Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 400d

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har haft dammborttagning på min 400D och 40D och fotat i 1,5 år. Jag tycker det verkar fungera. Visst har jag blivit tvungen att ta till blåsbälgen några gånger men på det stora hela märker jag inga dammproblem.

Om det beror på sensorrengöringen, tur eller att jag inte kollar varenda pixel på mina bilder vet jag inte, men att avfärda sensorrengöring helt tycker jag är fel.

Det är ju oerhört svårt att jämföra hur väl en sådan här funktion fungerar. Ungefär som när man har huvudvärk. Man klämmer i sig ett par Alvedon och 4 timmar senare är huvudvärken borta. Fungerade tabletterna eller hade jag varit av med huvudvärken ändå? Vem vet?

Min slutsats: Sensorrengöring är ett plus men knappast någon av de viktigaste parametrarna vid kameraköp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar