Enicar
Aktiv medlem
Bengt, Anders:
"Ett stopp bättre brus" betyder så väldigt olika saker beroende på vem det är som säger det, och vilken förutsättning de menar. Med 50D och 7D skalade till samma antal pixlar i format så skulle jag vilja säga att 7D antagligen är ett ganska exakt halvstopp bättre - och när jag säger det menar jag att ISO3200 är lika bra/brusfritt/detaljerat som om man tänker sig "ISO2100" på en 50D. Detta är en ganska STOR förbättring.
Just läsbruset som Mikael tog upp MÅSTE sjunka med samma procentmängd som pixelantalet ökar, om inte totalmängden brus ska öka - även nerskalningen inräknad. Läsbruset är det brus som påverka DR mest, eftersom det är en av de två saker som dominerar svartbruset. Det säger dock i stort sett ingenting om mängden brus på 18% grå, iaf inte förrän upp mot ISO1600.
Angående skalningen så postade jag en länk tidigare där jag skalat 40D,50D,7D och Nikon D5000 till samma storlek (40D och D5000 upskalade, 50D och 7D nerskalade). ISO3200.
http://pici.se/pictures/JZYAvkiqA.jpg
Fast dom verkar allt fuska lite med ISO på Canon med 7D eftersom den kräver lite längre exponeringstid.