Annons

Canon eos 600d eller 100d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lizizen

Ny medlem
Hej!
Jag ska köpa en kamera och behöver lite hjälp eftersom jag är helt ny innom det. Jag är 14 år och har funderar på en canon kamera. Det är canon eos 600d eller 100d jag framför allt funderar på. Vet någon vilken som är bäst? Fördelar och nackdelar?

Tack!

Hej Lisa,

Kamerorna är väldigt lika på insidan. De klarar i stort sett samma saker, så det är mycket en fråga om tycke och smak.
Det finns några skillnader som kan EOS 100D är lite mindre att hålla i (för pillig för mina stora händer, men bra om man har små händer eller vill ha en smidigare kamera) EOS 600D har utfällbar och vridbar skärm, som du sett, vilket är bra om man ska fota över huvudet eller nära marken t.ex.Dessutom skyddas skärmen om man viker in den med baksidan utåt när man har den i väskan osv. EOS 100D har å andra sidan pekskärm, vilket bland annat kan göra det lättare att göra inställningar i kameran.

Hej Lisa,

Kamerorna är väldigt lika på insidan. De klarar i stort sett samma saker, så det är mycket en fråga om tycke och smak.
Det finns några skillnader som kan EOS 100D är lite mindre att hålla i (för pillig för mina stora händer, men bra om man har små händer eller vill ha en smidigare kamera) EOS 600D har utfällbar och vridbar skärm, som du sett, vilket är bra om man ska fota över huvudet eller nära marken t.ex.Dessutom skyddas skärmen om man viker in den med baksidan utåt när man har den i väskan osv. EOS 100D har å andra sidan pekskärm, vilket bland annat kan göra det lättare att göra inställningar i kameran.

Okej men vilken skulle ni rekomendera? Har verkligen ingen aning om vad jag ska välja! Kan tillägga att 600d utgår så bara exemplet i butiken finns kvar att köpa till billigare pris!

Jag kan inte säga något om 100d men jag har haft en 600d i ca 2 år och vart väldigt nöjd med den, speciellt med ett 50mm/1,4 på. Jag har dock bytt till Sonys lilla spegellösa system som också kan vara värt att kolla upp om du står i affären sen! Touchskärm är inget jag är intresserad av då jag anser att jag vill göra alla inställningar utan att titta på kameran!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto