ANNONS
Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)
Som sagt, riktigt vågad spekulation är att nästa 6DII blir spegellös och kan ta både EF och EF-S (i cropläge). Mer dedikerad för filmning. Samma sensor som i 5DIV med 1.7x crop för filmning, där man då även kan använda EF-S objektiv. Tex nya EF-S 18-135 med motorzoom.
Med spegellöst blir det naturligtvis inte lika bra AF som 5DIV, vilket inte tar köpare från den målgruppen.

Gamla 6D blir kvar i produktlinjen med något lägre pris. Nya spegellösa 6DII runt 20".

Vad skulle man vinna på att inte lansera en hett efterlängtad kamera och istället hänvisa till en 5 år gammal modell som kunderna redan köpt? Låter som dålig business att inte tillgodose marknadens behov.

Existensen av 6D och 5D Mark III parallellt har redan bevisat att det går att undvika alltför stor kannibalism.

Vad skulle man vinna på att inte lansera en hett efterlängtad kamera och istället hänvisa till en 5 år gammal modell som kunderna redan köpt? Låter som dålig business att inte tillgodose marknadens behov.

Existensen av 6D och 5D Mark III parallellt har redan bevisat att det går att undvika alltför stor kannibalism.

Ja, med all säkerhet har du rätt.
Troligtvis blir det väl tyvärr en putsning av nuvarande specar, kanske samma sensor som 5DIV och en höjning av priset till 22-24".

Nu verkar vi ha specar och bilder talar för snar lansering

Nu på Photorumors finns bilder och trovärdiga specar:
https://photorumors.com/2017/06/21/...ions-of-the-canon-eos-6d-mark-ii-dslr-camera/

Vikten kan tala för toppkåpa i plast som förr.

45 punkt AF korsformade låter lovande men det kan vara lånat från cropkameror och då får vi kolla hur stor täckningen blir. Att det är en kamera i 6D och inte i 5D serien och samma antal punkter som i APS-C programmet ksn tala för samma/liknande AF modul med mindre täckning av bildfältet i likhet med D610 som hos Nikon - vi får se.

6,5 bps helt OK.

Verkar lovande och en klar konkurrent till beg 5D mark III som sannolikt får begpriset på den att falla som är bra även om man inte vill ha 6D. Dock lär sensorn vara bättre på 6D om den fått låna Canons senaste teknik från 80D/5D mark IV.

Ser ut som en intressant kamera för det priset. Förmodar att $1999 bör översättas med ca 20000:-. Nu är i och för sig kronan stark mot dollarn, men tror inte det spelar någon roll. Bör nog landa runt 20 000:- för den. Känns som vi sa för ett tag sedan att det skulle vara en 80D med fullformat och det verkar ha varit en bra gissning.

Ska vara, enligt länken ovan, en nyare sensor och Digic 7 i kameran.

Har för mig att jag läst att den ska släppas 29 juni. Vi får väl se om ca en vecka om det är sant.

Senast ändrad:
Verkar dock som att det inte blir 4K... Även om kameran till 99,5% skulle användas som stillbildskamera så tar det emot att köpa utan 4K.

Stor sannolikhet att jag fortsätter med min nuvarande 6D version 1

Verkar dock som att det inte blir 4K... Även om kameran till 99,5% skulle användas som stillbildskamera så tar det emot att köpa utan 4K.

Stor sannolikhet att jag fortsätter med min nuvarande 6D version 1

Som stillbildsfotograf säger - vilken tur att det bara blir HD för då tar Canon inte ut ett prispremium för något jag inte använder. Med 4k skulle den kostat 30.000kr för att de kunde ta ut det.

5dmkiv listades till 2999$. Många gissade på att den skulle säljas för 30000kr vid lanseringen i Sverige. Det blev 39000kr istället. Min gissning är 26000-27000kr för 6dmkii. Jag har väldigt gärna fel ;).

Som stillbildsfotograf säger - vilken tur att det bara blir HD för då tar Canon inte ut ett prispremium för något jag inte använder. Med 4k skulle den kostat 30.000kr för att de kunde ta ut det.

Ett stort plus för det! Dessutom kanske de har kunnat koncentrera sig på att optimera den för stillbild istället för att göra den ok för båda.

/Stefan

Visserligen är kronan en aning starkare än för ett halvår sedan, men ändå svagare än den varit på många år. Priset kommer nog att hamna en bra bit över 20000.

Gammal vana att tänka på att $1=10kr. Blir troligtvis en bra bit över...tråkigt nog. Runt 25-26k är nog inget som förvånar. Blir kanske ett köp när priset gått ner om ett par år. Ska använda mig av min 80D först.

Förvånansvärt mycket hänvisningar till 80D tycker jag, tänk på den långsiktiga planering som Canon då har, kommer 6DMKII i år så dröjer det 4 år till nästa 6D3, och en ny 90D med 4K borde väl ligga på ritbordet och kommit en bit tycker man. Samma autofokus som 80D kommer väl inte att räcka till för 4 år framåt, sämre AF än 77D kan nog aldrig komma på fråga, 6D är en fin och bra kamera, men för stor välvilja/kärlek för gamlingen får inte äventyra 6DMKII, som sagt 4 kanske 5 år till nästa modell, det gäller att Canon spelar sina kort mycket väl.

6DMKII behöver väl också få en rejälare Raw-buffert när man skall använda sig av bättre autofokus, det går hand i hand med dom förbättringar som görs i dag ( Se D500 som exempel )-sedan får man inte gå i Sony-fällan och göra den för liten eller, det bryter väl mot bästa vapnet för hantering av stora objektiv där ute i fågelmarkerna.

Hur menar Du? De har ju haft 4k ett tag. Du kanske menar att du ifrågasätter deras marknadsstrategi? De går väl mkt bra ekonomiskt sett vad jag vet.

/Stefan
Med startpris på 35 lax. Gött.

Och lägg inte ord i mun på mig, herr öm tå. Jag menar att det är orimligt att släppa ett kamerahus för 20k+, som många använder för att filma, utan 4k-inspelning år 2017.

Med startpris på 35 lax. Gött.

Och lägg inte ord i mun på mig, herr öm tå. Jag menar att det är orimligt att släppa ett kamerahus för 20k+, som många använder för att filma, utan 4k-inspelning år 2017.

Har inte lagt ord på munnen. De Är frågor till dig. Nä 20k tycker jag är rimligt o jag är glad de inte sätter dit 4k filmning på den.

Jag fick med 4K när jag blev tvungen att köpa kamera för några veckor sedan. Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska säga om 4K... Jag har som sagt haft kameran ett tag nu, men jag har inte ens provat 4K än. Jag borde kanske ta reda på om det alls fungerar?

Jag kan förstå att de som gillar att filma och inte har hutlöst med pengar blir besvikna på Canon. 5dmkiv är billigaste alternativet med 4K och det är mycket pengar för de flesta amatörer. Tyvärr för filmare så finns det för många som inte värderar 4K nämnvärt vilket Canon tar fasta på. Jag är en av dem. Sen att det skulle märkas på priset att 4K saknas? Jag tror inte det blir uppenbart ;).

En del spekulerade i att 6dmkii skulle bli spegelfri. Det har jag aldrig trott. Däremot fanns ett litet hopp hos mig om en hybridlösning med både evf/ovf eller åtminstone att en evf kunde fästas i blixtskon. En riktig hybridlösning hade varit toppen. Vid tillfällen då batteritiden är avgörande, kör ovf. När du vill vara helt säker på var skärpan hamnar och hur exponeringen blir, evf läge. Övrig tid, det du föredrar :). Jag tjatar på och hoppas att fler börjar prata om detta som ett bra alternativ. Håller du inte med mig? Varför?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar