Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 400d

Produkter
(logga in för att koppla)
Lånar tråden och passar på att fråga om 30d alltid väljs över 400d? Finns det egenskaper i 400d som man kan sakna i 30d? Är det dumt att köpa en utgående modell (duh ,nej, men ändå)?

Har små händer så jag besväras inte av det kompakta i 400d. Dock är jag nybörjare så det kanske är bättre att börja med 400d, eller vågar man ge sig på 30d direkt?

Det nybörjarpaket som jag tänkt mig inkluderar huset och 18-55 IS-objektivet, samt en extern blixt. Tankar, åsikter?

EvilEye skrev:
Lånar tråden och passar på att fråga om 30d alltid väljs över 400d? Finns det egenskaper i 400d som man kan sakna i 30d? Är det dumt att köpa en utgående modell (duh ,nej, men ändå)?

Har små händer så jag besväras inte av det kompakta i 400d. Dock är jag nybörjare så det kanske är bättre att börja med 400d, eller vågar man ge sig på 30d direkt?

Det nybörjarpaket som jag tänkt mig inkluderar huset och 18-55 IS-objektivet, samt en extern blixt. Tankar, åsikter?
30D har "slapparprogram" så de är lika enkla att använda.

EvilEye skrev:

Hanteringen av kamerorna är ganska olika. 400D har ingen liten topp-display utan alla inställningar sker via den bakre stora displayen. Personligen tycker jag detta gör kameran mera lättmanövrerad.

Om du inte behöver 5 bilder per sekund och vill ha lite mindre att bära på så är 400D ett utmärkt alternativ.

AFJ skrev:
Hanteringen av kamerorna är ganska olika. 400D har ingen liten topp-display utan alla inställningar sker via den bakre stora displayen. Personligen tycker jag detta gör kameran mera lättmanövrerad.

Om du inte behöver 5 bilder per sekund och vill ha lite mindre att bära på så är 400D ett utmärkt alternativ.
Är det inte krångligare att ändra iso på 400D lånade en kompis och det var svårt att hitta men det kanske bara är vanesak.

Jag är verkligen tacksam för era inputs!

Allt sitter ju inte i megapixlarna, men där skiljer sig ju kamerorna åt också. Är det till nackdel för 30d?

Låter bra att 30d är lika lättmanövrerad, är egentligen lite mer sugen på den... ska klämma och känna på dem lite till, och är fortsatt glad över era tankar och åsikter om de olika modellerna!

Robin Gyllander skrev:
Är det inte krångligare att ändra iso på 400D lånade en kompis och det var svårt att hitta men det kanske bara är vanesak.

Nej absolut inte. Tryck på den dedikerade ISO-knappen, välj ISO, fota. Kan inte bli enklare.

En fördel med 400D gentemot 40D (och 30D tror jag) är att man bara behöver använda en knapp och den sitter dessutom bredvid den tydliga displayen. För mig är det naturligt att sänka kameran till brösthöjd och hålla den neråt när jag vill göra inställningar.

På 400D

Tryck en gång på knappen för ISO, fortsätt trycka för att cirkulera mellan valen.

Tryck en gång på knappen för Autofokusmetod, fortsätt trycka för att cirkulera mellan valen.

Tryck en gång på knappen för ljusmätningsmetod, fortsätt trycka för att cirkulera mellan valen.

Gillar man inte knappandet kan man använda hjulet.

På 40D - om man använder topp-displayen:

Sänk kameran men vinkla upp den så du kan se toppdisplayen.

Tryck på den lilla knappen, flytta fingret till hjulet eller använd tummen beroende på vilken inställning. Gör inställningen. Fota.

Om det dessutom är mörkt måste du också tända belysningen vilket är ett extra knapptryck.

En fördel med 40D är att när man vill ändra seriebildsläget så vill man ju ofta också ändra fokusmetod och då sparar man ett tryck gentemot 400D. Å andra sidan händer det fortfarande att jag använder lilla hjulet när jag borde använda stora och tvärtom...

Jag har nu haft 40D i 3 månader och börjar så smått känna mig hemma men jag tycker fortfarande att ergonomin på 400D är bättre.

Jag har nu monterat av batterigreppet på min 400D och min elva åriga son får låna den. Under julfirandet hade vi båda kamerorna liggande framme för att fota familj och släktingar och de är faktiskt inte fel med en liten smidig kamera som 400D.

Jag har en kompis som har en Nikon D200, han köpte nyss en D40X att ha som rese- och "party"-kamera för att det är så bekvämt och lätt.

Jag tycker att snacket om att dessa små instegskameror är "leksaker" och för små ofta är överdrivet. Jag är övertygade om att samma personer springer runt med en mobiltelefon som inte är mycket större än ett kreditkort!

Men som sagt, smaken är ju olika.

mvh
Anders

EvilEye skrev:
Jag är verkligen tacksam för era inputs!

Allt sitter ju inte i megapixlarna, men där skiljer sig ju kamerorna åt också. Är det till nackdel för 30d?

8 eller 10 megapixel, har väldigt liten praktisk betydelse.

AFJ skrev:
Nej absolut inte. Tryck på den dedikerade ISO-knappen, välj ISO, fota. Kan inte bli enklare.

En fördel med 400D gentemot 40D (och 30D tror jag) är att man bara behöver använda en knapp och den sitter dessutom bredvid den tydliga displayen. För mig är det naturligt att sänka kameran till brösthöjd och hålla den neråt när jag vill göra inställningar.

På 400D

Tryck en gång på knappen för ISO, fortsätt trycka för att cirkulera mellan valen.

Tryck en gång på knappen för Autofokusmetod, fortsätt trycka för att cirkulera mellan valen.

Tryck en gång på knappen för ljusmätningsmetod, fortsätt trycka för att cirkulera mellan valen.

Gillar man inte knappandet kan man använda hjulet.

På 40D - om man använder topp-displayen:

Sänk kameran men vinkla upp den så du kan se toppdisplayen.

Tryck på den lilla knappen, flytta fingret till hjulet eller använd tummen beroende på vilken inställning. Gör inställningen. Fota.

Om det dessutom är mörkt måste du också tända belysningen vilket är ett extra knapptryck.

En fördel med 40D är att när man vill ändra seriebildsläget så vill man ju ofta också ändra fokusmetod och då sparar man ett tryck gentemot 400D. Å andra sidan händer det fortfarande att jag använder lilla hjulet när jag borde använda stora och tvärtom...

Jag har nu haft 40D i 3 månader och börjar så smått känna mig hemma men jag tycker fortfarande att ergonomin på 400D är bättre.

Jag har nu monterat av batterigreppet på min 400D och min elva åriga son får låna den. Under julfirandet hade vi båda kamerorna liggande framme för att fota familj och släktingar och de är faktiskt inte fel med en liten smidig kamera som 400D.

Jag har en kompis som har en Nikon D200, han köpte nyss en D40X att ha som rese- och "party"-kamera för att det är så bekvämt och lätt.

Jag tycker att snacket om att dessa små instegskameror är "leksaker" och för små ofta är överdrivet. Jag är övertygade om att samma personer springer runt med en mobiltelefon som inte är mycket större än ett kreditkort!

Men som sagt, smaken är ju olika.

mvh
Anders

När jag byter iso eller fokuspunkt på 30D flyttar jag inte ögat från sökare

Robin Gyllander skrev:
När jag byter iso eller fokuspunkt på 30D flyttar jag inte ögat från sökare

Fokuspunkt är en annan sak. Där använder jag inte meny eller display på någon av kamerorna utan använder sökaren.

På 40D kan jag ändra ISO utan att sänka kameran då det visas i sökaren, dock inte på 400D.

Jag trodde inte att 30D hade visning av ISO i sökaren så då antar jag att du går på känn?

Funkar säkert för den som är mycket van men jag tror det flesta amatörer behöver få någon bekräftelse på att de trycker på rätt knapp och vrider åt rätt håll.

Mvh
Anders

Robin Gyllander skrev:
Det är man så illa tvungen att göra.
Går 400D att ställa i iso 100 125 160 200 320 400 små steg?

Nej, det är bara hela steg 100-200-400-800-1600.

Och vill man köra på "känn" som du gör så funkar det precis lika bra på 400D.

Robin Gyllander skrev:
Vad sugigt

Ingen större begränsning, men visst är det så att 30D har fler finesser än 400D, det är det ingen diskussion om.

Vad jag ville påpeka är att en kamera som 400D är väldigt enkel och snabb att hantera.

"Allt är döljt i menyer" är en myt som odlas friskt, inte minst i fotopress men även här på fotosidan.

AFJ skrev:
Ingen större begränsning, men visst är det så att 30D har fler finesser än 400D, det är det ingen diskussion om.

Vad jag ville påpeka är att en kamera som 400D är väldigt enkel och snabb att hantera.

"Allt är döljt i menyer" är en myt som odlas friskt, inte minst i fotopress men även här på fotosidan.
Jag var lite ironisk har nästan aldriganvänt 3 dels steg i iso men jag har 10 bilder som är tagna i 320 så lite nytt kanske man har men vad är idne med så många steg?

Robin Gyllander skrev:
Jag var lite ironisk har nästan aldriganvänt 3 dels steg i iso men jag har 10 bilder som är tagna i 320 så lite nytt kanske man har men vad är idne med så många steg?

OK, jag missade din ironi.

Idén? Tja, att ge möljlighet till ökad kontroll kanske?

Själv använder jag sällan mellanstegen på min 40D men det händer.

Vad bra att ni fick något att diskutera så här på kvällskvisten! *ler*

Tack för hjälpen, jag ska kolla upp alla finesser mot varandra!

Jag har en 400a och den funkar superbra, den känns mer som en leksakskamera, vilket i min mening blir en positiv egenskap. Jag blir mer fri och kreativ när utrustningen inte ser så proffsig ut. Hade med den här kameran på tågluff i somras med endast en ljusstark normalzoom, det är nog den perfekta kameran att resa med, tar ingen plats men levererar fina bilder. Det jag saknar är att kunna ändra iso i sökaren, fler steg i iso-skalan, större sökare (men funkar i de flesta fall ändå) bättre prestanda när man pressar upp kameran i iso (jämför med 5d) Kameran kostar förvisso ett antal tusenlappar, men jag använder den och vågar slita på den mer än vad jag hade gjort med en kamera som kostade det dubbla.

Robin Gyllander skrev:
Skillnaden mellan 400D och 350D är att 400D har större skärm, dammbortagning som inte funkar, 2 megapixlar extra, en gummiibt vid tummen och bättre AF.
Det som skiljer 30D är att den är uppbygd som canons proffskameror förutom vertikalgrepp och vädertätning, och den är lite snabbare än 400D 5 bilder per sekund istället för 3, den har 2 megapixlar mindre än 400D och ett jättebra "ipodhjul" på baksidan så man lätt kan bläddra i menyer.

Hej Robin!
Vadå "dammborttagning som inte funkar"? Är det en allmän åsikt eller endast din egen. Berätta gärna lite mer om problemet?

hansas skrev:
Hej Robin!
Vadå "dammborttagning som inte funkar"? Är det en allmän åsikt eller endast din egen. Berätta gärna lite mer om problemet?
Kollade ett test och de enda i det testet som hade fungerande dammbortagning var olympus, canon och de andra märkena var det knappt någon skillnad på före dammbortagning (på och av 20 gånger) och efter. Själv tycker jag inte är ett problem eftersom jag är "en vidöppen människan".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar