Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 450D med standardblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

fbk454

Aktiv medlem
Tycker inte jag kan få tillräckligt med skärpedjup med standardblixten på EOS 450D, för med en bländare på tex.11 och en slutartid på 1/50 vill kameran ha en längre slutartid vid tagning utan stativ även med högt ISO-värde inomhus i ljuset vi har nu i december.
Är standardblixten lite svag eller, och vad ska man köpa till om man vill ha lite kraftigare blixt.
 
Den inbyggda bilxten är tämligen medioker. Det verkar som att du har högre krav på blixten än vad den inbyggda kan ge, och du bör därför kanske börja fundera på att införskaffa en extern blixt.
 
Att kameran "vill" ha en längre slutartid beror på att den exponerar för att få det befinliga ljuset rätt. Sen kan du lägga på blixten ovanpå det.
 
Nä.

Inte generellt, i alla fall.
Om du kör i läge P gör den det, såtillvida att slutartiden inte blir längre än 1/60 sekund, även om det behövs för det befintliga ljuset.

I läge Tv eller Av exponerar den efter befintligt ljus. Fast i läge Tv blir det ofta inte så, för i regel slår man i bottnen med bländaren, om man ställt in en rimlig slutartid. Dvs. om du ställer in 1/125 s får du hela tiden f/1,4 (om nu optiken har så stor bländare), kameran blinkar för underexponering och sen räddar blixten situationen. Men i läge Av finns det så långa slutartider att ta till, att det nästan alltid finns någon som räcker. Men det kan ju bli tio sekunder eller nåt, om det är mörkt.

Det är därför som nästan alla fotografer i nästan alla situationer rekommenderar att du använder läge M på kameran. Ställ in den slutartid och bländare du vill ha. Kör du sen blixten i E-TTL fixar kameran så att blixtljuset blir lagom till din bländare, om nu blixten är stark nog för att klara av det.
 
Nja, kameran kalkylerar efter det befintliga ljuset. Sen lägger man blixten ovanpå som några tidigare sagt.

Om du vill välja både slutartid och bländare får du köra i manuellt läge. Då kommer kameran dosera blixten automatiskt men då kommer bilden bli mörk förutom blixtljuset. (Vilket av många anses som fult)
 
Nä.

Inte generellt, i alla fall.
Om du kör i läge P gör den det, såtillvida att slutartiden inte blir längre än 1/60 sekund, även om det behövs för det befintliga ljuset.

I läge Tv eller Av exponerar den efter befintligt ljus. Fast i läge Tv blir det ofta inte så, för i regel slår man i bottnen med bländaren, om man ställt in en rimlig slutartid. Dvs. om du ställer in 1/125 s får du hela tiden f/1,4 (om nu optiken har så stor bländare), kameran blinkar för underexponering och sen räddar blixten situationen. Men i läge Av finns det så långa slutartider att ta till, att det nästan alltid finns någon som räcker. Men det kan ju bli tio sekunder eller nåt, om det är mörkt.

Det är därför som nästan alla fotografer i nästan alla situationer rekommenderar att du använder läge M på kameran. Ställ in den slutartid och bländare du vill ha. Kör du sen blixten i E-TTL fixar kameran så att blixtljuset blir lagom till din bländare, om nu blixten är stark nog för att klara av det.

Jag förstår nästan, men vad är att köra blixten i E-TTL?
 
Evaluative - Through The Lens blixtmätning.
Canons hokus-pokus för att automatisera blixtfotografering.

Antag så här:
Du ställer kameran på M och blixten på E-TTL.
När du ställer in slutartid, bländare och ISO kan du se i sökaren hur den valda kombinationen ligger i förhållande till den av kameran uppmätta exponeringen.
Du väljer bländare f/8 för önskat skärpedjup och ISO 400. Sen snurrar du in den exponeringstid som gör att mätaren i sökaren visar noll (i mitten). Detta är nu vad kameran tycker är rätt exponering, utan blixt. Men slutartiden blev 1/2 sekund, och så lång tid vill du inte ha.
Du bestämmer dig för att öka ISO till 800. Nu blir "rätt" tid 1/4 sekund. Sen tycker du att du kan underexponera bakgrunden med tre steg. Då får du med lite av belysning och vad det nu finns, men blixtljuset kommer att dominera i förgrunden. Alltså ställer du nu slutartiden på 1/30 s, en tid som i alla fall är rimlig att handhålla med inte alltför lång brännvidd.
När detta är gjort riktar du in din blixt mot önskad reflektor. Tak, vägg, pappskiva - det spelar ingen roll, men något som reflekterar blixtljuset mot ditt motiv.

När du nu trycker på knappen kommer kameran att se till att blixten skickar ut en mätblixt först. Denna mäts på något sätt (det finns två att välja på, evaluerande och medelvärde) av kameran, som sen baserar sin uppfattning om vilken blixteffekt som behövs på denna mätning. Kameran tar hänsyn till reflektionen från motivet, bländaren och ISO-värdet. Blixten får order om att ställa in sig på den önskade effekten, kameran öppnar slutaren och vid rätt tillfälle tänds blixten igen, denna gång för att belysa motivet.
 
Evaluative - Through The Lens blixtmätning.
Canons hokus-pokus för att automatisera blixtfotografering.

Antag så här:
Du ställer kameran på M och blixten på E-TTL.
När du ställer in slutartid, bländare och ISO kan du se i sökaren hur den valda kombinationen ligger i förhållande till den av kameran uppmätta exponeringen.
Du väljer bländare f/8 för önskat skärpedjup och ISO 400. Sen snurrar du in den exponeringstid som gör att mätaren i sökaren visar noll (i mitten). Detta är nu vad kameran tycker är rätt exponering, utan blixt. Men slutartiden blev 1/2 sekund, och så lång tid vill du inte ha.
Du bestämmer dig för att öka ISO till 800. Nu blir "rätt" tid 1/4 sekund. Sen tycker du att du kan underexponera bakgrunden med tre steg. Då får du med lite av belysning och vad det nu finns, men blixtljuset kommer att dominera i förgrunden. Alltså ställer du nu slutartiden på 1/30 s, en tid som i alla fall är rimlig att handhålla med inte alltför lång brännvidd.
När detta är gjort riktar du in din blixt mot önskad reflektor. Tak, vägg, pappskiva - det spelar ingen roll, men något som reflekterar blixtljuset mot ditt motiv.

När du nu trycker på knappen kommer kameran att se till att blixten skickar ut en mätblixt först. Denna mäts på något sätt (det finns två att välja på, evaluerande och medelvärde) av kameran, som sen baserar sin uppfattning om vilken blixteffekt som behövs på denna mätning. Kameran tar hänsyn till reflektionen från motivet, bländaren och ISO-värdet. Blixten får order om att ställa in sig på den önskade effekten, kameran öppnar slutaren och vid rätt tillfälle tänds blixten igen, denna gång för att belysa motivet.
Är kameran inställd på E-TTL som standard även med den inbyggda blixten? Har sett att kameran har skickat ut lite mätblixtar innan exponering ibland, men kommer inte ihåg om det var i M-läget eller Av eller TV?
Eller måste man ställa in E-TTL när man köper till en särskild blixt?
 
Såvitt jag vet är 7D den enda kameran i EOS-serien som kan ställa den interna blixten på något annat än E-TTL. Alla övriga interna blixtar är alltid i E-TTL, vare sig man vill eller ej.

Separata blixtar väljer man själv driftläge på. E-TTL, manuellt, stroboskop eller vad det nu kan vara.

Mätblixten ser man inte, om man inte verkligen anstränger sig och vet om att den ska vara där. Om du ser tydliga blixtar innan du tar bilden, lär det vara AF assist.

Det finns två tillfällen då mätblixten blir väldigt tydlig. Det ena är om du använder FEL, för då går den när du mäter, inte när du tar bilden.
Den andra är om du använder synk på andra ridån och har en slutartid som är en halv sekund eller längre.
 
Såvitt jag vet är 7D den enda kameran i EOS-serien som kan ställa den interna blixten på något annat än E-TTL. Alla övriga interna blixtar är alltid i E-TTL, vare sig man vill eller ej.

Separata blixtar väljer man själv driftläge på. E-TTL, manuellt, stroboskop eller vad det nu kan vara.

Mätblixten ser man inte, om man inte verkligen anstränger sig och vet om att den ska vara där. Om du ser tydliga blixtar innan du tar bilden, lär det vara AF assist.

Det finns två tillfällen då mätblixten blir väldigt tydlig. Det ena är om du använder FEL, för då går den när du mäter, inte när du tar bilden.
Den andra är om du använder synk på andra ridån och har en slutartid som är en halv sekund eller längre.

Tack för det utförliga svaret, det är nog en SpeedliteBlixt som gäller för att få bra bilder på lite längre avstånd inomhus.
Tror attv jag lärt mig nu hur viktigt det är med bra ljus vid fotorafering.
Tack än en gång för bra svar, har blivit otroligt bra bemött här i forumet.
 
Ögontjänare

Vänta bara till efter jul, så ska du få se. Vi är så här tillgjort trevliga nu, för vi inbillar oss att vi ska få fler/bättre julklappar på det viset!
 
Vänta bara till efter jul, så ska du få se. Vi är så här tillgjort trevliga nu, för vi inbillar oss att vi ska få fler/bättre julklappar på det viset!

Ja Ni verkar hur trevliga som helst, jättekul att få så bra råd, ha en riktigt trevligt fortsättning på helgen!
Jag kommer säkert tillbaka med fler frågor, nu ska jag kolla efter en Speedlite.
Den bästa är 430 EX II, eller är det nån annan som också är okey?
 
jag tror att den mindre blixten är en bättre affär i ditt fall - 580 är lite instabil på xxxD hus och inte så mycket bättre, så mitt råd är 430 - ångrar du dig senare så är andrahandvärdet bra på den utmärkta blixten.

Tele eller telezoom? Hur mycket pengar och vad skall du fota och i vilka ljusförhållanden?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar