Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan dra den slutsatsen att Sony är i position att ta väl betalt, eller att deras tillverkningsprocess är mycket kostnadskrävande.
Canon vill kanske inte investera i ny utrustning för sensortillvekningen då förmodligen dagens teknik ändå snart kanske ersätts av annan teknik.
Bara lite spekulation.

Man kan dra den slutsatsen att Sony är i position att ta väl betalt, eller att deras tillverkningsprocess är mycket kostnadskrävande.
Canon vill kanske inte investera i ny utrustning för sensortillvekningen då förmodligen dagens teknik ändå snart kanske ersätts av annan teknik.
Bara lite spekulation.

Det kan ha förändrats. Sony är inte lägre ensam om tekniken. Men i takt med att kameraförsäljningen sjunker kan man tänka sig att det blir viktigare att hålla uppe volymen i sensorfabriken.

Sen ska man inte glömma att bara en liten del av köparna är så kritiska som vi är här, fast många av dem läser tester ...

Nåväl. Vi får se hur bilderna kommer att se ut när kameran är klar.

Sony är en av de få som har investerat miljarder i nya tillverkningslinjer, Sony har också 60% av all sensortillverkning världen över från stora kameror ner till mobilkameror, övervakningskameror ,kameror sittande i bilar mm mm.
http://image-sensors-world.blogspot.se/2015/02/sony-increases-production-capacity-for.html

http://image-sensors-world.blogspot.se/2015/02/sony-proposes-photon-counting-pixel.html

Om jag inte minns fel så kan 5 stycken idag tillverka sensorer med radvis ADC likt den som Sony har. Dit tillhör inte Canon , så även här har konkurrensen hårdnat och Sony är inte ensamma längre

Bilderna kommer med alla sannolikhet se Canon ut

Canon har valt bort hörlursuttaget för att det inte får plats skyller de på. Man har däremot valt att har kvar stenålderssynkkontakten.hade nästan hoppas på xlr med någon breakoutbox men nog kunde man misstänka att det skulle inte göra något. Finns det någon överhuvudtaget som använder denna. Går att köpa en radiosändare för några hundra. Inget 4k, ingen högre fps, inge raw i video och inget uhs-ii, fortfarande CF. Om dessutom sensorn bygger på samma teknik som 7dii så är floppen väldigt nära. Har Canon bott under en sten de senaste fyra åren?

Canon har valt bort hörlursuttaget för att det inte får plats skyller de på. Man har däremot valt att har kvar stenålderssynkkontakten.hade nästan hoppas på xlr med någon breakoutbox men nog kunde man misstänka att det skulle inte göra något. Finns det någon överhuvudtaget som använder denna. Går att köpa en radiosändare för några hundra. Inget 4k, ingen högre fps, inge raw i video och inget uhs-ii, fortfarande CF. Om dessutom sensorn bygger på samma teknik som 7dii så är floppen väldigt nära. Har Canon bott under en sten de senaste fyra åren?
5Ds är som tidigare nämnt inte gjord för att vara en filmkamera.
Vill du ha en 5D att filma råformat med finns 5DII och 5DIII. Annars finns Blackmagic för 2999 dollar om du ska upp i 4K och råformat med samma sensorstorlek. SSD som disk finns med.

Även jag skulle tycka att sonikon-DR vore trevligt. Men med det sagt.

Jag tycker nog det är en ganska vettig variant av den vanliga femman trots allt. Förbättrad färgförmåga och högre detaljering är ju två rätt betydelsefulla parametrar när man fotar stillbild. Nackdelarna 5 mot 6 bilder/s och förmodligen försämrad extrem-iso och endast nöd-video tycker inte jag är så allvarliga. Med den AF-en duger den till att missbrukas med lite action shots ibland också även om mycket av de nya featuresarna då blir till enbart overkill. Priset är ju inte heller mycket värre än den vanliga. Det är ju inte som när D3X kom som komplement till D3 till exempel.

Om jag inte nyligen hade skaffat en vanlig 5D3 så hade jag övervägt en. Jag tvingas upp till ISO 8000 ibland, men det tror jag denna klarar lika bra som den vanliga. ISO 50 000 kanske inte.

Det skulle vara kul att testa och jämföra den någon gång.

5Ds är som tidigare nämnt inte gjord för att vara en filmkamera.
Vill du ha en 5D att filma råformat med finns 5DII och 5DIII. Annars finns Blackmagic för 2999 dollar om du ska upp i 4K och råformat med samma sensorstorlek. SSD som disk finns med.

BM har mindre sensor än 5D och är inte optimal för stillbilder. Dessutom finns det andra nackdelar som inbyggt batteri. 5DII och 5DIII kan inte filma i rawformat utan ML.

Utan medhörning är kameran ganska ganska kass för film, vad gör du om du får glapp i en kabel eller micken ligger emot ett klädesplagg när du kommer hem och lyssnar? Vilken fotograf på en dagstidning klarar sig från att INTE filma idag?

Som sagt varför väljer man ha kvar en kontaktdon som är runt 50 år gammal och skyller på att man inte får plats? Har Canon ens kollat med användarna vad det använder på kameran? Har de hört talas om Pocketwizard och likande sändare och finns även andra saker för att få tillbaka sin gamla kontakt för att synka blixtar med kabel.

Nikon D810 har man lyckats fått till. Hörlurar, HDMI , usb 3.0.

Canon visar återigen att de inte har lyssnat på användarna.

...Canon visar återigen att de inte har lyssnat på användarna.

Försäljningssiffrorna antyder att de lyssnar på användarna. Det finns antagligen en tillräckligt stor klick användare som efterfrågat detta som de "fått" nu. Dessa är sannolikt också folk som varken prioriterar video eller jobbar på dagstidning. Tydligen skriker dessa inte ens efter högre DR, inte högt nog i alla fall. Själv tillhör jag väl den här lilla, men tydligen tillräckligt stora klicken och är bara glad att klicken är så stor som den är. Så rikta inte dina aggressioner på Canon, rikta dom mot mej och mitt gäng. Jag menar, tänk vad många grejer det går att tillverka idag, men som inte tillverkas för att marknadspotentialen inte räcker till.

Det är väl bara att beklaga att marknaden för 50Mpixelskameror som är video-optimerade och utrustade med så moderna gränssnitt som möjligt, inte bedöms stor nog. 50Mpixelskameror med slow motion video tillverkas till exempel inte, det hade gått, om man hade bytt upplösning mot fps i slo-mo läget. En stackare störde sig på det här i tråden, eller om det var en annan liknande tråd.

5D4 kanske blir mer i din stil. Det är nog den man ska jämföra med 810 i videoförmåga. Du har inte kollat på Sonys 12-Mpixlar-FF förresten? Har inte den det du vill ha?

Generellt verkar det inte gått in hos folk att detta är en variant av den gamla 5D3, inte efterföljaren till den.

Försäljningssiffrorna antyder att de lyssnar på användarna. Det finns antagligen en tillräckligt stor klick användare som efterfrågat detta som de "fått" nu. Dessa är sannolikt också folk som varken prioriterar video eller jobbar på dagstidning. Tydligen skriker dessa inte ens efter högre DR, inte högt nog i alla fall.

Det du säger här vet du inte ett dugg om, då kameran inte har börjat säljas än. Du vet alltså inte om de har lyssnat, du vet inte vad som efterfrågas mest eller om detta kommer speglas i valet av att producera denna kameran, du har inte en aning om hur försäljningen koller att bli.

Ganska tramsigt att uttala sig på så sätt då.

Det du säger här vet du inte ett dugg om, då kameran inte har börjat säljas än. Du vet alltså inte om de har lyssnat, du vet inte vad som efterfrågas mest eller om detta kommer speglas i valet av att producera denna kameran, du har inte en aning om hur försäljningen koller att bli.

Ganska tramsigt att uttala sig på så sätt då.

Jag skrev inte riktigt som jag menade ser jag nu. Jag menar att Canon säljer rätt bra med systemkameror generellt jämfört med sina konkurrenter och det hade de inte gjort om de varit dåliga på marknadsundersökningar. Oerhört bra med tanke på vilket skit det är rent tekniskt i vissa avseenden.

Jag personligen vet inte vad som efterfrågas. Jag ser vad som erbjuds och antar utifrån det att tillverkaren inte höftar blint i luften.

Hur 5Ds kommer att sälja på riktigt vet varken du, jag eller Canon. Jag vet däremot med fullständig säkerhet att de räknar med att sälja så många så att det är lönt att börja tillverka dom. Show-off faktorn är väl lite inblandad också.

Att komma på en spec som gör alla glada på ett prylforum däremot är omöjligt och kommer aldrig att ske.

Så vilka är då målgrupperna för dessa nu Eos 5D kameror.
Är det studiofotografer och landskapsfotografer i första hand?

Antar det.
Att jag tycker den verkar trevlig är för att den har det här extra utan att man tummat på AF-en. AF-en i 5D3 är jag väldigt nöjd med och för mig är skärpan helt avhängig en bra AF. Video-bristerna drabbar mig inte. Jag skulle alltså ha glädje av fördelarna men skulle inte störa mig på nackdelarna.

Vore jag videointresserad skulle jag nog fortsatt med Sony och kanske A77-2.

Sätt på ett bra objektiv och alla som vill ha en maximal upplösning kommer att bli nöjda.
Eftersom indikationer finns på att ett brantare färgfilter används så kommer kameran bli en höjdare att använda i kontrollerat ljus, studio och liknande situationer.
Ingenting blir sämre av en högre upplösning

Försäljningssiffrorna antyder att de lyssnar på användarna. Det finns antagligen en tillräckligt stor klick användare som efterfrågat detta som de "fått" nu. Dessa är sannolikt också folk som varken prioriterar video eller jobbar på dagstidning. Tydligen skriker dessa inte ens efter högre DR, inte högt nog i alla fall. Själv tillhör jag väl den här lilla, men tydligen tillräckligt stora klicken och är bara glad att klicken är så stor som den är. Så rikta inte dina aggressioner på Canon, rikta dom mot mej och mitt gäng. Jag menar, tänk vad många grejer det går att tillverka idag, men som inte tillverkas för att marknadspotentialen inte räcker till.

Det är väl bara att beklaga att marknaden för 50Mpixelskameror som är video-optimerade och utrustade med så moderna gränssnitt som möjligt, inte bedöms stor nog. 50Mpixelskameror med slow motion video tillverkas till exempel inte, det hade gått, om man hade bytt upplösning mot fps i slo-mo läget. En stackare störde sig på det här i tråden, eller om det var en annan liknande tråd.

5D4 kanske blir mer i din stil. Det är nog den man ska jämföra med 810 i videoförmåga. Du har inte kollat på Sonys 12-Mpixlar-FF förresten? Har inte den det du vill ha?

Generellt verkar det inte gått in hos folk att detta är en variant av den gamla 5D3, inte efterföljaren till den.

Är det mig du kallar stackare? Kan du förklara lite närmare då, hur det kommer sig att det går att filma HD i slow motion med kameror med fast optik?

Är det mig du kallar stackare? Kan du förklara lite närmare då, hur det kommer sig att det går att filma HD i slow motion med kameror med fast optik?

Ja det var det. Alltså stackare i betydelsen "vill ha slow motionkamera men hittar inte någon att köpa". Inte stackare i betydelsen dålig människa som du kanske uppfattade det som.

Rent tekniskt är det nog inga problem att lösa, men funktionen brukar inte finnas i systemkameror som du märkt. Att det inte görs fast det borde kunna göras bedömde jag som sagt bara bero på att det inte är tillräckligt många som frågar efter det.
Jag har själv letat efter slowmotionkameror och fick nöja mej med en Casio kompaktkamera som kunde filma i upp till 1000 fps. 240 fps-inställningen var någorlunda användbar men kameran var lynnig. Startade bara ibland, annars med fördröjning på 5 sekunder osv. Kameran var i övrigt rätt kass. Detta var flera år sedan.

Men sedan dess tror jag Sony har tagit fram någon med NEX-fattning som åtminstone orkar 120 fps, men den var en videokamera i första hand. Det går säkert ta stillbild med den, men det är den inte optimerad för. 700 någonting hette den, ganska dyr. Super35 tror jag sensorstorleken var, liknande APS-C. Ja jag vet. OT.

Ja det var det. Alltså stackare i betydelsen "vill ha slow motionkamera men hittar inte någon att köpa". Inte stackare i betydelsen dålig människa som du kanske uppfattade det som.

Rent tekniskt är det nog inga problem att lösa, men funktionen brukar inte finnas i systemkameror som du märkt. Att det inte görs fast det borde kunna göras bedömde jag som sagt bara bero på att det inte är tillräckligt många som frågar efter det.
Jag har själv letat efter slowmotionkameror och fick nöja mej med en Casio kompaktkamera som kunde filma i upp till 1000 fps. 240 fps-inställningen var någorlunda användbar men kameran var lynnig. Startade bara ibland, annars med fördröjning på 5 sekunder osv. Kameran var i övrigt rätt kass. Detta var flera år sedan.

Men sedan dess tror jag Sony har tagit fram någon med NEX-fattning som åtminstone orkar 120 fps, men den var en videokamera i första hand. Det går säkert ta stillbild med den, men det är den inte optimerad för. 700 någonting hette den, ganska dyr. Super35 tror jag sensorstorleken var, liknande APS-C. Ja jag vet. OT.

Ja, i sammanhanget såg det ut som i negativ bemärkelse.

Då ska det i alla fall inte finnas något optiskt hinder som jag har missat, eller? Så då hoppas jag att mångas önskemål om slow motion kommer att infrias snart - helst vid nästa uppgradering av EOS 5D.

Eftersom det inte finns några systemkameror med slow motion, så kan ju heller ingen förutsäga att det inte skulle sälja, och att jag och ett par till i tråden är de enda som väntar på den funktionen?

Med tekniksprången kunde man ju också glatt förvänta sig att det även blir slow motion med 4K. 4K kommer ju att lanseras stort under året som filmformat för konsumenter.

Och poängen är ju fortfarande att man vill ha en riktigt bra stillbildskamera också. En effektiv kombo, som spar tid och plats mm.

Då ska det i alla fall inte finnas något optiskt hinder som jag har missat, eller? Så då hoppas jag att mångas önskemål om slow motion kommer att infrias snart - helst vid nästa uppgradering av EOS 5D.

Eftersom det inte finns några systemkameror med slow motion, så kan ju heller ingen förutsäga att det inte skulle sälja, och att jag och ett par till i tråden är de enda som väntar på den funktionen?

Med tekniksprången kunde man ju också glatt förvänta sig att det även blir slow motion med 4K. 4K kommer ju att lanseras stort under året som filmformat för konsumenter.

Och poängen är ju fortfarande att man vill ha en riktigt bra stillbildskamera också. En effektiv kombo, som spar tid och plats mm.

Canon är ju stora på sportfoto, mycket vita rör vid arenorna och inom sport används ju slo-mo mycket, har alltid gjorts. Vi får hoppas att dom som filmar och dom som fotar där någon gång pratar med varandra.
Min gissning är att det kommer i de videooptimerade husen först, för att senare/aldrig komma till de mest högupplösta stillbildshusen.
Har du förresten kollat Cinema-EOS-husen?

Försäljningssiffrorna antyder att de lyssnar på användarna.

Jag antar att du sitter hemma med en Commodore 64 (Världens mest sålda dator LOL ) om du går efter dessa argument. Hör ofta dessa argument "Vi har sålt mycket/mest ......" det argumentet struntar jag i om de sålt en eller en miljard.

Även fastän nu kameran inte är "gjord för video" som någon nämnde så är det ett rent självmord att släppa en kamera med lika eller sämre specifikationer. Det har gått nästa 3 år sedan 5dmkiii släppes.

Väldigt intressant att döda kamera för videofolket, ingen som håller på med video kommer köpa denna skiten. Till och med 5dmkii kunde man körd ML och få hörlursutgång. Om det skulle kunna få till en riktigt bra bildkvalité så kanske någon är intresserad i klass med Canons CXXX serie, Sony F3, BM.

Kan du förklara lite närmare då, hur det kommer sig att det går att filma HD i slow motion med kameror med fast optik?

Snabb utläsning av data från sensorn ökar bruset. Det finns en motsättning mellan att designa en sensor som är bra för stillbild och att designa en sensor som är bra för video. Det går inte att göra en sensor (med kringelektronik) som är bäst på båda.

Samsung NX1 kör 120bps i 1080p och det är ju en systemkamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar