ANNONS
Annons

canon eos 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
keckax skrev:
Ska du utnyttja över 12 milj pixlar bör du nog ha de allra finaste gluggarna. Det är nämligen optiken som sätter begränsningen för den höga upplösning som huset kan leverera.
Upplösningen på sensorn (dvs "pixel-pitchen") hos 5D är betydligt lägre än hos t.ex. 30D, 400D, D200 eller D2Xs. Den är ungefär likvärdig med en 6MP APS-sensor.

Skall du köpa en 5D är det snarast gluggar med väldigt god kantskärpa och frånvaro av vinjettering som är viktig.

Du blir jättenöjd med 5D. Såg att du tar mycket porträtt i studio. EF135/2 och/eller EF85/1.2 tillsammans med en 5D blir ett paket som är svårslaget för det priset.

Man kan ju också få en D200 + Nikkor AF-S 28-70mm f/2.8 D IF-ED för typ samma pris som en 5D. Det räcker långt, även i en studio..

carl_swahn skrev:
Malin, det är inte alls nödvändigt med L-optik för att utnyttja potentialen i 5D, dock säljs den i en skön bundle tillsammans med 24-105 f4L IS USM, som i alla fall inte jag kunde motstå.

Däremot är det möjligt att du ändå vill komplettera med mer optik då din uppsättning nu kanske är anpassad för en mindre sensor.

Det bästa med 5D är inte upplösningen, utan de andra fördelarna med en fullstor sensor, som tex mindre brus, bättre dynamik, kortare skärpedjup, väsentligt ljusare sökare etc, det blir helt enkelt skönare att fotografera. Då jämför jag med 20D och 300D som jag tidigare använt flitigt.

Ej mindre brus, ej heller bättre dynamiskt omfång i helhet jämfört med din 20d, 30d
Skall man utnyttja den upplösning som sensorn har i 5d är 24-105 inget bra alternativ.
Mikael

mange78 skrev:
Detta är en grov förenkling. Det finns en del mycket fina objektiv som inte har ett L i beteckningen. Hela den debatten är överdriven.

Precis, jag kan inte fatta vad det är som är så märkvärdigt med L-objektiv.
Kan nån berätta samt motivera varför man ska ha såna?

Mekaniska känslan och byggkvaliten är på topp och så har de en röd ring som vittnar om att de kostar mer.
Mikael

mange78 skrev:
Jo, jag förstår problemen med kantskärpa, vinjettering osv. Men hur hänger detta ihop med upplösningen? Är det inte snarare storleken på sensorn som är problemet? Hur menar du att du kan se på en bild om objektivet inte räcker till för kamerans upplösning?

Det är allmänt känt och Canon själva gör ingen större hemlighet av att dom har problem med att få fram optik bra nog att utnyttja den större sensorns hela potential (tex 5D).

Valet av gluggar blir helt enkelt extremt avgörande för hur mycket prestanda (tex skärpa över hela bilden) du kan klämma ur den sensorn. Jämfört med tex 30D.

/K

keckax skrev:
Det är allmänt känt och Canon själva gör ingen större hemlighet av att dom har problem med att få fram optik bra nog att utnyttja den större sensorns hela potential (tex 5D).

Valet av gluggar blir helt enkelt extremt avgörande för hur mycket prestanda (tex skärpa över hela bilden) du kan klämma ur den sensorn. Jämfört med tex 30D.

/K

Får man inte hela bilden skarp (upplösning) vid tex arkitektfotografering så kan man ju spara pengar och tex köpa ett hus med mindre sensor.

Spelar väl iof sej mindre roll vid tex porträttfoto, men poängen med större sensor är väl att kunna utnyttja HELA sensorn.

/K

keckax skrev:

/K

Ja, men du ger fortfarande inget svar på hur det hänger ihop med sensorns upplösning. Det är det jag inte förstår. Jag har hela tiden trott att gluggarna inte räcker till pga sensorns storlek.

Om du exempelvis har en APS-sensor med 12 mpix, har du då samma problem med gluggar? Enligt ditt resonemang bör man väl ha det?

jorgene skrev:
Upplösningen på sensorn (dvs "pixel-pitchen") hos 5D är betydligt lägre än hos t.ex. 30D, 400D, D200 eller D2Xs. Den är ungefär likvärdig med en 6MP APS-sensor.

Skall du köpa en 5D är det snarast gluggar med väldigt god kantskärpa och frånvaro av vinjettering som är viktig.

Sant. Men god kantskärpa + 5D = oftast lite dyrare gluggar.

/K

mange78 skrev:
Ja, men du ger fortfarande inget svar på hur det hänger ihop med sensorns upplösning. Det är det jag inte förstår. Jag har hela tiden trott att gluggarna inte räcker till pga sensorns storlek.

Om du exempelvis har en APS-sensor med 12 mpix, har du då samma problem med gluggar? Enligt ditt resonemang bör man väl ha det?

Jag har uttryckt mej klumpigt. Men som jag ser det är dålig kantskärpa lika med taskig upplösning (i alla fall i kanterna). Behöver jag beskära bilderna pga det kan jag lika gärna äga en 30D. Eller skaffa bättre gluggar!

/K

För att sammanfatta:

Kör du med en D2X på 12MP (motsv 27MP FF) och en "FF-glugg", så är ditt största problem att du närmar dig gränsen för vad dagens gluggar förmår upplösa -- trots att du jobbar i objektivets sweet-spot med APS-sensorn. Du stöter på diffraktionsproblem vid nedbländning.

Kör du med en 5D, så är själva upplösningskravet måttligt. 5D-sensorn på 13MP motsvarar "bara" en pixeltäthet hos en APS-sensor på 6MP. Problemet är i stället att din glugg måste leverera denna upplösning/skärpa över *hela* FF-sensorn, vilket är ett (större, eller mindre) problem med de flesta objektiv. Därtill tillkommer att kant- och hörnfenomen som vinjettering och distorsion syns tydligare när man inte jobbar enbart i gluggens sweet-spot.

jorgene skrev:
För att sammanfatta:

Kör du med en D2X på 12MP (motsv 27MP FF) och en "FF-glugg", så är ditt största problem att du närmar dig gränsen för vad dagens gluggar förmår upplösa -- trots att du jobbar i objektivets sweet-spot med APS-sensorn. Du stöter på diffraktionsproblem vid nedbländning.

Kör du med en 5D, så är själva upplösningskravet måttligt. 5D-sensorn på 13MP motsvarar "bara" en pixeltäthet hos en APS-sensor på 6MP. Problemet är i stället att din glugg måste leverera denna upplösning/skärpa över *hela* FF-sensorn, vilket är ett (större, eller mindre) problem med de flesta objektiv. Därtill tillkommer att kant- och hörnfenomen som vinjettering och distorsion syns tydligare när man inte jobbar enbart i gluggens sweet-spot.

Bra sammanfattning

I en tråd om diffraktion så visade jag att det måste till vissa linjefrekvenser/upplösning
i en bild för att vi skall kunna se när detaljåtergivningen blir sämre pga nerbländning/diffraktion.I flertal bilder tagna ute på fältet så har vi med våra ögon inte förmåga att se de linjefrekvenserna/detaljerna utan hjälpmedel som lupp eller delförstoringar. Objektiv framtagna för den APS sensorytan kan uppvisa samma problematik med d2x ( Exv Nikons 17-55 ) vad det gäller vinjettering och även sämre skärpa ute mot kant och hörn på vidvinkligaste området, dvs så som jag får med 5d och vidvinkelobjektiv.

Vi med vår syn har förmåga att se den detaljupplösning som en bra 8-10 milj pixlar kamera kan återge.

Mikael

Re: tack

kate skrev:
tack för alla svar!

det blir alltså en 5D med riktigt bra "glugg".

/malin

Grattis!

Du kommer att älska den.
Själv använder jag 50 1,4, 85 1,8, 17-40L, 24-70L och 70-200 2,8 (Sigma) med 5D och är nöjd med alla utom möjligen 17-40 i vissa lägen.

Suverän kamera både i studiomiljö och som allround, mästare i dåligt ljus på höga ISO i överkomlig prisklass.

Av ren nyfikenhet, är det ingen som vågat testa Sigmas vidvinkelzoomar 12-24 och 15-30 till 5D? Det är ju ett jäkla gnöl om att det inte finns gluggar som duger, men då kanske det är läge att prova nåt det inte står Canon på? Flertalet av deras objektiv (t ex 14/2,8) har fått toppbetyg, så nåt skräp är det inte.

17-40

lastrand skrev:
17-40/4L är den glugg som känns mest "tveksam" i min samling...
Hade tidigare en 17-40 (tillsammans med min 5D)och den var såväl jag som kunderna nöjd med. Inte minst det faktum att den är förhållandevis raktecknande och tillräckligt skarp för professionell publikation. Länkar till två bildexempel för att illustrera konkreta resultat.

Utomhus 17mm/f5,6
Inomhus 17mm/f11

Med detta ville jag egentligen bara säga att det är närmast löjeväckande att klaga på 17-40, även när den sitter på en FF-kamera. Åtminstone i verkligheten ;)

Löjeväckande eller inte, Ulf, men faktum kvarstår: av de fyra gluggar jag har till min 5D så är 17-40/4L den som jag har mest invändningar emot resultatmässigt. Betyder detta att jag tycker den ger dåliga bilder? Absolut inte! Drömmer jag om att kunna byta ut den mot en 16-35:a? Icke! Kommer jag att sälja den inom kort? No way!

Bildresultatet är fullt tillräckligt för en amatör som mej, jag älskar dess omfång och känslan av att hålla i "rejäla doningar". Men nog tusan vore jag snäppet mer nöjd om kantskärpan var liiiiiite vassare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar