Då kanske du skulle kolla lite mer på fotoegenskaperna och hanteringen av kameran?
Gå in i en butik och testa de två, t.ex. Mediamarkt har de modellerna i butik och för bra pris.
Kan berätta lite grann om hur jag resonerade med mig själv. Har testat 100D-700D-60D i några dagar vardera. Jag svarade lite kortare tidigare i tråden också.
Jag valde 60D, trots att jag var osäker på bildkvaliteten på 100D och 700D. Och, ehm, varför tyckte jag då att 60D var bra och varför blev jag då nöjd med 60D? För mig var det nog en intuitiv känsla och själva kameran 60D kändes "rätt". Och balansen med objektiv kändes bättre. För att knäppa kort så tyckte jag 60D kändes bättre även om den var äldre.
(Nu är ju det nog riktigt svårt att få tag på en kamera som ger dåliga bilder.)
Storleken på 60D var bättre för mig, tyngden kändes bra och displayen på ovansidan och ratten på baksidan. Jag tyckte att det var bra att jag kunde svänga ut displayen för att kunna zooma vid manuell focus. Filmegenskaperna är för mig inget viktigt, det är en bonus att den finns. Lite mer kamerakänsla i den.
På 700D, lite mindre och med touch-skärm som går att svänga ut. Den har också lite bättre utvecklad sensor för autofocus i live-view. och du kan trycka på skärmen där du vill att den ska focusera. Två egenskaper som jag trots allt skulle vilja ha vid filming, de två finns inte på 60D. Och live-view och filmning är något som Canon utvecklat mer än "fotodelen" på de senaste modellerna.
100D har också touch och du kan trycka på skärmen för focus, skärmen sitter fast så den går inte att svänga ut. Kameran är väldigt liten, väldigt liten, jag fick kramp i fingrarna av någon anledning så fick jag hålla hårdare i den kameran än 700D/60D. Men live-view och focus i live-view funkade bra. Men även 100D kan också kanske vara ett alternativ .
Men om du går in i butiken och testar så kanske du också får någon känsla av vilken som känns bäst för dig genom att hålla i dom?
Lite filosofikskt:
"Jag har en kamera, en Canon EOS 60D, som tar bra kort och om jag skulle vilja så kan jag filma med den."
eller
"Jag har en Canon 700D som jag både kan ta bra kort och är bra att filma med."