ANNONS
Annons

Canon EOS 5 eller 1?

Produkter
(logga in för att koppla)

danielselander

Aktiv medlem
Ska köpa en ny kamera men har lite problem att välja. Funderar framförallt på två olika kamerahus:

Canon EOS 1 med booster eller
Canon EOS 5 med VG10.

Undrar om någon har nåt tips på vilket hus som är bäst?

Dessutom är jag fundersam på vilket objektiv jag ska köpa till, funderar på:

Canon EF 28-105 USM
Canon EF 20-35/2,8L
Sigma 24-70/2,8 EX
Sigma 28-70/2,8 EX

Är även tacksam om någon har sett något av ovanstående objektiv till salu för ett bra pris?

//Daniel

EOS 5 är en mycket tyst kamera som ej är så bra tätad mot damm.
EOS 1 är en bullrig men bättre kamera tätad mot damm.

Jag tycker att du skall försöka hitta en EOS1N som är en helt sagolik kamera.

Du skall köpa en EF 24-85 eller om du har råd en EF 28-70 f/2,8 L.

;- )

Får tacka för inläggen, det verkar som det blir en EOS 5 med ett sigma 24-70/2,8... Får väl hoppas att man blir nöjd....
//Daniel

Du blir nöjd!
Använde själv alltid 5:eek:r tidigare.
Dock är det numera bara digitalt som gäller, förutom vid större arbeten då det blir Hbl & scanner.

Men som sagt 5:an är klockren...

föredrar 1N

Tycker absolut att du ska satsa på en 1N HS, istället för 5an.

Detta eftersom:

+ 1N är mycket mer gedigen än 5an.
+ 1N är dammskyddad
+ 1N, Känslan!, den känns som proffsig..

- 1N är tung!
- 1N har sämre AF, spelar detta roll?

Du kan hitta en 1N i bra skick för mellan 5-6 tusen, lika mycket som en ny 5a?, till det så hittar du kanske ett beggat Sigma 70-210 2.8 APO för 4-5 tusen... eller ett fast 200mm 2.8 Canon, Madeco har 2 st sådana för 2000:- + moms...D-skick iochförsig.. men för det priset så kan man kosta på en renovering!
Eller så finns det sigma 28-70 2.8 APO, beggat för 2-3 tusen, eller det nyare för 4-5 tusen nytt.

Senast ändrad:
Generellt om gluggar:
20-35 omfånget är trevligt att arbeta med om du inte vill ha flera fasta (som är marginellt skarpare). 35:an för dokumentärfoto är toppen.
Det gör mycket skillnad att komma under 28 i vidvinkeln.

Varför inte titta på ..

en beggad EOS3 eller ny eller beggad EOS30 eller 50E.

Jag personligen lät bli EOS5 och köpte en 50E istället- vaför? ETTL blixtfoto samt ögonstyrning både på höjden och platten. Använder idag en D60 och saknar ögonstyrningen.

//O.Olsson

jag är själv ingen canon användare men har läst en del och har bekanta med canon system. Säga vad man vill så lär 5an vara en underbar kamera, men den har många år på nacken och i den prisklassen ligger canonons senare model som"ersätter 5an" och det är eos30.Den lär ha mycket mer avancerad ögonstyrning då det hänt en hel del sen det introducerades på 5an. Kolla in de båda och jämnför prestanda och annat. Jag har vänner som lovskriver de båda två och det kanske till slut blir känslan som avgör

Hela världen borde få upp ögonen för eos 1. Kanonbra kamera, även om det står N eller V eller RS efter. Bara det inte står D och sådana saker.

Henric86 skrev:

Hela världen borde få upp ögonen för eos 1. Kanonbra kamera, även om det står N eller V eller RS efter. Bara det inte står D och sådana saker.

Visst RS är kanske bra om man plåtar sport.. men annars suger det att en ISO100 blir 64 tack vara den fasta speglen.. Mörkare blir det oxå...

Men annars är ettan i alla dess former en fin skapelse.

Johan: du skrev att 1N har sämre AF.. Inte sant.. den har bättre.. möjligen har orginalettan sämre Af..men inte N.

Tycker inte att den fasta spegeln stör ett endaste dugg, kameran kompenserar genom att överexponera. Det är ju bara 2/3 steg som spegeln tar.

+ Andra fördelar med EOS1N är 100% sökare vilket
inte 5'an har.
+ Den fasta spegeln gör att man kan se under exponering, bra vid t.ex sport.
+ Ljusmätaren i 1NRS är fantastiskt bra.
+ 1NRS använder sig av vanliga AA batterier.
+ Panelen på ovansidan har belysning, kanon när man är ute i skogen på kvällen.
+ 5'an är skön att hålla i men 1N är flera snäpp bättre.
+ Byggd som en stridsvagn, skulle förmodligen hålla vid en direktträff av en scudmisil :)

- Har inte kommit på några minus än.

Det går att hitta bra ex för en hyffsat billig penning, RS'en är dock dyrare.

Mitt råd är att försöka hitta en bra beg. 5'a
och satsa resten av pengarna på bra objektiv. Du
kan ju alltid byta huset senare, 5'a står sig bra
på begagnat marknaden.

Det jag kan säga om 5:an är att autofokus och IS inte fungerar med 2x-extender. Om man nu har, eller tänker på att skaffa det.

Det gör den på 1:an!

Hej

Borde du inte beakta en kamera, tex 3:an, som tar nya EX blixtar osv så du är förberedd då du går över till digitalt?

Roine

Något jag inte förstår mig på är hur ni rekommderar kameror. Han frågar efter en EOS 5/1 och en begagnad sådan går ju på runt 3 000 kr, när ni fått reda på det slänger ni genast ur er x antal kameror som kostar över 8 000 kr, begagnat i b-c-skick.

För 3 000 spänn är Eos 5 ett bättre val än Eos 1 om man absolut inte ska kriga med kameran eller plåta sport. Eos 5 exponerar betydligt bättre och har flera autofokusfält.

F.ö kan ni kolla på trådens datum och jag kan bara tillägga att Daniel är ägare till en finfin EOS 5 med VG-10 sedan någon gång före jul...

NiklasK skrev:
Vad är skillnaden mellan EOS 1n, hs, rs osv??

Antal bilder per sekund.

HS- betyder att boostern sitter på, man kan altså göra en EOS 1n till en 1n HS genom att sätta på en booster.

RS- är en sportvariant av 1n, den har en fast halvgenomskinlig spegel. Motorn är inte avtagbar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar