Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon var nog lite väl försiktiga när de sade att det dynamiska omfånget var likt det hos 5DIII. Laddade ner några råfiler och brusnivån när man lyfter skuggor är väl klart bättre än vad de tidigare presterat. Inte i nivå med D800 men inte så farligt långt ifrån heller!

Canon var nog lite väl försiktiga när de sade att det dynamiska omfånget var likt det hos 5DIII. Laddade ner några råfiler och brusnivån när man lyfter skuggor är väl klart bättre än vad de tidigare presterat. Inte i nivå med D800 men inte så farligt långt ifrån heller!

Det är väl också skillnad på mätbart omfång och praktiskt användbart omfång. Canon har haft bandning och missfärgning i skuggorna när man ljusar upp ordentligt. Där märks det skillnad mellan 5D Mark III och 6D till den senares fördel.

Det är väl också skillnad på mätbart omfång och praktiskt användbart omfång. Canon har haft bandning och missfärgning i skuggorna när man ljusar upp ordentligt. Där märks det skillnad mellan 5D Mark III och 6D till den senares fördel.

Precis, jag kan ju inte ge några direkta siffror på hur stort det dynamiska omfånget är, men kan konstatera att bruset vid höjda skuggor/exponering inte ser så illa ut jämfört vad min D800 ger. Det får väl anses vara en stor förbättring!

DPP och EOS utility för stöd för 5Ds(R), http://www.the-digital-picture.com/News/News-Post.aspx?News=15073 - leveranserna närmar sig :)

Digital Photo Professional 4.2.31
  • Supports EOS 5DS, EOS 5DS R.
  • Supports the camera's Auto: White priority function in the "White balance" setting.
  • Supports the new picture style "Fine Detail" (With the exception of EOS M3, this can be applied to images captured by all the supported models.)
  • Adds a Compositing Tool (Only for the 64-bit OS version.)
  • Adds an HDR Tool (Only for the 64-bit OS version.)

EOS Utility 3.2.20
  • Supports EOS 5DS, EOS 5DS R.
  • Supports the camera's Auto: White priority function in the "White balance" setting.
  • Adds [Fine Detail] to [Base Picture Style]. (Only images shot on cameras with [Fine Detail] preset as a Picture Style.)
  • The maximum/minimum tone curve output can now be changed freely.

Verkar ju inget vidare när man jämför med nyare Sonysensorer. Klart sämre DR än Nikons budgetkamera D5500. Det verkar vara upplösning och inte DR som är poängen med den nya sensorn.

Canon har varit tydliga med att det dynamiska omfånget är jämförbart med 5D Mark III. Sen vet jag flera betatestare som vittnat om ett förbättrat omfång i praktiken tack vare renare skuggor. Och det tycker jag framgår ganska tydligt även hos DPR.

Som du nämner så är kamerans prio mycket hög upplösning och god färgåtergivning på sansade ISO tal. Det ÄR en nischkamera för vissa områden och uppenbart att den även flörtar med mellanformatsmarknaden.

Gällande DR så ryktas det nu om rejäla förändringar i kommande 1DX mark II och sannolikt även 5D Mark 4 tack vare ny sensorteknik. Jag har sagt det tidigare och säger det igen - 2015 är ett spännande Canon-år!

Det skulle vara kul att jämföra vad dessa 2 verkligen kan åstadkomma jämfört med en Hasselblad H5D med 50C bakstycke. En ganska liten sensor till ytan för att vara Hasselblad.

Snabb utläsning av data från sensorn ökar bruset. Det finns en motsättning mellan att designa en sensor som är bra för stillbild och att designa en sensor som är bra för video. Det går inte att göra en sensor (med kringelektronik) som är bäst på båda.

snabb utläsning kan öka bruset beroende på vilken lösning man har vid utläsningen och bla vilken värme sensorn alstrar
det går säkert att tillverka en sensor som är bäst på båda, Exmor är en sådan lösning som ligger närmast, se Sonys 12mp kamera

Det skulle vara kul att jämföra vad dessa 2 verkligen kan åstadkomma jämfört med en Hasselblad H5D med 50C bakstycke. En ganska liten sensor till ytan för att vara Hasselblad.

inte mycket vad det gäller DR, höga iso, möjligen upplösning eftersom Pentax med samma sensor som i Hasselblad har lika mycket moire problem som Canon och samma testtavla/ linjestruktur, det behövs betydligt högre upplösning än 50Mp

snabb utläsning kan öka bruset beroende på vilken lösning man har vid utläsningen och bla vilken värme sensorn alstrar
det går säkert att tillverka en sensor som är bäst på båda, Exmor är en sådan lösning som ligger närmast, se Sonys 12mp kamera

Det vore intressant att se en Exmor utan videomöjlighet för att se om det skulle förbättra stillbildsegenskaperna ännu mer.

det tror jag inte har någon betydelse, den enda betydelsen med högre upplösning är hur man plockar ur en bra videoupplösning från en sensor med betydligt högre upplösning än Sony 12Mp

Ja kameran är bättre än tidigare 5dmk3 men är 1,7 steg godtagbart att vara efter på bas iso vad det gäller DR och när det gäller en ny kamera från Canon jämfört med den betydligt äldre d800 serien och vid 800iso har de samma DR =signal /brus förhållande.
nu stödjer jag mig på Bill Claffs beräkningar, vilka brukar stämma

Ja kameran är bättre än tidigare 5dmk3 men är 1,7 steg godtagbart att vara efter på bas iso vad det gäller DR och när det gäller en ny kamera från Canon jämfört med den betydligt äldre d800 serien och vid 800iso har de samma DR =signal /brus förhållande.

Jag påpekade bara att det är en bra förbättring för de som undrat över hur den presterar. :) Annars håller jag med, är själv en lycklig ägare av D800.

Vet inte hur många som upptäckt att DPR lagt upp en zippad fil med raw-bilder man kan ladda ner. Den är cirka 630 Mb stor och tar lite tid att ladda ner.

Som Canonägare så är det mer än väl godtagbart. Med mer än dubbelt så många pixlar och bättre bildkvalité så kan det ju inte bli bättre. Att den sen bara är 6000:- dyrare än när MarkIII släpptes är ju ingen nackdel precis. Så ja, det är mer än väl godtagbart! Men är man sonysensor ägare så kanske man inte tycker det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar