Advertisement

Annons

Canon EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

fbk454

Aktiv medlem
Har köpt en Canon EOS 450D med Kitobjektivet EF-S 18-55.
När jag jämför med min tidigare kompaktkamera Sony DSC-7W 7,2 megapixel för ca 2400:- så tycker jag inte att jag får speciellt mycket skarpare bilder med den nya systemkameran. Speciellt inomhus i ett rum får jag betydligt längre skärpedjup och klarare bilder med den lillla kompaktkameran.
Jag har haft inne kameran och kollat fokuseringen och den är bra enligt dom, med de säger dom som sålde den att det medföljande kit-objektivet inte är ett speciellt bra objektiv.
Kan det vara så att kompaktkameran har mer skärpedjup än en systemkamera, så man får jobba med att lära sig ställa den rätt.
Kör man på Auto så ställer ju kameran oftast ett kort skärpedjup.
Någon som har erfarenhet av denna kamera och objektiv, och vad ska man ersätta kit-objektivet med om man ska köpa ett annat för att få skarpare bilder?
Har ställt upp skärpan från std. 3 till 6 på skalan, har även köpt ett 50mm/1,8 Fast Canonobjektiv och det blev något bättre vid närbilder, men ändå inte superskarpa bilder.


Hälsn. Kennet
 
en kompaktkameras lilla sensor ger alltid mkt större skärpedjup än en systemkamera med större sensor. Det är liksom en av poängerna med att köpa systemkamera, att kunna påverka skärpedjupet. Att du inte får skarpa bilder låter underligt, även den gamla kitoptiken 18-55 ger fin skärpa om det är lite nedbländat. 50/1,8 är bland det skarpare som du kan sätta på kameran, som för övrigt anses ha Canons bästa crop-sensor (i alla fall före 7d). Jag tror det beror på dig snarare än utrustningen, kanske rörelseoskärpa vid för långa slutartider och liknande.
 
Vilken kit-glugg är det du har? Om det är den med stabilisering - IS - så är den helt OK. Däremot om det är den gamla gluggen så är det känd för att vara rätt så medioker.

Nåväl, det är med största sannolikhet inget fel på din utrustning.

Systemkameran har en stor sensor som ger möjlighet till kort skärpedjup. Du kan kontrollera detta genom att välja olika bländare. På en kompakt har du en liten sensor som gör att oavsett vilken bländare så får du ett stort skärpedjup. De flesta som fotar med systemkamera uppskattar möjligheten som ett kort skärpedjup ger, men det finns ju förstås situationer där man vill a ett stort skärpedjup och då kan faktiskt en kompakt vara ett väl så gott alternativ.

Om du fotar utomhus i bra ljus, ja då ger en bra kompaktkamera nästan lika bra bilder som en systemkamera. Ju svårare förhållandena blir, desto mer överlägsen blir en systemkamera.

Lägg upp lite bildexempel så kan du säkert få råd med förslag på inställningar.

Bottom-line, det handlar nog mest om kunskap, vana och inställningar. När du väl blivit varm i kläderna kommer du garanterat att ta bättre bilder med en 450D än vad du kan göra med någon annan kompaktkamera.
 
en kompaktkameras lilla sensor ger alltid mkt större skärpedjup än en systemkamera med större sensor. Det är liksom en av poängerna med att köpa systemkamera, att kunna påverka skärpedjupet. Att du inte får skarpa bilder låter underligt, även den gamla kitoptiken 18-55 ger fin skärpa om det är lite nedbländat. 50/1,8 är bland det skarpare som du kan sätta på kameran, som för övrigt anses ha Canons bästa crop-sensor (i alla fall före 7d). Jag tror det beror på dig snarare än utrustningen, kanske rörelseoskärpa vid för långa slutartider och liknande.

Hej Jag Har haft turen 2gånger att få kitobjektiv med vid köp av-
kamera.
Då åker det fram? baseballträt, är det bästa botemedlet mot dåliga-
objektiv.
 
Ja det är kit-18-55 med IS jag har.
Det känns tryggt att 450D inte ska vara någon dålig kamera, och även objektiven ska fungera bra. Det är säkert ovana i och med att det är första digitala systemkameran för mig.
Jag får riktigt skarpa bilder på närbilder med 50mm/1,8 objektivet, det är väl mest på lite avstånd inomhus jag märkt av lite oskärpa, och speciellt att skärpedjupet blir kort.
Det verkar vara viktigt att ha rätt ljus för att få skarpa bilder och att det inte är rörelseoskärpa vid för långa slutartider.
Använder AV-läget utan blixt och TV-läget vid blixt enl. rek. av en fotokille, men det gäller nog att testa sig fram för att få bra bilder med systemkamera kontra kompaktkamera.
 
en kompaktkameras lilla sensor ger alltid mkt större skärpedjup än en systemkamera med större sensor. Det är liksom en av poängerna med att köpa systemkamera, att kunna påverka skärpedjupet. Att du inte får skarpa bilder låter underligt, även den gamla kitoptiken 18-55 ger fin skärpa om det är lite nedbländat. 50/1,8 är bland det skarpare som du kan sätta på kameran, som för övrigt anses ha Canons bästa crop-sensor (i alla fall före 7d). Jag tror det beror på dig snarare än utrustningen, kanske rörelseoskärpa vid för långa slutartider och liknande.

Det beror nog säkert på mig, lite för långa slutartider kan det va. Tack för förklaringen gällande kompaktkameran.
Om man vill ha ett långt skärpedjup så ska man väl ligga nånstans på bländare 11, men då krävs ju mera ljus och då blir det ju längre slutartid så det verkar vara lite finlir att få ett stort skärpedjup.
Kör man på auto-läget lägger ju alltid kameran bländare nånstans vid 4-5 åtminstone inomhus. Ska man ha vidvinkelobjektiv för att få längre skärpedjup om man nu skulle vilja ha det?
 
Det beror nog säkert på mig, lite för långa slutartider kan det va. Tack för förklaringen gällande kompaktkameran.
Om man vill ha ett långt skärpedjup så ska man väl ligga nånstans på bländare 11, men då krävs ju mera ljus och då blir det ju längre slutartid så det verkar vara lite finlir att få ett stort skärpedjup.
Kör man på auto-läget lägger ju alltid kameran bländare nånstans vid 4-5 åtminstone inomhus. Ska man ha vidvinkelobjektiv för att få längre skärpedjup om man nu skulle vilja ha det?


skärpedjup beror lite på vilket avstånd du befinner dig från motivet oxå, ju närmare desto kortare skärpedjup typ. höga isotal påverkar även skärpan negativt men det gör låga isotal oxå pga rörelseoskärpa. pest eller kolera....
 
skärpedjup beror lite på vilket avstånd du befinner dig från motivet oxå, ju närmare desto kortare skärpedjup typ. höga isotal påverkar även skärpan negativt men det gör låga isotal oxå pga rörelseoskärpa. pest eller kolera....

Om jag förstår detta problem rätt så är det svårare med att få till ett långt skärpedjup med systemkaera inomhus med lite dåligt ljus (blixkrav) än med en kompaktkamera som redan har ett långt skärpedjup med den lilla sensorn.
 
Kenneth,

Jag tycker du verkar vara på rätt väg. Testa, testa mera och läs kamerans manual, testa och läs manualen igen. Kolla också in fotoskolan under artiklar här på fotosidan.

En sak som du kan leka lite med är fokuspunkterna. Som du har märkt är skärpedjupet kortare och då blir det viktigt att lägga fokusen på rätt plats. Som default har kameran alla punkter aktiva. På en kompakt brukar det funka OK (eftersom skärpedjupet där är så stort). På en systemkamera är det sällan det optimala. Det är ofta fokuspunkterna låser på något man inte vill ha fokus på.

Läs i manualen om hur du gör för att välja de olika fokuspunkterna. Att köra med den centrala fokuspunkten ger oftast betydligt mer kontroll (men kan ge lite problem med komposition, men det kan du lära dig i nästa steg).

Av-läget tycker jag personligen är det läget där man lättast lär sig hur sambandet mellan bländare, slutare, skärpedjup och rörelseoskärpa fungerar så fortsätt att ha det som huvudinställning.

Till blixt kan du mycket väl använda Tv men jag tycker du lika gärna kan köra med M-läget. Det ger bra kontroll och tack vara blixtens automatik så blir bilderna oftast korrekt exponerade. Prova lite olika inställningar och studera resultatet. När man använder M så känner man sig ju också som en riktig fotograf! :)

Din kamera har väl auto ISO? Det är en bra funktion i vissa lägen, men nu när du lär dig kameran, välj ett ISO explicit, annars blir det svårare att förstå sambanden.

Studera bilderna i datorn, skärmen på kameran är bra men den ljuger ofta om var skärpan hamnat, hur bruset ser ut osv.
 
Kenneth,

Jag tycker du verkar vara på rätt väg. Testa, testa mera och läs kamerans manual, testa och läs manualen igen. Kolla också in fotoskolan under artiklar här på fotosidan.

En sak som du kan leka lite med är fokuspunkterna. Som du har märkt är skärpedjupet kortare och då blir det viktigt att lägga fokusen på rätt plats. Som default har kameran alla punkter aktiva. På en kompakt brukar det funka OK (eftersom skärpedjupet där är så stort). På en systemkamera är det sällan det optimala. Det är ofta fokuspunkterna låser på något man inte vill ha fokus på.

Läs i manualen om hur du gör för att välja de olika fokuspunkterna. Att köra med den centrala fokuspunkten ger oftast betydligt mer kontroll (men kan ge lite problem med komposition, men det kan du lära dig i nästa steg).

Av-läget tycker jag personligen är det läget där man lättast lär sig hur sambandet mellan bländare, slutare, skärpedjup och rörelseoskärpa fungerar så fortsätt att ha det som huvudinställning.

Till blixt kan du mycket väl använda Tv men jag tycker du lika gärna kan köra med M-läget. Det ger bra kontroll och tack vara blixtens automatik så blir bilderna oftast korrekt exponerade. Prova lite olika inställningar och studera resultatet. När man använder M så känner man sig ju också som en riktig fotograf! :)

Din kamera har väl auto ISO? Det är en bra funktion i vissa lägen, men nu när du lär dig kameran, välj ett ISO explicit, annars blir det svårare att förstå sambanden.

Studera bilderna i datorn, skärmen på kameran är bra men den ljuger ofta om var skärpan hamnat, hur bruset ser ut osv.

Stort tack för de uttömmande svaren, det var precis vad jag behövde för att få lite självförtroende med mitt insteg i systemkameravärlden. Jag har ställt om kameran till den centrala fokuspunkten redan, så då blev ju bilderna betydligt bättre.
Auto ISO har kameran, men har fått rådet att köra med ett fast värde så det har jag gjort på sistone.
Jag ska koll in fotoskolan på sidan här också!
Tack än en gång för all hjälp...
 
Det är inget fel på auto ISO, när det passar. Är det ganska mörkt behöver du ändå högt ISO eller stativ eller blixt. Använder du blixt behöver du kanske ett högt ISO i alla fall, för att blixten ska räcka till och för att den ska laddas upp fort nog.
 
Det är inget fel på auto ISO, när det passar. Är det ganska mörkt behöver du ändå högt ISO eller stativ eller blixt. Använder du blixt behöver du kanske ett högt ISO i alla fall, för att blixten ska räcka till och för att den ska laddas upp fort nog.

Har provat att ta lite testbilder inomhus nu och det är ju ganska mörkt vid denna årstiden inomhus. Och till skillnad mot en kompaktkamera så märks det att det är svårare att få ett långt skärpedjup med systemkameran tex. bländare 11 för att ljuset räcker inte till och då blir slutartiden lång även vid ganska höga ISO.
Visst är det så väl, jag har bekymmer att kunna få tex bländare 11 med blixt utan att slutartiden blir för lång för att fota utan stativ.
Om jag förstått detta rätt så är det svårare att få ett långt skärpedjup med en systemkamera än med en kompaktkamera (om det är dåligt med ljus åtminstone)
 
Det finns diverse dof-kalylatorer ute på nätet och detta är möjligen läsvärt för dig - se speciellt "hyperfokalavståndet" en bit ner på sidan. Kan verka väldigt teoretiskt (om man tex slår upp det på wikipedia) men är i själva verket mycket praktiskt:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html
 
Det är inget fel på auto ISO, när det passar.

Säkerligen inte (själv använder jag det dock sparsamt) men min rekommendation att hålla sig borta från auto ISO gällde enbart när man testar och leker med kameran.

Om man t ex vill testa Av-läget och se hur slutartiden förändras när man ändrar bländarvärdet är det bäst om ISO är fast, så man verkligen ser sambandet.
 
Kenneth, jag såg ditt inlägg om blixt i en annan tråd, där upprepade du också önskan om stort skärpedjup.Det är ganska sällan man hör nybörjare på systemkameror koncentrera sig på just detta. Oftast är det tvärtom, att man vill uppnå just det korta skärpedjupet där man kan isolera motivet mot bakgrunden.

Jag blir alltså lite nyfiken på vad det är för typer av bilder du försöker ta?

Lägg gärna upp något exempel i ditt album så kan du säkert få bra tips.

Detta sagt, en extern blixt är en mycket bra investering till en systemkamera. Skillnaden är påtaglig. Av alla de tillbehör som jag köpt till mina kameror under årens lopp är blixten den som gjort absolut störst skillnad.
 
Kenneth, jag såg ditt inlägg om blixt i en annan tråd, där upprepade du också önskan om stort skärpedjup.Det är ganska sällan man hör nybörjare på systemkameror koncentrera sig på just detta. Oftast är det tvärtom, att man vill uppnå just det korta skärpedjupet där man kan isolera motivet mot bakgrunden.

Jag blir alltså lite nyfiken på vad det är för typer av bilder du försöker ta?

Lägg gärna upp något exempel i ditt album så kan du säkert få bra tips.

Detta sagt, en extern blixt är en mycket bra investering till en systemkamera. Skillnaden är påtaglig. Av alla de tillbehör som jag köpt till mina kameror under årens lopp är blixten den som gjort absolut störst skillnad.
Därför jag frågar om blixkapacitet är för att jag testar mig fram med olika inställningar i AV,TV och M-lägena för lära mig kameran, och då har jag märkt att det inte räcker till med ljus inomhus för att få ett långt skärpedjup.
Pga tråkigt uteväder så har det blivit att jag fotar inne nu och då upptäckte jag detta problem. För jag tycker inte jag får till skärpan riktigt när jag fotar en bild i ett rum inomhus tex.
På nära håll får jag superskärpa med 50mm/1,8, men tycker inte bilderna på avstånd är skarpa, men jag tror nu att detta beror på att inte ljuset räcker till för jag inbillar mig att då blir inte skärpan den bästa heller antar jag?
Nåt förslag på en vettig blixt om man vill köpa till en bättre!
 
Om du tycker att skärpan är för dålig bör du kolla om kameran verkligen fokuserar där du vill, med det objektiv du använder.

Sätt kameran på ett stativ, eller på något annat fast föremål, om du inte har något stativ.
Koppla om optiken till manuell fokusering, välj självutlösare, dra igång live view, förstora bilden på displayen till max (två tryck på förstoringsknappen) och ställ sedan in skärpan manuellt, så det blir så skarpt som möjligt på den detalj du fokuserar på.
Ta bilden med självutlösaren, så att du inte rör vid kameran när exponeringen sker.

Om det inte blir skarpt nu heller, på det ställe där du ställde in skärpan, då har du för höga förväntningar.
Om resten av bilden är suddig spelar ingen roll. Det är lite det som är finessen. Det är långt ifrån alltid som det är en god idé att allt är lika skarpt. Se istället till att det som du, som fotograf, tycker är viktigt är skarpt. Om resten då är lite suddigare är det du som styr betraktaren till att se det du vill visa med din bild.

Om det blir skarpt där du fokuserade är nästa övning att låta autofokusen ställa in skärpan på samma punkt. Får den inte det lika skarpt som du, fungerar den inte till 100%.
 
Om du tycker att skärpan är för dålig bör du kolla om kameran verkligen fokuserar där du vill, med det objektiv du använder.

Sätt kameran på ett stativ, eller på något annat fast föremål, om du inte har något stativ.
Koppla om optiken till manuell fokusering, välj självutlösare, dra igång live view, förstora bilden på displayen till max (två tryck på förstoringsknappen) och ställ sedan in skärpan manuellt, så det blir så skarpt som möjligt på den detalj du fokuserar på.
Ta bilden med självutlösaren, så att du inte rör vid kameran när exponeringen sker.

Om det inte blir skarpt nu heller, på det ställe där du ställde in skärpan, då har du för höga förväntningar.
Om resten av bilden är suddig spelar ingen roll. Det är lite det som är finessen. Det är långt ifrån alltid som det är en god idé att allt är lika skarpt. Se istället till att det som du, som fotograf, tycker är viktigt är skarpt. Om resten då är lite suddigare är det du som styr betraktaren till att se det du vill visa med din bild.

Om det blir skarpt där du fokuserade är nästa övning att låta autofokusen ställa in skärpan på samma punkt. Får den inte det lika skarpt som du, fungerar den inte till 100%.

Tack för rådet, men jag har haft inne kameran på koll av autofokusen och övrigt och dom sa att allt är helt okey.
Jag har superskärpa på närbilder så kameran är säkert helt okey, men reagerar bara på det korta skärpedjupet vid fotografering på 4 meters avstånd i ett kök tex. Med blixt och bländare 3,2 blir ju skärpan på ett minimalt område, skulle ju önska att få ett större skärpedjup. men detta måste bero på att det saknas ljus för att kunna köra med tex. bländare 8. Då är det väl stativ eller bättre blixt som gäller, så min fråga var om standardblixten är speciellt bra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.