ANNONS
Annons

Canon EOS 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Tine N

Avslutat medlemskap
Jag har funderingar på att köpa en Canon EOS 5D Mark II. Har för närvarande en Canon EOS 30D. Jag är medveten om att flera av mina nuvarande objektiv inte kommer att passa, men tack och lov kommer favoriterna Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM och Canon EF 70-200/2,8 L IS USM att göra det. Eller hur?

Nu till min fråga: är det någon uppdatering av modellen på gång? Jag brukar ha en förmåga att pricka in köp precis före ett släpp av ny modell, och det vore kul att kanske göra tvärtom för en gångs skull...

Jag kan vänta fram till mitten av oktober innan det blir köp av, men inte längre än så.

Jag vet att Canon inte brukar basunera ut såna släpp i förväg, men här är det fritt fram att gissa och spekulera.

Det är inte sannolikt att det kommer någon ny 5:a innan oktober. Då hade den nog redan varit annonserad.

Här kan du se hur Canons modeller har släppts hittills, och det känns ju som mk2 börjar närma sig slutet. Men sen är det ju inte säkert att de fortsätter med den serien överhuvudtaget.

Det tråkiga är ju att det alltid kommer att komma något nyare och häftigare nästa månad. Det man får göra är väl istället att kolla om den kameran som säljs idag uppfyller ens behov, och gör den det så köper man den. För den kommer ju att uppfylla behoven även om det kommer ännu bättre kameror senare.

5D MKII är gammal idag - inte så otippat att en ersättare är i faggorna. Sök och titta - finns redan flera trådar med sådana spekulationer.

Ja Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM och Canon EF 70-200/2,8 L IS USM fungerar bra med 5D mkII

Ryktena om att en ny modell ska släppas har ju florerat i långt över ett års tid nu och det har fortfarande inte släppts någon ny modell. Det borde ju säga en del..

Köp en nu och var glad, jag köpte min i sommras och den funkar hur bra som helst att fota med. Att vänta på något som kanske ska komma enligt ryktena är bara dumt. Kommer det något så kommer det.. du har ju ändå en fullt användbar och bra kamera om du köper redan nu.

/ Magnus

Det är nog ingen större risk att en 5D Mark II kommer att rasa i pris när/om det kommer en ersättare. De nya husen brukar vara dyra och förmodligen är 5D Mark II eftertraktad länge.

Köp redan nu och du kommer att ha en toppenkamera som du har glädje av länge...

MVH J O

Ryktes-siterna, och de skall man ta med en STOR nypa salt, säger att det inte blir någon "5D III" förrän nästa år. Och skulle den vara på G i Oktober eller före skulle vi nog ha hört något från de officiella kanalerna. Så behöver du den före mitten av Oktober så är de nog mk II som gäller... dock en toppenkamera som "åldern" till trots fortfarande är riktigt kompetent.

Att vänta på något som kanske ska komma enligt ryktena är bara dumt. Kommer det något så kommer det.. du har ju ändå en fullt användbar och bra kamera om du köper redan nu.
Det beror ju på när man väljer att vänta istället för att köpa.
Med tanke på hur gammal Mark II:an är idag är det nu om nån gång det INTE är dumt att vänta på en uppföljande modell. Det är ju knappast orimligt att anta att den dyker upp inom ett år.

När en modell närmar sig "slutet" av dess livscykel är det inte det minsta dumt att vänta. Om inte annat så kommer ju beg.-priserna på MkII:an sjunka så fort "Mk III" är presenterad.

Det tråkiga är ju att det alltid kommer att komma något nyare och häftigare nästa månad. Det man får göra är väl istället att kolla om den kameran som säljs idag uppfyller ens behov, och gör den det så köper man den. För den kommer ju att uppfylla behoven även om det kommer ännu bättre kameror senare.

Nej tyvärr stämmer det inte.
Det kommer alltid nyare saker men enorm skillnad på månad och år(flera år)

Finns alltid bättre och sämra tillfällen att köpa.

Jag har funderingar på att köpa en Canon EOS 5D Mark II. Har för närvarande en Canon EOS 30D. Jag är medveten om att flera av mina nuvarande objektiv inte kommer att passa, men tack och lov kommer favoriterna Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM och Canon EF 70-200/2,8 L IS USM att göra det. Eller hur?

Nu till min fråga: är det någon uppdatering av modellen på gång? Jag brukar ha en förmåga att pricka in köp precis före ett släpp av ny modell, och det vore kul att kanske göra tvärtom för en gångs skull...

Jag kan vänta fram till mitten av oktober innan det blir köp av, men inte längre än så.

Jag vet att Canon inte brukar basunera ut såna släpp i förväg, men här är det fritt fram att gissa och spekulera.

Är det något spec fototillfälle du vill ha den till?
Annars gör en mindre uppgradering till 50D?

Känner du att 5dmk2 är värd sitt pris idag, köp. Känner du att du har råd att betala en potentiellt högre summa och vänta på något som kanske kommer, så gör det.

Ingen kan ge dig ett svar, men som sagt ryktena florerar.

Det är nog ingen större risk att en 5D Mark II kommer att rasa i pris när/om det kommer en ersättare. De nya husen brukar vara dyra och förmodligen är 5D Mark II eftertraktad länge.

Köp redan nu och du kommer att ha en toppenkamera som du har glädje av länge...

MVH J O

Nya kameramodeller brukar väl inte vara dyrare än de gamla? snarare ungefär samma prisläge som tidigare om de inte är billigare. 5d II hade väl ett cirkapris som låg 10 000 kr lägre än 5d när den kom tre år tidigare. Sen säljer de gamla modellerna förstås ut billigare när de utgår, men det är ju normalt. Men kanske det som åsyftades.

Nya kameramodeller brukar väl inte vara dyrare än de gamla? snarare ungefär samma prisläge som tidigare om de inte är billigare. 5d II hade väl ett cirkapris som låg 10 000 kr lägre än 5d när den kom tre år tidigare. Sen säljer de gamla modellerna förstås ut billigare när de utgår, men det är ju normalt. Men kanske det som åsyftades.

Det säger väl sig självt att när folk som har Mk II vill bli av med sina hus för att köpa Mk III så kommer priserna sjunka, tack vare ökad tillgång.

Och ja, Mk II kostade 24 tusen vid lanseringen, föregångaren låg väl på runt 35 vill jag minnas.

Mark II kostar väl idag runt 18000 kr. Priset svajar lite, Rajala tar nu 17000 kr. Eller också köper man i kit med objektiv.
Frågan är då vad en ev. efterföljare "Mark III" kommer att kosta och givetvis vad man får för pengarna.

En del tänker nog ungefär som så: Om jag väntar till att efterföljaren kommer så köper jag en Mark II då eftersom man kan förvänta sig att de blir lite billigare.

Samtidigt är det väl så att om man inte behöver kameran utan kan vänta, tja - då behöver man kanske inte kameran över huvud taget.

MVH J O

Samtidigt är det väl så att om man inte behöver kameran utan kan vänta, tja - då behöver man kanske inte kameran över huvud taget.
Så kan man väl säga om alla kameror, om man inte jobbar med foto? Konstigt resonemang. Om man bara fotar som hobby behöver man ju inte nån kamera alls, man kan ju göra nåt annat istället.

Så kan man väl säga om alla kameror, om man inte jobbar med foto? Konstigt resonemang. Om man bara fotar som hobby behöver man ju inte nån kamera alls, man kan ju göra nåt annat istället.

Helt sant, det är skillnad på att vilja ha och behöva, det är skillnad på att inte vilja vänta och att inte kunna vänta. Precis samma sak gäller väl priserna, skillnad på att kunna betala och vilja betala.

Ryktes-siterna, och de skall man ta med en STOR nypa salt, säger att det inte blir någon "5D III" förrän nästa år. Och skulle den vara på G i Oktober eller före skulle vi nog ha hört något från de officiella kanalerna. Så behöver du den före mitten av Oktober så är de nog mk II som gäller... dock en toppenkamera som "åldern" till trots fortfarande är riktigt kompetent.

Nej, det var nog det jag hade på känn. Då är det inte någon större idé att avvakta framåt oktober, utan köpa den redan nu och bekanta mig med alla funktioner.

Tack för alla bra tips och synpunkter!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar