Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon eos 500d batteri
- Trådstartare krat77
- Start datum
knobloch
Aktiv medlem
Enligt specen för 500D på Prisjakt så ska batteriet hålla för 400 bilder.
Jag har en 7D och enligt specen för den så ska batteriet hålla för 800 bilder, jag upplever dock att det brukar hålla för närmare 1000 st men det kanske inte stämmer. Då jag hade en 450D tidigare som jag upplevde höll längre än min 7D så googlade jag lite och fann att den skulle hålla för 500 bilder. Känns jättemärkligt för jag brukade inte behöva ladda min 450D lika ofta som 7D:n.
Men det kanske har att göra med att batteriet laddas ut snabbare ur 7D medan kameran "bara ligger" (någon som vet?). Kanske är samma för 500D?
Att batteriet laddas ur så snabbt som du beskriver låter i alla fall inte riktigt rätt. Har du haft batteriet länge? Eller köpte du begagnat? Låter som att det är dags att köpa nytt.
Jag har en 7D och enligt specen för den så ska batteriet hålla för 800 bilder, jag upplever dock att det brukar hålla för närmare 1000 st men det kanske inte stämmer. Då jag hade en 450D tidigare som jag upplevde höll längre än min 7D så googlade jag lite och fann att den skulle hålla för 500 bilder. Känns jättemärkligt för jag brukade inte behöva ladda min 450D lika ofta som 7D:n.
Men det kanske har att göra med att batteriet laddas ut snabbare ur 7D medan kameran "bara ligger" (någon som vet?). Kanske är samma för 500D?
Att batteriet laddas ur så snabbt som du beskriver låter i alla fall inte riktigt rätt. Har du haft batteriet länge? Eller köpte du begagnat? Låter som att det är dags att köpa nytt.
niklas.morth_gmail.com
Medlem
Det kan inte vara som så att batteriet bara börjar bli dåligt? Eller har du provat med flera? Jag brukar vara köpa några nya piratbatterier till mina kameror för betydligt billigare än original och det fungerar utmärkt.
Niklas
Niklas
knobloch
Aktiv medlem
Det är nog endast Canon LP-E5 som gäller (vilket tydligen är samma batteri som till 450D ser jag nu). Tredjepartsbatterier håller nog knappast längre antar jag.
Jag har fortfarande kvar min 450D som jag köpte ny våren 2009, och även om jag inte använder den så ofta nu för tiden så upplever jag inte att batteriet har försämrats i någon större grad. Den användes flitigt tills jag köpte min 7D i mars i år.
Du kan ju köpa batterigreppet BG-E5 som tar två LP-E5 eller 6 st AA-batterier. Men det kostar ju lite mer.
EDIT: Niklas svarade medan jag skrev, möjligt att "piratbatterier" funkar bra, jag har bara inte ägt några själv. De är ju billigare i alla fall.
Jag har fortfarande kvar min 450D som jag köpte ny våren 2009, och även om jag inte använder den så ofta nu för tiden så upplever jag inte att batteriet har försämrats i någon större grad. Den användes flitigt tills jag köpte min 7D i mars i år.
Du kan ju köpa batterigreppet BG-E5 som tar två LP-E5 eller 6 st AA-batterier. Men det kostar ju lite mer.
EDIT: Niklas svarade medan jag skrev, möjligt att "piratbatterier" funkar bra, jag har bara inte ägt några själv. De är ju billigare i alla fall.
hokan
Aktiv medlem
Jag har haft en Canon 500D i flera år. Jag har alltid varit mycket nöjd med batteritiden och tycker att specen på 400 bilder per laddning är väldigt i underkant, men då köpte jag min kamera ny med originalbatteri. Troligtvis är ditt batteri dåligt, för så som du beskriver det har jag aldrig upplevt det. Jag har aldrig känt ett behov av batterigrepp till min kamera heller, och då har jag kört ganska långa fotopass utan laddning.
Byt batteri så ordnar det sig nog.
Byt batteri så ordnar det sig nog.
niklas.morth_gmail.com
Medlem
http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/kamerabatterier/canon-batteri/lp-e5.html
Har kanske 20% lägre kapacitet än original men du får det för under halva priset...
Har kanske 20% lägre kapacitet än original men du får det för under halva priset...