Annons

Canon EOS 60D eller 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänker under 2012 uppgradera mig från min 550D till något mer avancerat och min fokus pendlar mellan Canon EOS 60D och 7D.

På papper verkar 7D bättre (skulle som tro det när den är ca 4000 kr dyrare) men ändå får jag hintar från andra att 60D ändå skulle vara ett tillräckligt bra köp.

Jag vill skaffa en kamera som jag kan vara nöjd med så jag måste verkligen veta vad jag vill.

Någon som har någon erfarenhet av dessa två kameror och kan säga vad man ska satsa på?

MvH / Gottfrid
 
Jag äger båda. Tycker båda har sina fördelar även om jag håller 7D högre för egen del. Men det är ju helt beroende på vad man använder den till. Båda ger dock kanonbilder.
 
Någon som har någon erfarenhet av dessa två kameror och kan säga vad man ska satsa på?
Om man vet varför man vill ha en 7D ska man köpa en 7D (dvs inte bara för att "den är nog bättre") annars kan man nog göra något roligare med pengarna. Det vanligaste skälet är nog att man ofta plåtar saker som rör sig ganska snabbt, t ex fåglar eller hockeyspelare. Då har man nytta av 7D:s bättre autofokus, snabbare bps och dubbla processorer.

(Fast, som Steve Jobs brukade säga: Just one more thing. 7D har lite bättre sökare än 60D också. Den är väldigt trevlig.)
 
Tänkte du filma mycket också kan 60D vara smidigare med tiltbar skärm. Men är det som sagt var vädertåligare, högre seriebildstagning och snabbare AF så är det 7D du ska välja.

/ Stolpe
 
Jag håller med. För att det ska vara värt att gå till 7D vill det till att man har någon nytta av dess finesser.
Den mest typiska anledningen är just att man fotograferar sånt som rör på sig fort, exempelvis idrott eller annan action. Ska man fotografera blommor eller hus blir det ingen skillnad gentemot en 60D. Inte gentemot 600D heller då, för den delen.

Dessutom ska man inse att 7D inte automatiskt är bättre för action bara för att den kan vara det. Om man inte har ambitionen att verkligen lära sig hur de olika inställningarna för AF fungerar i en 7D, då är det inte heller någon större nytta med den. Den är ungefär lika komplicerad som en 1D Mark IV, en kamera som Canon själva ansåg så obegriplig att de gjorde om hela inställningssystemet i 1D X...

Större sökare, vattenpass på två håll, rutnät vid behov i sökaren, mer avancerad styrning av slavblixtar, stöd för nätverksgrepp - det finns lite annat också på en 7D, men köper man aldrig något nätverksgrepp har man förstås ingen nytta av att det går att sätta på en 7D osv.
 
Jag gjorde liknande byte fast från 450D

Och jag valde 7D. Fotar mycket bilsport och en del skate och jag tycker det var värt varenda krona att välja 7D, när jag fotar bilsport och har mitt 70-200 4/L sviker aldrig AF, sitter alltid klockrent hur fort än det går.
Jag kan i o f hålla med om synpunkten ang. film. Skärmen är ej tiltbar på 7D.
 
Lånar tråden lite. :)

Jag har också länge suttit och tittat på dessa två och funderat på om 7D är värt de extra tusenlapparna. Att filma med dem spelar ingen större roll för mig så det kan man bortse.

AF är ju bättre på 7D men är det en jättestor skillnad? Även 8 b/s mot 60D's 5.3 är ju så klart bättre men duger 5.3 ändå till att fota fåglar på ett hyfsat sätt?
Sitter med en 500D nu och det känns verkligen segt att försöka fota fåglar som rör sig snabbt med den.

Men jag gillar även macrobilder och skärmen på 60D är ju underbar när man ligger på marken och kryper. Fast å andra sidan kan ju snabbare AF vara till fördel vid snabba fjärilar, insekter osv :)

Många om och men så att säga. Hur mycket bättre är egentligen 7D?
Har även hört lite om att 7D inte har så bra bildkvalitet som folk vill ha, tycker ni som har den att det stämmer?

Mvh Staffan
 
Jag har en 60D. Jag tycker inte att det är 5.3/s som är begränsningen utan snarare att bufferten snabbt fylls om man kör raw... vet inte hur mycket bättre det är med 7D.

Så sitter man och väntar på en händelse och sen låter det rassla till under en sekund så är det nog helt ok med en 60D. Har du å andra sidan ett förlopp på flera sekunder så är det förmodligen rejält bättre med en 7D.

Vad saknar du med din 550? 60D ger vridbar skärm, ljudkontroll vid filmning osv. 7D ger bättre AF och högre hastighet... Vill du ha bättre bildkvalite så skulle jag nog hellre stannat på 550 tills det finns pengar nog för en 5DmII/5DmIII
 
men duger 5.3 ändå till att fota fåglar på ett hyfsat sätt?

Jag har en 7D och jag ställer ofta ner seriebildtagningshastigheten till "medium" eftersom det är "tillräckligt" i väldigt många situationer. Full hastighet använder jag nog mes till sport där timing verkligen är allt.

Så ja, 5 bps räcker till "hyfsat".
 
För fågelfoto som nämndes tycker jag 8 bilder/s är trevligt.
Utökad AF-punkt likaså.
Custominställningen att försöka hålla kvar målet även om saker kommer ivägen (vid tex panorering eller när man följer en flygande fågel) är oxå trevligt.
Det är väl de skillnaderna jag kommer på att jag gillat jämfört med min 50D.
 
För fågelfoto som nämndes tycker jag 8 bilder/s är trevligt.
Har för mig att Brutus Ö nån gång skrev om hur avgörande skillnaden mellan 8 bps och 5 bps var för fågelfoto -- med 8 bps (eller högre) kunde han få vingslagen i exakt den position han föredrog för att bilden skulle bli rätt komponerad, med 5 bps var det i princip omöjligt.
 
Har för mig att Brutus Ö nån gång skrev om hur avgörande skillnaden mellan 8 bps och 5 bps var för fågelfoto -- med 8 bps (eller högre) kunde han få vingslagen i exakt den position han föredrog för att bilden skulle bli rätt komponerad, med 5 bps var det i princip omöjligt.

hehe det där är nog överkurs för mig! :)
Att lyckas komponera bilder sådär på flygande fågel då får man nog ha stort tålamod alternativt många chanser?
 
Jag har en 60D. Jag tycker inte att det är 5.3/s som är begränsningen utan snarare att bufferten snabbt fylls om man kör raw... vet inte hur mycket bättre det är med 7D.

Upplever samma sak med 60D och där är skillnaden stor till 7:an. Sen gör hastigheten skillnad också men bufferten är helt klart den större begränsningen.
 
Jag har både 550D och 7D:

7D:
stor stadig klump, perfekt för lite större objektiv typ L-storlek/vikt
skön sökare
rapp anpassningsbar & duktig autofokus
stabilt slutarljud
ratten och joysticken på baksidan
stora handsk-vänliga knappar
utomhusanpassad

550D:
smidig och lätt att ta med sig
svårare att trycka rätt bland knapparna på baksidan
lite konstig display
kortare batteritid
litet buffertminne (eller också har jag väldigt segt minneskort)

Bildkvalitetsmässigt ser jag ingen skillnad.
 

Offtopic:
Oj...
Sicket kalaspris!!!
Men, har läst lite negativt om Rajala här på FS, så när jag väl uppgraderar, (även jag funderar på en 7D under 2012) så blir det nog Cyberphoto, har iofs bara handlat där 1 gång, men läst så mycket mer positivt om dom.

Ontopic:
Anledningen att jag kikat på just 7D är som några andra säger, AF och snabb bps, fotar man springande hästar är det en fördel att ha snabb bps och bra AF. :)

Mvh Henrik
 
En liten detalj när det gäller skillnaden mellan sökarna i EOS 60D och EOS 7D:

EOS 60D har utbytbar sökarskiva, vilket kan vara en fördel om man använder manuell fokus ofta. Man kan då byta till en sökarskiva med bättre fokuseringshjälpmedel.

Skärmen på 60D har dessutom lite fler pixlar än skärmen på 7D. Och auto-ISO går högre upp (har jag för mig). Sen är det nog slut på fördelar för 60D. Allt annat är lika bra eller bättre på 7D.
 
Skärmen på 60D har dessutom lite fler pixlar än skärmen på 7D. Och auto-ISO går högre upp (har jag för mig). Sen är det nog slut på fördelar för 60D. Allt annat är lika bra eller bättre på 7D.

Båda har auto-ISO 100-3200. Displayen verkar däremot skilja sig något som du skrev.
 
Jag tittade nyss i manualen för EOS 60D, och den säger att Auto-ISO går upp till ISO 6400 (men kan begränsas ner till ISO 400 om man vill).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.