Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 500D i mörkret

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill hest slippa bilköer också, men det går inte om man skall ta sig till jobbet.... ;)

jag åker tåg :)

Men fortfarande är ju inte TS verkliga behov beskrivet.
Vad menas med mörker och mörkerbilder - i den här tråden?
Vad kan anses var lång exponeringstid - i den här tråden?

Jag har tagit "mörkerbilder" utan stativ. Gick alldeles utmärkt. Beror ju på vad man är ute efter.

Petter ...

Tåg är ju kända för att komma i tid... ehhh..

nåväl, visst har du rätt - det går utmärkt att fotografera i halvskumt ljus utan stativ också. f/2.8, ISO 6400, IS och 1/15 ger bilder även när det är halvmörkt och det klarar man utan stativ och bruset på hög ISO går i många fall att leva med - så självklart, stativ är inte nödvändigt, men mycket användbart :)

Någon som har tips på lämpliga inställningar för att lyckas bäst i mörkret, gluggen som sitter på nu är en Canon EF 16-35/2,8 L USM II. (Vill inte använda blixten).

Kör M-läget RAW samt 2,8 bländare, men vilken slutartid skall man köra. Vill helst slippa stativ och släpa runt på.

Vill du ha bra mörkerbilder är det stativ som gäller ihop med lite längre slutartider.
Annars är det bara att skruva upp iso tills du får lämplig slutartid och därmed acceotera mer eller mindre brus i bilderna....

Häls.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

ANNONS