Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 60D vs Canon EOS 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Var hittar du EOS 60D för 6800kr? Det är förstås ett bra pris och ett bra köp. Billigaste jag hittar är:
EOS 550D för 5.800kr
EOS 60D för 8.300kr
EOS 7D för 11.200kr

Jag bytte från 30D till 40D i september 2007 och upplevde bytet som en uppgradering, 8 → 10MP, 2½ → 3" LCD, 5 → 6½ bps. Bytte 40D till 7D i somras och fick ytterligare lite mer prestanda och finesser. Det var det värt. Vad som är bäst för dig kan jag inte svara på men 18MP ger dig mer data att jobba med jämför med 8MP i din 30D, oavsett vilket av husen ovan du väljer.

Sigma 30/1.4 för drygt 4K hade jag inte köpt oavsett. Tror inte f/1.4 är tillräckligt skarpt för att kännas användbart och f/2 är bara 1 steg från f/2.8 som du har i din Tamronzoom som är skarpare. Sigman lär ha riktigt dålig kantskärpa även nerbländad. Den enda fasta jag kan tänka mig som komplement till en bra f/2.8 zoom är EF 35/1.4L som är användbar redan på f/1.4 och skarp på f/2. Men hittills har jag inte tyckt att det är värt 12K.

http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/tamron17-50f28/tloader.htm
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/sigma30mmf14/tloader.htm
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/canon35f14/tloader.htm
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/nikon35f18g/tloader.htm

En intressant grej är att Nikon D7000 + AF-S DX 35/1.8G tillsammans kostar lika mycket som EF 35/1.4L. Kanske värt ett byte till Nikon i alla fall...
 
Sigma 30/1.4 för drygt 4K hade jag inte köpt oavsett. Tror inte f/1.4 är tillräckligt skarpt för att kännas användbart...
Kanske inte om man använder bilderna till pixelpeepning. Men om man använder dem till att titta på i någorlunda normala format eller t ex dagstidningspublicering funkar det nog.
 
Inte klokare

Var idag på El-giganten för att klämma och känna lite på 550D och en 7D vilka jag tänkte jämföra, men fick upp ögonen för 60D... En skillnad som inte nämnts i tråden är minneskortet... 7D har CF och 60D SDHC... Eftersom jag kommer uppgradera från en 10D så är steget så pass stort att det är som att köpa ny kamera... Tidigare har jag lagt pengarna på optik och kringutrustning istället... ;)

Hursomhelst, det kommer inte att bli en 550D för min del... Det jag uppskattar med 60D är den vikbara skärmen eftersom jag tror att jag kommer filma mycket med den... Pluset för 7D CF-minneskort, och metallhölje.... Den här tråden har inte gjort mig klokare i valet... Hade 60D legat i samma pris som 7D hade det nog blivit en 7D i alla fall, men nu skiljer det några tusenlappar vilket resulterar i dött lopp för min del... Skitsvårt...!
 
Det finns ingen anledning att köpa 7D om man inte behöver snabbheten
Aktion, flygande fågel = 7D
J O

Det var det dummaste jag hört.
Fotograferar man mycket så vill man ha ett hus som ligger bra i handen.
Jag som har stora händer har väldigt svårt att arbeta med ett för litet hus.
Man ska känna sig bekväm med sitt arbetsredskap.

Var för övrigt och klämde lite på 60D för ett par dagar sedan
Och kvalitet känslan går inte att jämföra mot 7D.
 
Det låter här som att 60D är en onödig, kass kamera som finns till för att sälja fler 7D.

Båda kamerorna finns ju för sina olika målgrupper. Annars behöver marknaden bara en kamera och vi alla skulle fota och filma med bara den.

Sen kanske 7D har en större målgrupp, vad vet jag? Men det gör ju inte 60D till en dålig kamera, eller för den delen icke prisvärd.

För en del, är t.ex skärmen, vikten, värd bara den kanske 2000:- medans för andra ingenting, då är det inte rätt kamera för de.

Det finns inte någon utimata bästa kamera som har allt och skulle passa alla för allas pris, inte ens en Hasselblad, 1DMK4 eller D3s eller liknande, det handlar om att lista ut vilken kamera som är bäst för dig, för väldigt många på denna planet är 60D det bästa valet, jag tror Canon är helt övertygad om att de gjorde rätt när de utvecklade 60D, de visste mycket väl vilka de ville nå med kameran. Frågan är om det är majoriteten i denna tråd?
 
He he. Det verkar som det är milsvida skillnader mellan kamerorna.
Tänk så många olika finesser modellerna har, finesser som man givetvis inte klarar sig utan.
Råkar man välja fel hus med fel finesser så är det tydligen kört.

När det gäller bildkvalitet från sensorn så är det inte så stor skillnad mellan 40D, 50D, 550D, 60D och 7D.
Vill man filma, glöm 50D.
Måste man ha vikbar skärm, ta 60D.
Ska man ha den som är lämpligast för rörelse, aktion så är det 7D som gäller för snabbheten och autofokusen.
Vill man ha en stor järnspis, ta 1D.

J O
 
Det låter här som att 60D är en onödig, kass kamera som finns till för att sälja fler 7D.

Båda kamerorna finns ju för sina olika målgrupper. Annars behöver marknaden bara en kamera och vi alla skulle fota och filma med bara den.

Sen kanske 7D har en större målgrupp, vad vet jag? Men det gör ju inte 60D till en dålig kamera, eller för den delen icke prisvärd.

För en del, är t.ex skärmen, vikten, värd bara den kanske 2000:- medans för andra ingenting, då är det inte rätt kamera för de.

Det finns inte någon utimata bästa kamera som har allt och skulle passa alla för allas pris, inte ens en Hasselblad, 1DMK4 eller D3s eller liknande, det handlar om att lista ut vilken kamera som är bäst för dig, för väldigt många på denna planet är 60D det bästa valet, jag tror Canon är helt övertygad om att de gjorde rätt när de utvecklade 60D, de visste mycket väl vilka de ville nå med kameran. Frågan är om det är majoriteten i denna tråd?


Det är alltid frågan, men plasthus, 1 c-läge och vikskärm är agrument som inte skulle få mig att byta in min gamla 40D ens om det vore gratis för mig. 60D finns nog mest för att få folk att köpa 7D istället....

Nej 60D är säkert inte dålig, men helt oanvändbar för mig iaf och då är den för mig kass...

Rent personligen så är 60D den största miss som canon gjort sedan EOS 5 (inte D, vi pratar analogt nu....)
 
Det är alltid frågan, men plasthus, 1 c-läge och vikskärm är agrument som inte skulle få mig att byta in min gamla 40D ens om det vore gratis för mig. 60D finns nog mest för att få folk att köpa 7D istället....

Nej 60D är säkert inte dålig, men helt oanvändbar för mig iaf och då är den för mig kass...

Rent personligen så är 60D den största miss som canon gjort sedan EOS 5 (inte D, vi pratar analogt nu....)

Det är din åsikt och din situation, köp då inte 60D.

För mig och min situation valde jag 60D, pg.a priset, vikten, skärmen då jag ska fota och filma på en 5 månaders jordenruntresa. Vikten är väldigt viktig för mig, då 200 gram varje dag extra på axeln i 5 månader betyder.

Sen det där med tätning av kameran, här har du en intressant vinkel på kameraval mellan 7D och 60D http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1019&thread=36828375&page=1

Det är roligt hur många som säger: det är bara 3000:- skillnad, jag skulle vilja se de som har så lätt att skriva det i ett forum i verkligen står där med 3000 extra i handen vid sitt kameraköp som om det vore vilka pengar i världen som helst.
 
Senast ändrad:
vi har alla olika syn på världen... Hög vikt på huset ger bättre stabilitet och enklare att panoserera. Varför tror du dölj köper batterigrepp? men visst har man gott om tid så går det att fotografera utan c lägen också även om eff är konstigt..,
 
vi har alla olika syn på världen... Hög vikt på huset ger bättre stabilitet och enklare att panoserera. Varför tror du dölj köper batterigrepp? men visst har man gott om tid så går det att fotografera utan c lägen också även om eff är konstigt..,

Fast jag tycker du gör fel som dömer ut 60D baserat på dina preferenser istället för att se till frågeställarens behov, och nej alla köper inte batterigrepp (jag har aldrig ens tänkt tanken).

Däremot är jag nyfiken på hur du använder C-lägena, jag har själv inte lyckats använda dem till något vettigt men jag har kanske missat något väsentligt? Har du lust att lite kort beskriva dina inställningar och hur du använder dem?
 
Fast jag tycker du gör fel som dömer ut 60D baserat på dina preferenser istället för att se till frågeställarens behov, och nej alla köper inte batterigrepp (jag har aldrig ens tänkt tanken).

Däremot är jag nyfiken på hur du använder C-lägena, jag har själv inte lyckats använda dem till något vettigt men jag har kanske missat något väsentligt? Har du lust att lite kort beskriva dina inställningar och hur du använder dem?

Har två C-lägen, en för min son och en för fotografering av fåglar.
Bara att vrida dom på rätt C-läge för tex fåglar och fotografera. Då slipper du ställa in vilken överexponering, ljusmätningasmetod, fokuseringsmetod, slutarhastighetet etc etc.

Sen ser du att barnen gör nåt roligt. Vrida till nästa C-läge och fotografera.

Sen ska du fotografera stillastående motiv som ex byggnad. Nästa C-läge och fotografera.

Sen fortsätter man promenaden och för att göra det enkelt för snabba spontana motiv så är P-läget helt ok ;)

/Stefan
 
Jag använder programeringslägena "C" för att få ökad snabbhet.
Fåglar t.ex är rörliga. Jag kan mycket snabbt växla mellan "följsam autofokus AI" och "One shot".
Eller växla mellan förinställda olika ISO, Ljusmätningsmetoder, Av, M, exponeringskompensation etc...
Allt för att snabbt kunna ställa om för att få bra bilder.

Batterigreppet är mycket användbart när man vill hålla kameran vertikalt.
(Jämför med 1D som är byggd både för horisontell och vertikal tagning)

40D är fortfarande en mycket bra kamera. 50D är marginellt bättre.

Jag antar att det finns batterigrepp även till 60D, då får man en mycket kompetent kamera.

Mitt bästa råd till den som ska välja mellan 60D och 7D är att först strunta i alla taskiga råd här i tråden. Åk till en fotohandlare och be att få ta bilder med olika kameror och känna på dem ordentligt. Kvaliteten är det minsta man behöver oroa sig för.

J O
 
Jag sågade 60D när den för bara 3 månader sedan såldes för 12.000kr. Inte för att kameran var dålig, men för att det var en otroligt dålig affär att köpa en.

Idag när den kostar 8.150kr är positionen en annan, 2.300kr dyrare än 550D men 2.900kr billigare än 7D. Spekulanter på 550D får rätt mycket mervärde för de extra kronorna upp till 60D: större sökare med prisma, bättre AF-sensorer, AF-ON knapp, ett C-läge, stora snurrhjulet, fler bilder/sek, Kelvin vitbalans, 60% bättre batterikapacitet, blixtstyrning.

Är man inte låst vid Canon har 60D fortfarande tuffa matcher mot D90, A580 och D7000.

Huspriser idag
4.400kr Nikon D3100
4.325kr Nikon D5000
4.500kr Canon 500D
5.675kr Nikon D90
5.850kr Canon 550D
7.425kr Sony A580
8.150kr Canon 60D
9.950kr Nikon D7000
10.600kr Pentax K-5
11.050kr Canon 7D
15.500kr Nikon D700
 
Att en kamera är lätt är väl ingen nackdel. En del tycks anse att det finns ett egenvärde i att en kamera är tung. Men då bär man den ju inte med sig så gärna. Jag villa ha kameran hängande på axeln när jag är ute och går på stan eller i naturen. Och på fjällturen är låg vikt inte oväsentligt.

Många jag känner med 30D och 40D har skaffat sig kompaktkameror för att de tycker deras huvudkameror är för tunga. Då föredrar jag själv en lättare systemkamera.

Vikbar skärm är väldigt smart. Det är något jag verkligen saknar på min 400D. Hade det tidigare på en KM A200. Bra i väldigt många fotosituationer. Jag skulle kunna slå till på en 60D bara för skärmen, men jag tycker kameran är för stor! Om det kommer någonting efter 550D får den nog vikbar skärm och en såm kamera vore perfekt för mig. Gärna dessutom med snabbare serietagning och fler fokuspunkter.

550D känns inte som om den skulle ge så mycket mer än min nuvarande. 60D och särskilt 7D är säkert kanonkameror (!) men för stora tycker jag för att bära med sig i vått och torrt. Jag köpte ett batterigrepp till min kamera för att det påstods här och på andra håll att man behövde ett sånt för balans och grepp. Men den blir så stor och klunpig då, så jag har faktiskt aldrig använt det. Jag behåller min 400D så länge i väntan på en eventuell 600D med vikskärm!

Av 7D och 60D känner jag mig mest lockad av 60D, om jag skulle välja en av dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.