Det framgår inte riktigt hur du processar bilderna, men jag beskriver mina erfarenheter och hur det kan påverka kameravalet.
DPP har utvecklats en del sedan 40D kom, så det går att få högre användbart ISO om man konverterar RAW-filerna försiktigt i senare versioner, med lägre reducering av luminansbrus än färgbrus. Inställningarna i 40D är tvärt om, så man får se upp med förvalda inställningar vid RAW-konverteringen. Jag har inte jämfört 40D och 7D så mycket sida vid sida, men behöver jag inte upplösningen så kör jag 7D i mRAW. Det ger renare bilder och samma upplösning som 40D (10 Mpixel). Jag upplever klart högre användbara ISO i detta läge än med 40D. ISO 1250 fungerar ofta bra till porträtt. Vid ISO 3200 är det dock svårt att konkurrera med 5DII men den har en AF som lämpar sig bättre för statiska motiv. Vid riktigt höga ISO är dock fördelen med 7D att bruset är mer jämnt fördelat, medan bandningen på 5DII gör att det syns även efter nedskalning. På bas-ISO är nog 40D däremot renast, speciellt som man lyfter skuggorna i en bild tagen i svagt ljus (dock utan att jag jämfört dem sida vid sida).
mJPG i 7D (8 Mpixel) är inte lika bra som mRAW på höga ISO, men ganska likvärdigt ut brussynpunkt upp till ISO 800 ungefär. 40D producerar väldigt mjuka JPG på bas-ISO i kameran (pga brusreduktionen) och vinner definitivt på RAW-konvertering ur alla avseenden, förutom hastigheten mot flygande fågel.