Annons

Canon EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du inte äger ett stativ så har du säkert bord, stolar och andra möbler som du kan använda som stabilt underlag när du provfotograferar med mindre bländare/längre slutartid.
 
Det ska vara ett kort skärpedjup om du har bländare 3,2 och 50 mm optik.

Om du med standardblixten menar den inbyggda lysmasken så rekommenderar jag dig att istället fundera på exempelvis Canons 430 EX II.
 
Senast ändrad:
Det ska vara ett kort skärpedjup om du har bländare 3,2 och 50 mm optik.

Om du med standardblixten menar den inbyggda lysmasken så rekommendera jag dig att istället fundera på exempelvis Canons 430 EX II.

Ja naturligtvis år det kort skärpedjup med 3,2 bländare men jag tog det som exempel att blixten inte ens räcker till för den bländaren.
Är det stor skillnad på 430e EX II och den inbyggda lysmasken?
 
Samma skillnad som på att frakta timmer med en Scania R430 eller en Volkswagen Golf.

Det verkar ju ruggigt ja.
När man köper en blixt, tex. Speedlite 430 EX II, kör man bara med den eller hjälper även den befintliga på kameran till samtidigt?
Är det nåt mer man behöver än blixten, nåt tillbehör som är bra att ha?
 
Soliga sommardagar kan den inbyggda användas som upplättningsblixt, men i övrigt fyller den ingen större funktion. "Nödblixt".
 
Det verkar ju ruggigt ja.
När man köper en blixt, tex. Speedlite 430 EX II, kör man bara med den eller hjälper även den befintliga på kameran till samtidigt?
Är det nåt mer man behöver än blixten, nåt tillbehör som är bra att ha?

Det är bara den externa som körs om du har den på kameran. En stor fördel är också att den kan riktas åt olika håll (taket, för det mesta) för att sprida ett mjukare flöde av ljus.

P.S.
Endast blixten räcker långt, men det är klart att det finns en uppsjö av olika tillbehör...
 
Det är bara den externa som körs om du har den på kameran. En stor fördel är också att den kan riktas åt olika håll (taket, för det mesta) för att sprida ett mjukare flöde av ljus.

P.S.
Endast blixten räcker långt, men det är klart att det finns en uppsjö av olika tillbehör...

Tack för bra tips!
 
Det går överhuvudtaget inte att fälla upp den interna blixten, om du monterat något annat i tillbehörsskon. Dels är den ivägen, dels känner kameran av att det sitter något ovanpå och helt enkelt vägrar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.