare. Jag har en NEX-F3 med 18-55 OSS, bildkvalitén är helt suverän, kameran är så lätt så man knappt känner att man håller i nåt.

Hur i h.... kan man hoppas på mindre sensorer!?! Kompromissa med bildkvalité för att kameran ska bli några gram lättare. Jag har en NEX-F3 med 18-55 OSS, bildkvalitén är helt suverän, kameran är så lätt så man knappt känner att man håller i nåt.

Vikten är inte ett problem med NEX, men den kräver rätt stora fickor ;) Sätter man på ett Sigma 30 mm blir det dock hyfsat kompakt, men man får tyvärr ingen stabilisering.

Är det förresten någon som sett något om stabilisering på den här Canonkameran? De läckta bilderna ger inga ledtrådar angående det, men rent politiskt kan jag tänka mig att de inte gärna använder sig av sensorstabilisering ...

För att kameran ska bli mindre förstås. Jag har bl.a. en 5DM2 och en NEX5. Nackdelen med NEXen är att objektiven inte går att krympa nämnvärt. Jag hoppades på en ljusstark 21mm pannkaka till den men det ser inte ut att komma....någonsin.
Helst kör jag med min 5D2 o 35/1.4L för max kvalitet men det här är ju något annat - en minimal systemkamera med bra bildkvalitet.
Dock ser ju Sonys RX100 ut att kunna röka ut konkurrensen nästan helt i målgruppen...

Vikten är inte ett problem med NEX, men den kräver rätt stora fickor ;) Sätter man på ett Sigma 30 mm blir det dock hyfsat kompakt, men man får tyvärr ingen stabilisering.
Ännu en grej jag inte begriper, är det nåt nytt detta? En fix idé/trend att man ska kunna ha kameror i fickan idag? Fickan liksom, räcker det inte med att dom är supersmå och superlätta längre? :)

Ännu en grej jag inte begriper, är det nåt nytt detta? En fix idé/trend att man ska kunna ha kameror i fickan idag? Fickan liksom, räcker det inte med att dom är supersmå och superlätta längre? :)

Tydligen är det jätteviktigt att kunna ha dem i fickan (fast inte för mig som alltid släpar på en liten väska). Till min D3 har jag en 45 mm pannkaka, och med den monterad kan jag ha D3:an i jackfickan (har en jacka med fickor gjorda för kartor) :)

Nä, det är kanske främst för tillfällen då D3 med pannkaksobjektiv ändå är för otymplig (och indiskret) man vill ha en liten och platt kamera. D3 med normalzoom upptäckte jag för några år sedan att man får problem med om man går på krogen i Stockholm - de tror att man fulmingelplåtar och släpar in en i köket - hände två gånger samma kväll. Det hade nog inte hänt med en NEX med normalzoom, trots att den är nästan lika kapabel att göra mingelbilder i dåligt ljus ...

Är det förresten någon som sett något om stabilisering på den här Canonkameran? De läckta bilderna ger inga ledtrådar angående det, men rent politiskt kan jag tänka mig att de inte gärna använder sig av sensorstabilisering ...

Politiskt så kan det mycket väl bli sensorstabilisering. Det här är ju Canons stora chans att få in det i sina kameror utan att tappa ansikter för att sen kunna få in det även på EOS systemkamerorna i ett senare skede.

Att Sony gått andra vägen med sina NEX och inte lagt in sensorstabilisering hänger nog främst ihop med de mer exklusiva videokamerorna som också har E-mount.

/Mats

Tydligen är det jätteviktigt att kunna ha dem i fickan (fast inte för mig som alltid släpar på en liten väska). Till min D3 har jag en 45 mm pannkaka, och med den monterad kan jag ha D3:an i jackfickan (har en jacka med fickor gjorda för kartor) :)

Nä, det är kanske främst för tillfällen då D3 med pannkaksobjektiv ändå är för otymplig (och indiskret) man vill ha en liten och platt kamera. D3 med normalzoom upptäckte jag för några år sedan att man får problem med om man går på krogen i Stockholm - de tror att man fulmingelplåtar och släpar in en i köket - hände två gånger samma kväll. Det hade nog inte hänt med en NEX med normalzoom, trots att den är nästan lika kapabel att göra mingelbilder i dåligt ljus ...

Hehe, insläpad i köket :).

Vad gjorde de med dig där?

/Mats

Hehe, insläpad i köket :).

Vad gjorde de med dig där?

/Mats

De gjorde inget alls annat än försöka att få mig att lämna ifrån mig kameran, vilket jag förstås vägrade. Däremot lovade jag dyrt och heligt att inte ta några fler bilder (trots att jag bara fotograferat kollegor innan).

I och med att de inte hade torrt på fötterna gick de med på det på båda ställena när de insåg att jag faktiskt inte fotograferat några andra än de som ingick i vårt sällskap.

Men som sagt, sånt råkar man inte ut för om man har en liten kamera som inte ser ut som en proffskamera med jätteblixt.

Politiskt så kan det mycket väl bli sensorstabilisering. Det här är ju Canons stora chans att få in det i sina kameror utan att tappa ansikter för att sen kunna få in det även på EOS systemkamerorna i ett senare skede.

Att Sony gått andra vägen med sina NEX och inte lagt in sensorstabilisering hänger nog främst ihop med de mer exklusiva videokamerorna som också har E-mount.

/Mats

Tror inte en sekund att det blir sensorstabilisering i Canons nya. Nikon införde det inte heller (och deras 1-kameror är ju bland de bästa för video). För köparna av kameran vore det förstås bra om man kan få både stabiliserad sensor och objektiv, men jag tvivlar på att det kommer hända. De bilder som publicerats tyder på en kamera som är ungefär lika tjock som en NEX-F3 eller så, och då blir det nog ont om plats för dylika utsvävningar.

Nu kan man kanske anta och hoppas på att den här första modellen vi sett bilder av bara är första steget, då den nästan helt verkar sakna knappar och rattar, och det är enligt mig inte någon höjdare (precis som för Nikons 1-kameror).

Jag gissade fel på namnet på fattningen (om ryktesbilderna nu stämmer), men det är i alla fall uppenbart att det inte är EF-S :)

Det är aps-c :)
Men det är stort nog. Kan tänka mig denna med en 22mm pancake f2,0 ! Det motsvarar ju 35mm - perfekt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar