J O Härnström
Aktiv medlem
Jag filmar med Panasonic och tar stillbilder med Canon, sånt är livet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det återstår att se om det blir så, men om så vore: varför är det orimligt?Jag menar att det är orimligt att släppa ett kamerahus för 20k+, som många använder för att filma, utan 4k-inspelning år 2017.
5dmkiv listades till 2999$. Många gissade på att den skulle säljas för 30000kr vid lanseringen i Sverige. Det blev 39000kr istället. Min gissning är 26000-27000kr för 6dmkii. Jag har väldigt gärna fel .
Sigma 14/1.8 lanserades idag på US$1599. Cyberphoto säljer den för 15990 kr.
Dvs, det 6D Mk2 ryktas gå ut med US$1999, rakt översatt enligt samma valutalurs som ovan, 19990 kr. Så jag hoppas också du har fel.
/Stefan
Håller med. Över 20 papp blir rätt saftigt för att vara den billigaste och enklaste fullformataren hos Canon.
Oavsett vad priser är och vad de stryper i vad kan göra så handlar allt om marknadsstrategi. Änsålänge oavsett vad pöbeln tycker så går det ju bra för Canons kameraavdelning sett ut en ekonomisk synvinkel. Med det i facit så gör de ju rätt i vad de gör.
Jag är nog en av de som kommer förboka ett ex innan recensionerna kommit ut.
/Stefan
Oavsett vad priser är och vad de stryper i vad kan göra så handlar allt om marknadsstrategi. Änsålänge oavsett vad pöbeln tycker så går det ju bra för Canons kameraavdelning sett ut en ekonomisk synvinkel. Med det i facit så gör de ju rätt i vad de gör.
Jag är nog en av de som kommer förboka ett ex innan recensionerna kommit ut.
/Stefan
6D Mark II blir nog en entusiastkamera för stillbildsfotografer.
Jag tror mer att APS-C formatet (för Canon) blir det man satsar på för video för entusiaster. Då blir det enklare och billigare att få fram en hybrid som både filmar i 4K och fortfarande är bra på stillbilder. Man kan ju jämföra med micro-4/3 formatet där Panasonic med GH5 använder hela sensorn för filmning. Ingen beskärning (crop) alls.
Canon har väl ett bättre AF-system för följande fokus vid filmning.
Nej 20K tror jag inte på för en ny 6DMK2, ( vad kostade D500 APS-C när den kom ).
6D Mark II blir nog en entusiastkamera för stillbildsfotografer.
Jag tror mer att APS-C formatet (för Canon) blir det man satsar på för video för entusiaster. Då blir det enklare och billigare att få fram en hybrid som både filmar i 4K och fortfarande är bra på stillbilder. Man kan ju jämföra med micro-4/3 formatet där Panasonic med GH5 använder hela sensorn för filmning. Ingen beskärning (crop) alls.
Canon har väl ett bättre AF-system för följande fokus vid filmning.