Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon eos 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
24-70 vs 28-70

Hej,
jag köpte min 24-70 för en månad sedan. Innan köpet funderade jag på beg 28-70 och läste någon jämförelse test mellan den "gamla" 28-70 mot nya 24-70. Är ganska säker på att förutom en aaaning bättre optikska egenskaper (och 4mm förstås) var det just tätningen som var skillnaden.

/tibor

som är sååå nöjd med sin gamla ångmaskin: EOS 1D, snabb som en vessla och tål vatten och annat otyg på hästtävlingar. Köpt beg här på Fotosidan. Tycker den ger mig mer "prylglädje" än något annat för 8000 kronor....

..... vad nu allt detta har med tråden "Canon EOS 5D" att göra?? ;-)

Senast ändrad:
Re: 24-70 vs 28-70

Tibor skrev:
...som är sååå nöjd med sin gamla ångmaskin: EOS 1D, snabb som en vessla och tål vatten och annat otyg på hästtävlingar. Köpt beg här på Fotosidan. Tycker den ger mig mer "prylglädje" än något annat för 8000 kronor......... vad nu allt detta har med tråden "Canon EOS 5D" att göra?? ;-)

Kul att veta det om 28-70 för jag var på väg själv att skaffa den men valde 24-70 istället.

Vad 1D har i denna tråd att göra är väl alldeles uppenbart. Den kära gamla tegelstenen (som jag bytte mot en 1DMkII) är ju enligt mitt tycke den första riktiga dslr (Nikon D1 var inte så pålitlig vad gällde färghantering) som fungerade riktigt bra samtidigt som den tycks tåla allt...och då är det ju adekvat att den nämns eftersom hållbarheten på 5D har diskuterats i detta forumet. Och den är hållbar, men visst fan är det ngt visst med ångmaskinen (förutom moaréeffekterna. den har ju vanlig ccd istället cmos-sensor)

Hälsn/Lennart

Tibor skrev:
Nicht alle "L Optik hat dass "tätnung"
eller hur nu Hr Dr Messerschmidt hade utryck det....

Dvs det är inte alla "L" objektiv som är tätade.

T ex är det enbart IS versionen (-erna) av 70-200 zoomen samt 16-35, 17-40. 24-70, 24-105 samt de flesta (alla?) fasta L objektiven. Men t ex den ovan omtalade 28-70 som fick blästersand i sig, är vad jag vet inte tätad.

När Du nämner det så går det upp ett ljus! Har också läst någonstans att 28-70 ej var tätat...

Tack Tibor!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar