Robin Gyllander skrev:
Är det inte krångligare att ändra iso på 400D lånade en kompis och det var svårt att hitta men det kanske bara är vanesak.
Nej absolut inte. Tryck på den dedikerade ISO-knappen, välj ISO, fota. Kan inte bli enklare.
En fördel med 400D gentemot 40D (och 30D tror jag) är att man bara behöver använda en knapp och den sitter dessutom bredvid den tydliga displayen. För mig är det naturligt att sänka kameran till brösthöjd och hålla den neråt när jag vill göra inställningar.
På 400D
Tryck en gång på knappen för ISO, fortsätt trycka för att cirkulera mellan valen.
Tryck en gång på knappen för Autofokusmetod, fortsätt trycka för att cirkulera mellan valen.
Tryck en gång på knappen för ljusmätningsmetod, fortsätt trycka för att cirkulera mellan valen.
Gillar man inte knappandet kan man använda hjulet.
På 40D - om man använder topp-displayen:
Sänk kameran men vinkla upp den så du kan se toppdisplayen.
Tryck på den lilla knappen, flytta fingret till hjulet eller använd tummen beroende på vilken inställning. Gör inställningen. Fota.
Om det dessutom är mörkt måste du också tända belysningen vilket är ett extra knapptryck.
En fördel med 40D är att när man vill ändra seriebildsläget så vill man ju ofta också ändra fokusmetod och då sparar man ett tryck gentemot 400D. Å andra sidan händer det fortfarande att jag använder lilla hjulet när jag borde använda stora och tvärtom...
Jag har nu haft 40D i 3 månader och börjar så smått känna mig hemma men jag tycker fortfarande att ergonomin på 400D är bättre.
Jag har nu monterat av batterigreppet på min 400D och min elva åriga son får låna den. Under julfirandet hade vi båda kamerorna liggande framme för att fota familj och släktingar och de är faktiskt inte fel med en liten smidig kamera som 400D.
Jag har en kompis som har en Nikon D200, han köpte nyss en D40X att ha som rese- och "party"-kamera för att det är så bekvämt och lätt.
Jag tycker att snacket om att dessa små instegskameror är "leksaker" och för små ofta är överdrivet. Jag är övertygade om att samma personer springer runt med en mobiltelefon som inte är mycket större än ett kreditkort!
Men som sagt, smaken är ju olika.
mvh
Anders