Annons

Canon eos 5 vs canon eos 30

Produkter
(logga in för att koppla)

Gary

Aktiv medlem
Hej,

jag funderar på att införskaffa mig en ny kamera och funderar då på dessa två alternativ:

- Ny/begagnad eos 30 eller
- Begagnad eos 5

Jag har kollat runt lite i bla kameraöversikten här på fotosidan, men blir inte riktigt klok på vilken man skall satsa på. Tänkte att jag kunde höra mig för lite här.

Erfarenheter från användadet av dessa två mottas tacksamt och om man satsar på begagnat vad skall man tänka på att kolla??

MVH/Matthias

Jag har en eos 5a som jag använder ibland... Den har varit ganska hårt utsatt och blixten har gått sönder på den och orsakat mig jäkla mycket lidande... Men det gick att laga...

Jättebra kamera och skön att hålla i. Perfekt ljusmätning och så tycker jag... Enda nackdelen är att den är rejält plastig... Bra om man tänker på vikten men plast plast plast :)

Har haft min sedan 95 eller 96 och jag tror inte att jag skulle köpa den om jag såg den begagnad men ändå så är den jäkla bra...

Jag har haft en Eos 5 och har nu en 30.
Båda är utmärkta kameror måste jag säga från början. Trots det är jag glad att jag bytte till 30'an.

Det finns vissa skillnader som jag märkte direkt:
Ögonstyrningen fungerar perfekt på 30'an och även för höjdbilder.

Ljusmätningen är också helt suverän, men det var den redan på 5'an.

Autofokusen är snabbare och säkrare. På 5'an fanns det situationer där den sökte fram och tillbaka utan att hitta skärpan.

Skärpedjupet kollar du endast genom en knapp, till skillnad mot 5'an som (också) hade en ruta i sökaren som du tittade på och kollade på det sättet. Väldigt praktiskt!

Med EX-blixtar kan du också synka på alla tider. Perfekt för upplättningsblixt. Jag vet ej om det fungerar på 5'an.

Det enda som jag upplevde som negativt men som jag inte tänker på nu är att 30'an känns som lite plastigare än 5'an. Men det kan vara inbillning också. Den har i alla fall metallskal.

Men som allt annat: testa att hålla i båda kameror och se vilken som passar just dig.

Lycka till.

Jag hade nog satsat på en EOS 30, det blev mitt val i alla fall när jag stod inför samma dilemma och har inte ångrat det.

Både EOS 5 och EOS 30 är väldigt bra kameror. Skillnaden ligger i att EOS 30 är mycket tystare, bättre ögonfokus (fungerar både horizontelt och vertikalt), snabbare AF, bättre ljusmätning (fler zoner ) och bättre blixtkontroll (e-ttl). Men den har också fått ett steg kortare slutartid (vilket för mig inte gör något) än EOS 5, 1/4000s istället för 1/8000 och EOS 30 saknar spotmätning som jag ej kan förstå varför dom inte har tagit med men man klarar sig med utsnittsmätning, man får bara gå ett steg närmre.

EOS 30 är en nyare kamera med nyare teknik än EOS 5:an, det behöver inte alltid vara rätt, men om man ska titta på reservdelar och tillbehör så kommer EOS 30 leva längre eftersom EOS 5 är redan ute ur sortimentet. Men du kan nog fortfarande hitta nya tillbehör till EOS 5 som butiker har i lager. Men jag gillar 30:an bättre än 5:an även om jag skulle vara nöjd med båda kamerorna i min väska.

Tackar för de snabba svaren!!!

Det lutar nog mest åt 30:an får jag nog erkänna. Det enda som är lite synd med den är som sagts att den saknar spotmätning men man kan kanske leva med utsnittsmätningen ett tag till (har en eos 300:a i dagsläget och den har ju också "bara" utsnittsmätning)......

MVH/Matthias

Helena skrev
Jättebra kamera och skön att hålla i. Perfekt ljusmätning och så tycker jag... Enda nackdelen är att den är rejält plastig... Bra om man tänker på vikten men plast plast plast :)

Bah...kameran är tillverkad av poluykarbonat, vilket är samma material som används till MC-hjälmar..... så den kanske känns plastig men ack ack ack vad du bedrar dig..... sen är den dessutom tyngre än EOS 30 FAST denna har en ram av aluminium...

