Fredrik AVT
Aktiv medlem
Nja, de ser tyvärr inte ut att vara fotade på exakt samma sätt, och till nackdel gällande fokus på 6DmkII-bilderna (tycker jag att det ser ut som vid en hastig blick).
Personligen så skulle jag gissa och misstänka att de har en mycket snarlik sensorprestanda mellan 6D och 6Dmk2 (borde därmed inte skilja så mycket, varken upp/ner, bildkvalitetsmässigt).
Bägge två är nog mycket bra och trevliga kameror (har själv bara fotat med 6DmkI, som jag gillar), men 6Dmk2 har en hel del nya funktioner och finesser som kan vara trevliga och uppskattade, som t.ex. den vikbara skärmen (är själv mycket förtjust i sådana, även om det inte är ett krav för mig).
Behöver eller uppskattar man dessa nya finesser och funktioner så köper man 6Dmk2 (gärna när den kampanjas eller när den gått ner lite i pris), men uppskattar man inte dessa, eller inte tycker de är värda prisskillnaden, så väljer man istället 6Dmk1 helt enkelt.
Eller väljer 5D III som just nu bara är 1000kr mer. Då får man bättre AF och bättre bakre skrollhjul, större sökare och rejälare slutare.