Annons

Canon EOS 550D eller Canon EOS 1100D

Produkter
(logga in för att koppla)

emilcia

Medlem
Jag har äntligen bestämt mig för att köpa en systemkamera men står mellan 2 st..

Canon EOS 550D, EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
(http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos550deoskit1/143675.3298/)
ELLER

Canon EOS 1100D 18-55 IS + 55-250WBIS
(http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos1100d18-55is55-250wbis/151538.3298/)

Priset är exakt det samma och i 1100D får man med 2 objektiv. Och jag kan i stort sätt ingenting om systemkameror så vet inte om de lönar sig och köpa den med 2 objektiv egentligen då jag har fastnat egentligen för 550D, som jag velat ha ett bra tag men igår såg jag 1100D och fick tänka till då jag vet hur dyra objektiv är.

Så någon fotokunnig som hade velat hjälpa mig och komma med råd? Tack i förhand :)
 
jag hade gått på 550D, bara att displayen på baksidan är större med bättre upplösning är orsak nog tycker jag.

att det är ett extra objektiv med den andra skall man inte hänga upp sig på, du kommer ha fullt upp med kit objektivet i börja och lite senare märker du dels om du behöver mer objekktiv och i så fall vilket, inte alls säkert att du vill ha det som följer med extra till 1100D

det är mina åsikter, du kommer nog få andra argument för att den andra kameran är ett bättre köp
 
Kan bara instämma med Jan. I och för sig är objektivet, Canon 55-250, såvitt jag förstår alldeles utmärkt, men det kostar inte mer än 2000 kr. Och kanske kan du hitta ett begagnat ex för typ 1200 kr om du skulle komma på att du vill komplettera med en hyfsad telezoom.
 
aha okej ja det stämmer, tack ! Vad exakt är ett teleobjektiv? som sagt är väldigt ny med systemkameror..
 
Jag skulle också gått på 550D och komplettera senare med telezoom. 1000D/1100D känns som avsiktligt strippade versioner av xx0D serien.
 
550 utan att blinka. Som nämnts kommer du ha fullt upp med kit-objektivet och om du fastnar för detta kommer du i vilket fall skaffa fler objektiv. Tar du 1100 kommer du köpa 550 inom ett år, eller ännu värre... :)

Finns dock en (1) sak som skulle kunna motsäga detta. Om du har små händer och inte vill ha stor utrustning kan 1100 passa dig bättre. 550 är något större.
 
550 utan att blinka. Som nämnts kommer du ha fullt upp med kit-objektivet och om du fastnar för detta kommer du i vilket fall skaffa fler objektiv. Tar du 1100 kommer du köpa 550 inom ett år, eller ännu värre... :)

Finns dock en (1) sak som skulle kunna motsäga detta. Om du har små händer och inte vill ha stor utrustning kan 1100 passa dig bättre. 550 är något större.

är det verkligen någon märkbar skillnad ?, när man kollar den tekniska specen så är det bara mm som skiljer
 
Det var därför jag ville nämna storleken- man bör prova och inte bara läsa data. Jag känner flera tjejer som ogillar kamerahus större än Canons 1000/1100 elller Nikons motsvarighet.
Även om det bara handlar om mm enligt specifikationerna.

Sony nex-7 är ju ett läckert alternativ... :)
 
Hade det varit mellan 1000D och en XXXD hade jag inte tvekat att rekomderat XXXD men 1100D är ganska mycket förbättrat mot 1000D. 550D är en utmärkt kamera och en klass högre men om man som nybörjare har nytta av det är mer tveksamt, det beror helt på vilka ambitioner du har. Jag har EF-S 55-250 ett alldeles utmärkt objektiv, som förenar både billigt och bra, lätt och smidigt, givitvis finns det bättre, men då kostar det. Men se till att du om du väljer 1100D- paketet får EF-S 18-55II IS som är bättre än den äldre versionen av "standardzoomen".
 
tack så mycket alla!
men gud vad svårt ni har gjort det för mig, haha! Jag är egentligen inte helt nybörjare då jag gått media på gymnasiet i 3 år där vi har hållt på att fota med systemkameror och lärt oss lite saker men sen vet jag inte om det beror på att jag inte lyssnar ordentligt på lektionerna eller om det är skolan som var dålig för det känns som jag inte lärt mig någonting i stort sätt.
Klart jag kan ytterst lite som bländare, iso, skärpa och sånt men det är ingenting jag kan fullt ut.. så man kan kalla mig nybörjare.
Små händer har jag också som någon skivit att 1100 passar dem med små händer mer, hmm detta var svårt. Men bra att höra dem olika argumenten men sen får jag följa min magkänsla om det lutar lika mycket åt båda hållen!
 
Små händer har jag också som någon skivit att 1100 passar dem med små händer mer, hmm detta var svårt.
Gå till en butik och känn på dem, det är enda sättet att veta. Håll i dem, titta i sökaren och på displayen, känn på knapparna. Sen är det nog lättare att fatta ett beslut.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.