Vertikalgreppet på 5'an är bättre då det innehåller samma funktionalitet som det vanliga greppet. (dvs 3 knappar och en ratt)
Enda som är lite synd att vg-10 inte funkar som batteripack.

Stegge skrev:

Autofokusen är snabbare och säkrare. På 5'an fanns det situationer där den sökte fram och tillbaka utan att hitta skärpan.

Skärpedjupet kollar du endast genom en knapp, till skillnad mot 5'an som (också) hade en ruta i sökaren som du tittade på och kollade på det sättet. Väldigt praktiskt!

FEL FEL FEL.. SOm de sa i femmyror är fler än fyra elefanter... (OBS ETT SKÄMT)

Man kan få en knapp på EOS 5 som bländar ner.. Finns under individuella inställningar (eller vad de nu kallar den funktionen)

Sedan AF:n ..
Har plåtat racing i ca 3 år med min EOS 5 och den har aldrig börjat vobbla om man haft dne inställd på ungefärligen rätt område på AF. Då är dne klockren.... Med kontinuerlig AF är dne helt underbar att jobba med... Trots att det är en grundkonstruktion

Nackdelar..
pÅ de 5:eek:r som är byggda innan 98 finns det en svarg punkt i form av att funktionsratten är hopbyggd med frontkåpan. I funktionsratten finns en "spärr" som kan gå sönder ibland.. På grund av att den är hopbyggd med frontkåpan såmåste hela den bytas.. En nätt reparation på ca 2500 Sek...

Likadant har jag läst (och drabbats) av att dne interna blixtens uppfällning kan strula och då har man samma problem Hela fronten får man normalt byta. Detta har jag läst genom att ha en extrn blixt.

Hållbarhetsmässigt annars...
*SUCKAR* De säger den skall vara sämre än Eos1 (vilkens hållbarhet canons säljare på en mässa demade genom att lyfta den 30 cm upp i luften och med KRAFT drämma den ner i bordet) men jag har haft med mig min i Bosnien under 6 måander utan problem.. Haft den i hällregn och jobat medd en på en biltävling... Inga problem....
Har sett EOS 50 (föregångaren till 30) som varit fuktskadade bortom all hjälp vid mycket mindre...

Visst 30 kanske är en nyare kamera men jag skulle inte för allt smör i småland byta ut min EOS 5 :)

Men Jonas...om du läser ordentligt så skriver stegge:
" Till skillnad mot 5'an som också hade en ruta..."

Annars håller jag med dig helt och hållet... AFen är klockren.. likaså ljusmätningen...

Som svar till Patrik (necromancer) som skrev:

"Jag hade nog satsat på en EOS 30, det blev mitt val i alla fall när jag stod inför samma dilemma och har inte ångrat det. "

Hur vet du det? Du kanske hade varit nöjdare med EOS 5:an ;)

Hursomhelst så är båda kamerorna mycket bra, och hur man än vänder och vrider på det så är EOS 5:an en bättre kameran, Bara att kolla hur Canon rangordnar dem.

Mvh
Jeppe

Detta är felaktigt:

-Nackdelar..
pÅ de 5:eek:r som är byggda innan 98 finns det en svarg punkt i form av att funktionsratten är hopbyggd med frontkåpan. I funktionsratten finns en "spärr" som kan gå sönder ibland.. På grund av att den är hopbyggd med frontkåpan såmåste hela den bytas.. En nätt reparation på ca 2500 Sek...

Kameran är exakt den samma mellan 1992 till 2002 när den utgick.

mvh
Patrik ,Canon.

Senast ändrad:
sipamoid skrev:
Detta är felaktigt:

Kameran är exakt den samma mellan 1992 till 2002 när den utgick.

mvh
Patrik ,Canon.

Det finns enligt Canon It service 2 versioner av frontkåpan med bland annat förstärkningar i den,.
Men inte fixat programvalsratten somär huvudproblemet...

Jeppe skrev:
Helena skrev

Bah...kameran är tillverkad av poluykarbonat, vilket är samma material som används till MC-hjälmar..... så den kanske känns plastig men ack ack ack vad du bedrar dig..... sen är den dessutom tyngre än EOS 30 FAST denna har en ram av aluminium...

plast som plast, i princip

Jeppe skrev:
Men Jonas...om du läser ordentligt så skriver stegge:
" Till skillnad mot 5'an som också hade en ruta..."

Annars håller jag med dig helt och hållet... AFen är klockren.. likaså ljusmätningen...

Som svar till Patrik (necromancer) som skrev:

"Jag hade nog satsat på en EOS 30, det blev mitt val i alla fall när jag stod inför samma dilemma och har inte ångrat det. "

Hur vet du det? Du kanske hade varit nöjdare med EOS 5:an ;)

Hursomhelst så är båda kamerorna mycket bra, och hur man än vänder och vrider på det så är EOS 5:an en bättre kameran, Bara att kolla hur Canon rangordnar dem.

Mvh
Jeppe

Jeppe! Jag har själv haft den kameran under 3 månader så jag vet mycket väl vad den går för! Jag har också lånat en EOS 5:a igen för två månader sedan där jag behövde en extra kamera och jag ångrar inte mitt köp. EOS 30:an är förbättrad på många punkter mot EOS 5. Jag säger inte att det är en dålig kamera, men den har hängt med i över 10 år och har då blivit efter i utvecklingen.

Hur kan du säga att EOS 5 är en bättre kamera när EOS 30:an är bättre på allt utom på två saker, slutartid och spotmätning? EOS 30:an ÄR tystare, snabbare, bättre ljusmätning, lättare, har E-TTL, har bättre styrning av blixten (även äldre typer) och en massa andra saker. EOS 30 är ju närmare EOS 3 än vad EOS 5 var. EOS 5 kan ju inte ens använda ögonstyrning om du håller kameran vertikalt. Du kan t ex följa ett föremål upptill 50km i timmen med AF:en i EOS 30, samma som EOS3 och EOS 1V, det kan du inte med EOS 5.

EOS 5 är en fruktansvärt bra kamera som dom flesta, amatörer eller proffs, klarar sig länge med. Den gör jobbet, men EOS 30 gör det lite bättre. Sedan kan jag berätta för dig att idag så marknadsför Canon bara en proffskamera och det är EOS 1V, alla dom andra har blivit amatörkameror även EOS 3. Varför vet jag inte, men dom vill väll sälja fler av EOS1:an till proffsen istället för att dom väljer EOS 3, eller så har topstriden blivit så hård att dom vill höja ribban?

Ojojoj....här har det hänt grejer sen man var inne senast!!

Tack till Er alla som har tagit Er tiden att svara.

Jag får nog ta och testa båda husen för att se vad jag tycker och tänker.....vet ju nu vad man skall vara noga med att kolla på 5:an........

MVH/Matthias

*LER KLIAR SIG I SKALELN*
Skumt...
Pratade med Sölve samtidigt som jag skrev messet.. Skit samma ;-)

Skall i alalfall sända in min egen Eos 5:a till honom efter helgen ;-)

Patrik.. det var inte min meninga att börja bråka om 2 bra kameror...

EOS 30 är inte...snabbare (EOS 5 har 5fps.) Jo AF'en är snabbare..Tystare...ja visst (är det bättre?)..bättre ljusmätning? Tjaa den saknar ju som sagt spotmätning och den 16-zons evaluerande (som även sitter i EOS1) funkar ypperligt....lättare, än en gång är det verkligen bättre?....

EOS 5 kan inte ens? använda ögonstyrningen i horisontellt läge....jaha??

Frågan är som man ställer sig när du själv säger " Att de har varit tillverkad i 10 år" är.. Varför???

Kanske för att den är så himmla bra?

Hursomhelst...lite granne får man ju försvara sig..Stod själv i valet mellan EOS 30 och EOS 5... och valde 5:an...kan dock inte säga att jag ångrar mig, eftersom jag inte mer än hållt och fingrat på en 30:a.

Men jag kan säga en bidragande orsak till att jag valde EOS 5:an.. vertikalgreppet innehåller knappar och inmatningsratt, vilket då BP-300 greppet till EOS 30 saknar (vilket är en miss från Canons sida)

Men huvudsaken är ju att man blir nöjd och det är jag :)

Mvh
Jeppe

Senast ändrad:
Jeppe, den har knappar men inte ratt, vilket jag kan hålla med om att jag saknar, men och andra sidan så har den batteripack som EOS 5 saknar. Och vem vet, dom kommer kanske med ett nytt grepp med ratt, eftersom EOS 30 inte är död ännu!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar