Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 60D eller Canon Eos 700D

Produkter
(logga in för att koppla)

Cali

Medlem
Hejsan.
Ska köpa en ny system kamera och valet är mellan Canon Eos 60 D och Canon Eos 700 D.
Det jag undrar är vilken av dessa som filmar bäst under kvällstid med minst brus och bäst kvalite?.
Är det någon speciell skillnad när det gäller filmningen mellan dessa 2 kameror?.
Ska filma mest sport med snabba rörelser.
Hejs.

Canon Eos 60 D eller Canon Eos 700 D

Hejsan.
Ska köpa en ny system kamera och valet är mellan Canon Eos 60 D och Canon Eos 700 D.
Det jag är ute efter är att kunna filma med lite brus och bra kvalitè på kvällstid.
Ska filma sport med snabba rörelser.
De värkar som skillnaden mellan dessa 2 inte är speciellt stor.
Vilken är bäst för mina krav och är skillnaden stor?.
Hejs.

Jag kan inte kommentera filmegenskaper utan kamerorna f ö:

För stillbilder är fördelen med 700D endast en: kitobjektivet 18-55 STM eller 18-135 STM har tyst AF och snabbare AF vid filmning och är skarpare än föregångarna utan STM. Vad gäller själva kamerorna vinner 60D då den har det som 700D har plus en större sökare med äkta glspentaprisma som ger en ljusare bild och bättre slutare. Den har sannolikt också tåligare chassi och spegelhus - dessa egenskaper är sällan "headline features" i reklambladen vilket får kamerorna att verka mer lika än de är.

Jag kan inte kommentera filmegenskaper utan kamerorna f ö:

För stillbilder är fördelen med 700D endast en: kitobjektivet 18-55 STM eller 18-135 STM har tyst AF och snabbare AF vid filmning och är skarpare än föregångarna utan STM. Vad gäller själva kamerorna vinner 60D då den har det som 700D har plus en större sökare med äkta glspentaprisma som ger en ljusare bild och bättre slutare. Den har sannolikt också tåligare chassi och spegelhus - dessa egenskaper är sällan "headline features" i reklambladen vilket får kamerorna att verka mer lika än de är.

Okej okej tackar för svaret.
Det är mest filmegenskaperna som jag skrev som jag undrar över. Foto egenskaperna dom duger för mig.

Om det gäller filmning så skulle jag välja 700D.

Har enbart testat den under en kortare period, men för live view, auto focus i live view så tycker jag att den är bättre än 60D. Mycket p.g.a. "touch".

STM objektivet som ev. följer med 700D är tyst och tillräckligt bra för film.

Om det gäller filmning så skulle jag välja 700D.

Har enbart testat den under en kortare period, men för live view, auto focus i live view så tycker jag att den är bättre än 60D. Mycket p.g.a. "touch".

STM objektivet som ev. följer med 700D är tyst och tillräckligt bra för film.

Okej okej tack för svaret.

Sensorprestanda för 60D och 700D är i princip helt identiska. Det finns ett mycket litet - icke förnimbart - övertag för 700D sensor, men det bör man ignorera.

700D är bättre för filmning eftersom den har autofokus under filmning. Den har också en rejält snabbare processor, men om, eller hur, detta påverkar filmning vet jag inte.

I övrigt så är den mest attraktiva fördelen för 60D en bättre sökare. Kamerorna är i övrigt mycket lika till funktion och prestanda. 60D är dock lite större, tyngre och mer påkostat byggd.

Om det är filmning som är huvudintresset bör du kanske titta på dedikerade filmkameror istället.
De har sensorer som är bättre lämpade och tåligare för påfrestningen.

...
Är det någon speciell skillnad när det gäller filmningen mellan dessa 2 kameror?.
Ska filma mest sport med snabba rörelser.
Hejs.

Om det verkligen är att filma du är ute efter så är stillbildskameror som dessa inte alls att rekomendera eftersom du kommer att få problem med det som kallas "rolling shutter".
Vad det är finns förklarat här:
http://www.youtube.com/watch?v=uFFRGSCmTWc
"Rolling shutter" är dock det "minsta" problemet om du ska filma sport.
Det stora problemet är att du kommer att tvingas att fokusera manuellt.

Sedan så har båda kamerorna begränsningar i hur länge du kan filma i sträck.

Verkar för övrigt som om du har startat två trådar om samma ämne!?

Om det verkligen är att filma du är ute efter så är stillbildskameror som dessa inte alls att rekomendera eftersom du kommer att få problem med det som kallas "rolling shutter".
Vad det är finns förklarat här:
http://www.youtube.com/watch?v=uFFRGSCmTWc
"Rolling shutter" är dock det "minsta" problemet om du ska filma sport.
Det stora problemet är att du kommer att tvingas att fokusera manuellt.

Sedan så har båda kamerorna begränsningar i hur länge du kan filma i sträck.

Verkar för övrigt som om du har startat två trådar om samma ämne!?

Tackar för svaret.
Filmningen är mest ett plus eftersom jag redan har en filmkamera.
Vill mest att de ska se ok ut när man filmar kvällstid.
De blev 2 ämnen var inte riktigt tanken men så blev de.

Då kanske du skulle kolla lite mer på fotoegenskaperna och hanteringen av kameran?

Gå in i en butik och testa de två, t.ex. Mediamarkt har de modellerna i butik och för bra pris.

Kan berätta lite grann om hur jag resonerade med mig själv. Har testat 100D-700D-60D i några dagar vardera. Jag svarade lite kortare tidigare i tråden också.

Jag valde 60D, trots att jag var osäker på bildkvaliteten på 100D och 700D. Och, ehm, varför tyckte jag då att 60D var bra och varför blev jag då nöjd med 60D? För mig var det nog en intuitiv känsla och själva kameran 60D kändes "rätt". Och balansen med objektiv kändes bättre. För att knäppa kort så tyckte jag 60D kändes bättre även om den var äldre.

(Nu är ju det nog riktigt svårt att få tag på en kamera som ger dåliga bilder.)

Storleken på 60D var bättre för mig, tyngden kändes bra och displayen på ovansidan och ratten på baksidan. Jag tyckte att det var bra att jag kunde svänga ut displayen för att kunna zooma vid manuell focus. Filmegenskaperna är för mig inget viktigt, det är en bonus att den finns. Lite mer kamerakänsla i den.

På 700D, lite mindre och med touch-skärm som går att svänga ut. Den har också lite bättre utvecklad sensor för autofocus i live-view. och du kan trycka på skärmen där du vill att den ska focusera. Två egenskaper som jag trots allt skulle vilja ha vid filming, de två finns inte på 60D. Och live-view och filmning är något som Canon utvecklat mer än "fotodelen" på de senaste modellerna.

100D har också touch och du kan trycka på skärmen för focus, skärmen sitter fast så den går inte att svänga ut. Kameran är väldigt liten, väldigt liten, jag fick kramp i fingrarna av någon anledning så fick jag hålla hårdare i den kameran än 700D/60D. Men live-view och focus i live-view funkade bra. Men även 100D kan också kanske vara ett alternativ .

Men om du går in i butiken och testar så kanske du också får någon känsla av vilken som känns bäst för dig genom att hålla i dom?

Lite filosofikskt:

"Jag har en kamera, en Canon EOS 60D, som tar bra kort och om jag skulle vilja så kan jag filma med den."

eller

"Jag har en Canon 700D som jag både kan ta bra kort och är bra att filma med."

Senast ändrad:
Då kanske du skulle kolla lite mer på fotoegenskaperna och hanteringen av kameran?

Gå in i en butik och testa de två, t.ex. Mediamarkt har de modellerna i butik och för bra pris.

Kan berätta lite grann om hur jag resonerade med mig själv. Har testat 100D-700D-60D i några dagar vardera. Jag svarade lite kortare tidigare i tråden också.

Jag valde 60D, trots att jag var osäker på bildkvaliteten på 100D och 700D. Och, ehm, varför tyckte jag då att 60D var bra och varför blev jag då nöjd med 60D? För mig var det nog en intuitiv känsla och själva kameran 60D kändes "rätt". Och balansen med objektiv kändes bättre. För att knäppa kort så tyckte jag 60D kändes bättre även om den var äldre.

(Nu är ju det nog riktigt svårt att få tag på en kamera som ger dåliga bilder.)

Storleken på 60D var bättre för mig, tyngden kändes bra och displayen på ovansidan och ratten på baksidan. Jag tyckte att det var bra att jag kunde svänga ut displayen för att kunna zooma vid manuell focus. Filmegenskaperna är för mig inget viktigt, det är en bonus att den finns. Lite mer kamerakänsla i den.

På 700D, lite mindre och med touch-skärm som går att svänga ut. Den har också lite bättre utvecklad sensor för autofocus i live-view. och du kan trycka på skärmen där du vill att den ska focusera. Två egenskaper som jag trots allt skulle vilja ha vid filming, de två finns inte på 60D. Och live-view och filmning är något som Canon utvecklat mer än "fotodelen" på de senaste modellerna.

100D har också touch och du kan trycka på skärmen för focus, skärmen sitter fast så den går inte att svänga ut. Kameran är väldigt liten, väldigt liten, jag fick kramp i fingrarna av någon anledning så fick jag hålla hårdare i den kameran än 700D/60D. Men live-view och focus i live-view funkade bra. Men även 100D kan också kanske vara ett alternativ .

Men om du går in i butiken och testar så kanske du också får någon känsla av vilken som känns bäst för dig genom att hålla i dom?

Lite filosofikskt:

"Jag har en kamera, en Canon EOS 60D, som tar bra kort och om jag skulle vilja så kan jag filma med den."

eller

"Jag har en Canon 700D som jag både kan ta bra kort och är bra att filma med."

Tackar för svaret.
Som du beskriver i det du har skrivet så är det en personlig fråga vilken som passar bäst.
Jag har valt att köpa 700 D tror jag kommer bli nöjd över de valet.
Hejs.

Varför "bör" man ignorera fördelen för 700D?

Sammanhanget just där (med fördelen) var sensorn. Och just det bör man inte ta hänsyn till eftersom skillnaden där är väldigt liten.

(Själv är jag väldigt kluven mellan 700D och 60D med det pris 60D legat på under senare tid. Jag är inte rädd för plast eller amatörkameror, och lättare kamera är inte bara fel. Men sökaren i 60D vill jag ju ha. Å andra sidan är jag långt ifrån säker på att 60D's autofokus är lika bra som 700D's. Det är ju en grej jag skulle vilja prova i praktiken.)

Sammanhanget just där (med fördelen) var sensorn. Och just det bör man inte ta hänsyn till eftersom skillnaden där är väldigt liten.

(Själv är jag väldigt kluven mellan 700D och 60D med det pris 60D legat på under senare tid. Jag är inte rädd för plast eller amatörkameror, och lättare kamera är inte bara fel. Men sökaren i 60D vill jag ju ha. Å andra sidan är jag långt ifrån säker på att 60D's autofokus är lika bra som 700D's. Det är ju en grej jag skulle vilja prova i praktiken.)

Okej okej.
Jag är helt nöjd med 700 D har dock inte hunnit prova den väldigt mycket men hittills är jag nöjd med den och den känns bra och funkar som den ska med.
Hejs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar